Jump to content

Mye "harry" folk i østfold

CB.

Recommended Posts

Hei alle sammen, en stund siden jeg var inne sist.

Etter og ha vært rundt fra Oslo, hvaler, smøgen og vest agder i sommer synes jeg faktisk det er litt trist at mange østfoldinger har svært så "harry" tendenser når det gjelder å hjelpe folk som skal legge til.

På Lyngør, Risør, Mandal og Kristiansant samt Tønsberg området har det aldri vært problemer. Lurer på hvorfor, kan det ha seg at østfoldinger er håpløse mennesker å ha med å gjøre på sjøen ?.

Ikke har jeg følelsen av at de har sjøvett heller, de kjører som 14 tiser noe som skaper hode bry for oss eldre som koser oss på dekket med en cognac og sigarr og aner fred og ingen fare før de unge farer fordbi med den brune i hånden. :cryin:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

skaper hode bry for oss eldre som koser oss på dekket med en cognac og sigarr og aner fred og ingen fare før de unge farer fordbi med den brune i hånden. :cryin:

Det virker som dem mangler dannelse der... Er nok en uting at de freser forbi med den brune i hånden på en slik måte at de velkondisjonerte kan risikere krusning i cognac glasset samt risikrere cigar aske på den hvite hverdagsdressen eller de hvite skoene... Dette kan medføre at de må skifte til aftenantrekket noe tidligere enn planlagt....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er vel ingen nyhet gutter at det er mye harry folk fra vestfold, men bare for og rette opp en feil påstand her om at de har en brun i hånden når de kjører forbi. De har kun plast kanner som er kjøpt billig på en rasteplass nær svenskegrensa.

Men hva som er værst overlegne oslofolk eller folk fra vestfold det blir ikke opp til meg og avgjøre, men tross alt så er jo polvarer bedre da og sikrere. :fishing:

Men det fine med er jo at alle liker sjøen og båtlivet, og at vi vet når nok er nok. God høst jakt.

Redigert av skage (see edit history)
På Lyngør, Risør, Mandal og Kristiansant samt Tønsberg området har det aldri vært problemer. Lurer på hvorfor, kan det ha seg at østfoldinger er håpløse mennesker å ha med å gjøre på sjøen ?.

Tja, synes jeg har sett mye "campingliv og Larkollen" flere steder. Kr.sand er det litt av hvert fra de dedikerte båtfolk som elsker skjæret for seg selv til Ankerdrammens venner som knoter seg sammen med ett mål for øye; mest mulig drikke, lyd og pissing! Dette er Harry-hary-gjengen her sør.

På holmer og skjær i Risør og Lyngør og Mandal har jeg til gode å se det samme. I byhavnene er det jo camping uansett hvor en går

Lurer på hvorfor, kan det ha seg at østfoldinger er håpløse mennesker å ha med å gjøre på sjøen ?.

Kanskje de ikke liker din fremtoning ? Tror det er mange her inne som opplever østfoldinger flest som svært hyggelige, jordnære og hjelpsomme..

....som koser oss på dekket med en cognac og sigarr og aner fred og ingen fare.... :cryin:

og du snakker om å være Harry ! ?

TMS

Jeg opplevde en episode i Strømstad i sommer som har lært meg hvordan jeg ikke ønsker å bli "ønsket" velkommen!

Vi kom inn til Strømstad etter en lengre kulingseilas, var våte og slitne og veldig klar for å få lagt oss trygt i havn. Gjestehavna i Strømstad var overfyllt av båter som ventet på bedre vær, men vi fant en seilbåt som hadde lagt ut fendere på siden som vanligvis betyr velkommen. Vi fortøyde på utsiden av denne og skulle til å ta en velfortjent ankerdram da eieren av den innerste båten kom løpende ut til oss og ga oss huden full. I stedet for å si: unnskyld guttær, jeg begynner å få temmelig flate fendere innerst nå så kunne dere være så snill å legge dere et annet sted? skrek han: Fa#% i he#¤% fenderne mine er helt flate, se til he#¤%"# å ha dere vekk...er dere helt idioter...dere må da fa¤% skjønne at her går det ikke å legge til!!!

Jeg ble såpass tatt på sengen at jeg ikke var i stand til å svare, så vi tok fortøyningene og fant en annen plass en time senere. Men jeg er blitt veldig bevisst på å ta imot andre båtfolk på en ordentlig måte etter denne episoden, slik jeg ønsker å bli tatt imot tar jeg andre imot!

Og ja, han var fra Østfold....

.

Som utvandra øsfolding så må jeg nesten forsvare opphavsfolket litt.

Larvik er ikke langt fra hvaler så det blir et par turer dit i løpet av sommer`n. En av de første turene hadde jeg problemer med å få sluppet ankeret. I Fredagshølet den ettermiddagen ropte en hyggelig kar fra fjellknausen bortenfor allerede etter ett misslykket ankerslipp, og tilbøy meg å ligge longside til ham. Sta som jeg er så fikk jeg ankeret i vannet og la til for kvelden, men takket for tilbudet. Det finnes da hyggelige "harryfolk".

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Sistemann peker på et lite problem, nemlig når større/store båter skal legge til og de innenfor er betydelig mindre. Har selv opplevd å legge meg som båt nummer 5 i Kostersundet og når vi skal gå i land så viser det seg at det ligger en liten IF innerst. Jeg skjønner godt hvordan det må være å ligge innerst med liten båt når den ene kjempen etter den andre legger seg utenpå. Er det stille så går det jo greit men blåser det opp så blir det voldsomme belastninger på den innerste. Ofte er det også så tett mellom radene at det ikke er mulig for de større utenfor å legge tamper i land.

Hva bør man gjøre? La være å legge seg der? Foreslå rokkering i raden? Jeg har selv en 37 fots seilbåt på 9 tonn så jeg oppleves sikkert stor for den som er liten.

Folk er forskjellig vettu. :yesnod:

Noen må bare bruke kjeft uansett. De bruker også av og til kjeft på feil person selv om de vet det er feil. :nonod::lol:

I enkelte yrker få man huden full flere ganger i uken selv om de ikke har fortjent denne kjeften. Kjenner noen som har slik jobb. Det gjelder bare å smile og ikke ta det til seg blir jeg fortalt.

I ditt tilfelle var det vel kansjke han som hadde lagt ut fendere (ytterste båt) som burde handlet annerledes. I tillegg bør man alltid etter min mening spørre om det er ok at man legger seg longside en annen. Ja, faktisk selv om fendere henger ute.

Fint du fant deg en annen plass da. Så spør du vel nå kanskje neste gang du skal legge deg utenpå en annen. :wink:

Trådstarter fikk opp temperaturen på debatten, og det var sikkert noe av hensikten?

"Harry" mennesker finnes overalt. Men man velger jo selv å oppsøke dem? Man må jo ikke ligge i gjestehavner? Til og med i fellesferien i sommer med kjempevær var det veldig god plass i Nøtterøy og Tjøme skjærgården. Å finne en plass for seg selv er uproblematisk. Likevel velger så mange å ligge trangt i en gjestehavn.

Jeg orker ikke tanken på å ha massevis av mennesker tråkkende over båten min, og henger ikke ut fendere for å ønske fremmede velkommen. Kvalifiserer det til å være harry?

Men jeg hadde nok gjort det om jeg overnattet i en gjestehavn. Og da må du forvente at det blir folksomt.

Dette blir litt språkdebatt men ordet "harry" synes jeg ikke passer på Østfoldinger flest. (Jeg forbinder harry-land med med Lillestrømsområdet.)

Østfoldinger er folkelige, vennlige og ikke så selvhøytydelige,men en generelt harry-stempel blir vel en skivebom.

Turbåtfolket derimot er harry....sjøens campingvogner.....blank-polerte flightbridger og gullkjeder....eller grilldresser i naturhavna...mer harry kan det vel ikke bli...men harry er ikke nødvendigvis et negativt ladet begrep (??)

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...