Jump to content

Hvor stor gummijolle som slepejolle til seilbåt

NovaMalin

Recommended Posts

Vi skal ha slepejolle til en seilbåt på 31 - 33 fot (skal se på noen båter i løpet av uka). Hvor stor gummijolle bør man ha for to store og to små? Jeg vil jo at jolla skal ta minst mulig plass under transport, men når den brukes vil jeg jo at den skal være så romslig og sikker som mulig.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Om du skal ha den slepende etter har du jo er ganske fritt spillerom. Vi har holdt oss under 10 fot på joller, og da går det to voksne og ett stort barn ombord. Skal alle 4 i båten samtidig og dere skal kjøre for motor bør du nok opp i over 3 meter lang jolle - kanskje 3,50 meter eller deromkring tenker jeg.

Her kommer det motstridenede intersser inn: På den ene siden vil du ha en jolle som er godt egnet til små turer for å utforske nærområdet der du fortøyer, og som du greit kan transportere hele familien i. På den annen side vil du gjerne ha en som er lett å håndtere..

Jeg har en Honwave T30 (3 meter) med aludørk. Den er tung som f.. Bruker spinnakeropphalet for å løfte den ombord :-) Men den er superpraktisk når vi er kommet frem. Sammen med en 10 hk påhenger som også er tung som f..blir det en del styr, men jeg har valgt å gå for denne løsningen. Ikke minst fordi det gir meg masse kred hos barna... "kjør fort pappa"

For meg blir det litt enten eller. Nå har jeg en tung, men god jolleløsning. Skulle jeg valgt bor dette, ville jeg nok gått for en løsning med en superlett jolle i str 230-250 og en 2-3 hk påhenger... Da ville jeg nok orket å pakke ned og opp jolla flere ganger i løpet av sesongen. Nå er jolla oppblåst hele sesongen, og henger alltid etter båten når vi er på tur. hadde jeg hatt en mindre ville jeg nok valgt å pakke ned jolla når man skulle gå et lengre strekk...

Edited by hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg hadde tidligere en Achilles på ca 2.70 (som desverre ble tatt av en vinterstorm) , har nå en Aquaquick MS-265 som veier 46kg, altså en blytung 8-foter. Ser at både MS-285 og MS-300 veier bare noen få kg mer...

Jeg trekker båten ombord i Yamarinen, slik at den blir liggende på rekkerørene bak hytta, sleper helst bare på kortere avstander, fint vær og maks 21-22 knop.

Til 4 pers ville jeg gått for noe i overkant av 3 meter, gjerne med en 8-9.8hk Tohatsu 2T påhenger...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi ligger veldig mye på svai og bruker jolla inn og ut fra land. Den er 2.6 m og har bunn av planker altså ikke fast bunn. Den er ustabil ved hastigheter over 10 knop. Men det er ikke det største problemet, hvilket er at den ikke er så glad i sjø. Det skal ikke mye bølger før det skvalper vann inn. Vi er to voksne og to barn, jolla. Dessuten spruter det ofte på oss når vi kjører motvinds. Dette er selvsagt et problem med alle åpne båter, men jeg vil sterkt anbefalt en prøvetur med hele familien før dere kjøper. Jeg vil anbefale en 3 meter eller større, men hvordan du skal få den ombord igjen og heise opp motoren er også noe å tenke på. Jeg sverger til to-taktere siden de er lettere, dessuten lukter de sommer og sjø.

Ole

Edited by olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Ser at både MS-285 og MS-300 veier bare noen få kg mer...

vær obs på at det ikke bare er vekten som bestemmer om de er letthåndterliog, har en 3,6 og den er for stor føler jeg. Umulig å bære alene selv om vekta ikke er så avskrekkende.

Jeg har en 31 fots seilbåt. Jeg satte som krav at jolla kunne legges oppblåst på fordekket. Jeg endte opp med en Suzumar 265. Den er godkjent for to voksne og to barn (litt i underkant for oss...), men den kan ha tilsammen 550 kg last (mer enn nok for oss). Dette er en jolle med høytrykks luftdørk og oppblåsbar kjøl. Hele familien får plass for å ro inn til land når vi ligger på svai. For lengre familieutflukter er den nok litt liten. Til gjengjeld veier den 'bare' 35 kg - altså mer enn nok når den skal håndteres.

Størrelsen dere trenger avhenger av hvilken bruk dere ser for dere.

Her må det inngås kompromisser, som på mange andre områder :wink:

Edited by HaHa (see edit history)

Takk for tips!

I første omgang har vi tenkt å greie oss med årer, selv om jeg vet at gummijoller er vrine å ro når det er litt vind. Jeg vurderer en snappdaviderløsning slik at vi slipper å slepe den under seilas, og slipper å ha den på dekk. Er det noen som har erfaringer med dette eller gode alternative løsninger?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Etter mange typer og størelser av gumijoller har jeg nå ent opp med en 3,2m lang rib fra Plastimo. Den er utrolig let og en meget bra båt. Vi er somoftest to voksne og et par tenåringer det går fint i den enten vi ror eller bruker motor som er 10 Hk.

snap daviter trenger du ikke. Du kan bruke bom kiken eller et annet fall til å heise opp jolla med baugen opp.

Vil du ha jolla på fordekket kan du feks bruke spinnakerfallet til det. Masse tau ombord i en seilbåt - kran har du i masta og vinsjer har du jo også :yesnod:

Vi har en dingy på 2,60m med en 4 hk motor, og mener det er det ideelle for vårt bruk. Det kommer litt ann på hvor store barna er..

Lånte tidligere en dingy på 3,20 med 5 hk, men det ble for upraktisk-den var tung og tok for mye plass om den skulle ligge oppblåst på dekk.

Vår båt er 32 fot..

Capella.

Ikke sikkert at du finner alt i en og samme båt

Vi har en 35 fots seilbåt og jeg har ikke funnet en båt som dekker behovet.

- Jeg ønsker ikke å ha en båt på slep på langtur.

- Båten ligger i bøye og må kunne ligge ute hele sesongen

- Har hund som må land når vi er på tur

-Ønsker å ha med en jolle dvs. noe som jeg kan hoppe opp i dersom noe skulle skje. (Føler ikke at jeg trenger en redningsflåte)

Vi endte opp med:

En Corfu pluss 200, 2m gummibåt (spilebunn) som veier 19 kg. Kr 3000 tilbud hos Seatronic

En Steady 260, vekt 56 kg (tror jeg) Kjøpt brukt kr. 6000,- inkl gammel 5 HK.

Med 2,5 HK motor (kr 3000) blir det plass til 2 voksne og hund i skjermet farevann, og den passer ypperlig mellom jolleplass og bøye.

På korte turer tar vi med steadyen

Disse to har fungert ypperlig for oss. Ikke sikkert at du finner alt i en og samme båt.

Guest Avmønstret#

Var i skjærgården i Kroatia i sommer. La merke til at langturseilerne som regel hadde små gummibåter, med 2-2,5 hestere. Det har vel med håndterbarhet å gjøre. Greit med tyngre jolle og motor på småturer, men hvis det skal kunne pakkes ned/vekk enkelt så må det ned i størrelse og vekt.

Så også en diger yacht som hadde en ribb som må ha vært rundt 30 fot. Den hadde vannjett og uniformert mannskap på to, som satt opp solstoler og benker/parasoller på stranda for de badende. :cool: