Jump to content

Halvfabrikat seilbåt


Guest bosshoss

Recommended Posts

Guest bosshoss

Heisan,

Jeg er nyu her på forumet, men ser at det er svært mye interressant som blir diskutert her.

Jeg så for lang tid tilbake en annonse i meglerens bruktbåt blad om en halvfabrikat oyster 48 seilbåt. Jeg fikk ikke gjort noe med det den gang, men har siden forsøkt å søke rundt på nettet etter noe liknende. Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe slike halvfabrikat, og i tilfellet om dere har en link eller annen kontakt info som jeg kan bruke

Link to post
Share on other sites

Hvis

British Hunter selges som halvfabrikat, og har en norsk representant. Se http://www.hunterboats.no/. Båtene er fra 24 til 35 fot seilbåter.

Og de er dyrere enn f.eks tilsvarende Bavaria. Sikkert lettsolgt på bruktmarkedet, hjemmeinnredet båt som er dyrere enn fabrikkbygd.

 

Unnskyld uttrykket men dette blåser liv i uttrykket: "den siste idioten er ikke født enda".

 

Har sett mange flotte halvfabrikata / selvbygde / selvmonterte båter. Men koster et sett MER enn en fabrikkbygd så...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Forgus 37 & 44 leveres som halvfabrikat, samt noen av modellene til Arcona.

 

www.forgusyacht.com

www.boomarin.se

 

Hvis du har tenkt å bygge båten på en skikkelig måte, og med skikkelige materialer, er neppe besparelsen i kr enorm. Derimot får du en båt slik du vil ha den og slik du har bygget den (på godt og vondt).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Forgus 37 & 44 leveres som halvfabrikat, samt noen av modellene til Arcona.

 

www.forgusyacht.com

www.boomarin.se

 

Hvis du har tenkt å bygge båten på en skikkelig måte, og med skikkelige materialer, er neppe besparelsen i kr enorm. Derimot får du en båt slik du vil ha den og slik du har bygget den (på godt og vondt).

 

GeirKS

Så litt på sidene med til forgus men fant ikke så mye info om dette. Vet du noe mer om forgus 37 i halvfabrikat ?

Link to post
Share on other sites

Å takk for det...

 

MVH

Hulda

Den veit du ikke var til deg Hulda ! Om din båt kan kjøpes for penger ( som er tvilsomt ) tipper jeg den er dyr, skikkelig dyr. Og da er kanskje et selvbygg interessant. Men å sette igang med montering av f.eks en British Hunter, der settet koster mer enn en Fix ferdig Bavaria, ser jeg ikke helt påenget med. Jeg er glad i arbeide, men ikke så glad..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

en jobbarkompis til meg har akk bestillt en Forgus 37 i halvfabrikat, han får skrovet

någon gång i slutet på maj o räknar med att det skall ta honom 2 år o färdigställa!

Tidigare har han inrett en Mamba 33 som han har idag o seglar med!

 

tror att 'halvfabrikatet' koster noestans runt 1,2 MSEK då har varvet gjort huvudskott o

motorinstallasjon tror jag, men jag kan undersöka mer om intresse finnes!

 

En annan kompis til meg har redan en 37'a  har varit i medelhavet med den, er nu

hjemme, har sålt huset, o planerar för en lengre resa!

 

mer på deras hemsida  http://medlem.spray.se/lindisfarne/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så litt på sidene med til forgus men fant ikke så mye info om dette. Vet du noe mer om forgus 37 i halvfabrikat ?

Det står ikke noe om det på nettet, men du kan sende mail eller ringe for priser og leveringsalternativer.

 

Tilbudet jeg fikk i fjor på en Forgus 44 lå på 380.000,- SEK + mva før forhandlinger:

 

<<För tillfället kan vi bara erbjuda dej Forgus 44 som plastfärdigt halvfabrikat

med skrov och däck ihopmonterade, luckor samt roder med inplastad hjärtstock

och lager. Pris 380000.- + moms.  >>

 

Personlig hadde jeg gått for divinycell isteden for balsa, noe som gir et lite pristillegg.

 

De har også en ny modell, Forgus 40, men den kjenner jeg ikke til.

 

Ellers bør du kanskje titte på Arcona 400, hvis du ikke må ha center-cockpit. En fin båt, med gode stuverom og forseggjorte løsninger.

 

Center-cockpit båtene har ofte veldig dype og smale/trange cockpit'er, hvor det kan være vanskelig å finne en behagelig stilling å sløve i... (personlig mening). Trygge er de dog...

 

Kan jo legge til at Forgus 37 har en listepris på ca. 2 millioner SEK som ferdig båt (fra hukommelsen). Besparelsen blir da omlag 800.000,- kr +/-, m.a.o. vesentlig, men Lotus har skrevet ett innlegg om dette som jeg synes er veldig bra. Jeg valgte å kjøpe brukt båt i steden, og det er da nok å gjøre på den også, særlig når det skal gjøres et lite løft på utstyrssiden.

 

Det er også lett å undervurdere kostnadene, f.eks. har jeg lagt om batterisystemet og ladesystemet i vår, og bare i kabel (50 kvadrat/35 kvadrat) har det gått et par tusenlapper (til innkjøpspris). I tillegg kommer batterier, kabelsko, sikringer m.m.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Selvbyggerbåt / seilbåt 34' selges fordelaktig på finn.no !

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=431...622&pos=3&rub=7

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

De har en hjemmeside: http://home.no.net/athrone/

Og annonse på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=445...928&pos=0&rub=7

 

Har sett at disse båtene har vært forholdsvis lavt priset på bruktmarkedet i sommer. Har ikke bruktbåtkjøperne tillit til nyere "hjemmebygde" båter?

 

Min egen vurdering er at hvis jeg skulle kjøpe en forholdsvis ny båt, ville jeg heller legge litt mer i det og satse på et kjent merke hvor jeg regner med at det er mulig å få service hos en forhandler i lang tid framover. På den annen side kan disse båtene være et godt kjøp for en som er litt nevenyttig og har tid til å fixe ting selv?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...