rudir Startet 9.September.2008 Link til dette innlegget Startet 9.September.2008 Hei, etter noen timers fart hender det, at giren låser seg fast i forut posisjon. Girarmen hos RBen sitter da bomfast. Den kan ikke skyves tilbake til tomgang eller revers med noenlunde forsvarlig kraft. Ikke før girkassen blir kjølt ned ved å helle vann på, løsner konen og alt virker igjen som det skal. Skuldes det slitasje på konene? Kan det repareres eller var det bedre å bytte RB girkassen mot Volvo Penta MS drevet. Det var flott om dere kunne gi meg noen forslag til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Det skal være kjøling på disse kassene. Altså kjølevannet går fra sjøen, inn på kassa på høyre siden og ut igjen på venstresiden før det går til inpeller. Rengjør "Kjølekanalen" så tenker jeg ting blir bedre. Det er jo naturlig at stål og jern blir større når det blir varmt, og det er ikke så god plass nedi der. Derfor må det være kjøling. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
rudir Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 RB-kassen har felles oljekretsløp med motoren, så sparte de kanskje på dens egen kjøling, hos min RB kan jeg dessverre ikke få øye på noe som kunne være ment som slangetilkopling. Kan det være sånn, at kun MS-kassen ble utstyrt med separert vannkjøling? Er det noen her som har byttet til MS-girkassen, finnes det da flere problemer med reduktionen, aksling, propellerstigning? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg synes dette høres ut som belegg/avleiringer på konen. Demontering er i så fall nødvendig. Jeg kjenner ikke RB-giret, men MS giret er litt komplisert å demontere/montere uten en fremgangsmåte. Ting må gjøres i riktig rekkefølge. Litt spesialverktøy er også nødvendig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingar Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Er det kon på RB da? Mener dette gearet har lamellclutcher som griper pga av trykket fra propellen. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 takk for interessen, ser på teknisk beskrivning av de 2 kasser: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.