SF Startet 9.September.2008 Link til dette innlegget Startet 9.September.2008 Leste i en annen tråd at flere nøkkelpersoner i Yachtsenteret i Stavanger hadde sagt opp sine stillinger og nysgjerrig som jeg er så måtte jeg inn å sjekke selskapets regnskapstall. Skremmende lesning egentlig Noen revisorer / økonomer her inne som har noen formeninger om denne bedriften ser ut til å ha livets rett? http://www.1881.no/Regnskap/Yachtsenteret_...kapvisning=full Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
John N Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg hørte fra annen aktør i samme distrikt at det var opprør i båtbransjen i Stavanger. Han var samtidig overasket over at media ikke hadde sett på dette. Han forventet også at situasjonen ville forverre seg ytterligere i utover høsten. Ville ikke si så mye mer... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 regnskapet og balansen ser ikke bra ut. De har bla 15 mill i "immaterielle anleggsmidler". Vet ikke helt hva det er - good will eller patenter kanskje? Det jeg stusser på er at bruttomarginalen er så lav. De har solgt for 147 millioner og har en varekost på 136,5. 6% DG er lite å leve av - særlig når du har 14% lønnskostnader Videre drift avhenger av eierne bak og om de er villige til å sette mer penger i dette. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Posten "Sum innskutt egenkapital" er det å lese som at det ble innskutt 29 MNOK i frisk kapital i selskapet i 2007? Dirftsresultatet har utviklet seg fra +1 MNOK i 2004 til -26 MNOK i 2007 Redigert 10.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
skage Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg trodde vel at det største problemet til Yachtsenteret var deres beligenhet i forhold til et nytt tunelløp, skal ikke hele dette område gjøre som til rundkjøring da. Tror dette har noe med helheten av driften og gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Kjenner ikke selskapets historie, men med slik omsetningsøkning på ett år (47 mill i 2006, 147 mill i 2007) må de jo ha kjøpt opp noe, utfra regnskapstallene kan mye tyde på at det er "katta i sekken" som er kjøpt... Det er jo bemerkelsesverdig å tape så mye penger i et så godt marked. At de tar 950 kr timer burde jo hjelpe på, men ser ikke slik ut... Det var Yachtsenteret som byttet bunnpanne på motoren min... ok, arbeid. Ble gjort inne i båten uten et eneste hakk eller stripe... Redigert 10.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Posten "Sum innskutt egenkapital" er det å lese som at det ble innskutt 29 MNOK i frisk kapital i selskapet i 2007? Det er vel bare for å komme på den positive siden på EK i balansen. Så er spørsmålet om videre drift. Det er ikke slik at styret og ledelsen kan sitte og vente på årsoppgjøret i år før de bestemmer om de trenger kapital eller kan drive videre. Det er strenge krav på at man ikke skal drive for kreditors regning For å vite litt mer om fremtiden ville jeg sjekket eierne og om de har penger nok. Også ville jeg ikke stått med en usikret fordring til selskapet fremover Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Nå må man huske på at her er det gjort store investeringer, menst vi ofte er vant til båtforhandlere som ikke har båter og viser kun brosjyrer eller driver båtforetning fra hagen sin. Her er det store investeringer i tilretteleggelse av bygg, båterm kaianlegg ...dette koster. Nøkkelpersonell har jeg og hørt har forsvunnet fra dag 1, og det kan virke som om de som har "hatt med seg" agenturer på populære merker inn i firmaet har slutta etter en kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Eieren har penger, men spørs om han vil fortsette å legge mer penger in i dette sluket. Nå som salget av nybåter skal falle. De har hatt store utbyggingkostnadder, + oppkjøp/overtakelser, av konkurenter. Vi får vente å se hva det blir til. område kunne trenge en slik stor forhandler. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bonus Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Klippet denne kommentaren fra en annen tråd: Jeg ville holdt meg unna Yachtsenteret det kommende året for å se hvordan det går med dem. Daglig leder, økononileder/direktør, 3 av 4 selgere og sikkert flere har sagt opp... Redigert 10.September.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Det er vel ikke overraskende om et skulle skje noe. De har satset stort, på feil tidspunkt. På den andre sider er de jo ikke alene om og slite for tiden. Redigert 10.September.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Vi får vente å se hva det blir til. område kunne trenge en slik stor forhandler. Tro også regionen er tjent med en slik stor aktør vil fortsette driften, så vi får håpe viljen og kapitalen er der. Men jeg hadde ikke fårhåndsbetalt penger ifbm kjøp av ny båt inn i det selskapet nå uten garanti for pengene. Redigert 10.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knutza Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Lønnskostnadene er økt med 14 millioner fra 2006 til 2007 og aksjekapitalen er økt med 24 milloner i samme tidsrom???? Her var det mye rart, men egenkapitalen er jo ennå positiv og det er liten gjeld i selskapet. I 2007 er det skutt inn 29 milloner i egenkapital. Har man fått tak i en masse ansatte som har gått inn med penger i selskapet??? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har dette noe med Stavnger Marinesenter å gjøre? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SF Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Nei dette har ikke noe med Stavanger Marinesenter å gjøre. Regnskapstallene deres finner du her: http://www.1881.no/Regnskap/Stavanger+Mari...senter&qt=8 De hadde et greit overskudd i 2007 og har rimelig god likviditet. Redigert 10.September.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
27 knop Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Håper søren ikke det må legge ned......en perle. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg har hørt mye rart om de der ute. En stund var jo Hanabryggene også med i dette kjempesenteret. Han forsvant for ut. Noen som vet hvorfor? Har det vært krangling i bedriften tidligere? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
shaukaas Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Gjennom flere forsøk på å bestille 50-timers service på min Yanmar 3YM20 kom jeg ihvertfall ikke langt med Yachtsenteret... - Ingen svar på telefon (satt over, satt over, vent....) - Ingen svar på e-post henvendelser. - Fortsatt latterlig dårlig svar på telefon, av typen: "Du må ringe verkstedet. Du må ringe "Ole" på lageret osv.." Vel, "Ole" på lageret kunne bare svare at, nei, dette hadde de ikke tid til. Har dette noe med at båten ble kjøpt hos en av konkurrentene til Yachtsenteret - eller er det bare for mange Yanmar'er i distriktet slik at man må bestille service 50 gangtimer før man trenger den? (I mitt tilfelle, ca. 1 sesong..) FØR båten ble kjøpt var jeg innom bl.a. Yachtsenteret for å se på Benetau. Latterlig lite hjelp å få, gitt... En av gangene var det en "lady" som ytret: "Altså.. Vi har stengt nå, men døren er ikke låst (!)" * Jeg fikk lov til å komme inn i "butikken" da jeg *lovte* å ikke kjøpe noe (!) Bare kikke, ikke kjøpe... Akkurat DER må jeg si at Jørn Haga ved Nelson Marine gjorde et kupp - han tok seg tid til å vise frem en 320, inviterte til båtmesse i hhv. Bergen og Lillestrøm - og "ga seg ikke" før kontrakten var signert. Nå skal ikke jeg oppmuntre til pågående selgere - men dette er vel ganske sentralt i enhver form for salg? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Pelle 9 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Det er vanskelig å svare på alle spørsmål om Yachtsenteret, ettersom jeg er daglig leder ved Yachtsenteret, men velger likevel å kommentere noen forhold. Men noen oppklaringer kan jeg innestå for: * Yachtsenteret legger ikke ned driften! * Vi flytter all virksomhet til Bangarvågen ila oktober. * Vi har vedtatt en nedskalering som dessverre medfører at noen av våre medarbeidere slutter hos oss. * Det er riktig at vi har tatt betydelige tap i virksomheten, og det er selvsagt forhold som eiere, styre og daglig ledelse har jobbet aktivt med. * Vi har fortsatt og vil også ha i fremtiden; et kompetent mannskap innen mekanikere på Volvo Penta og Yanmar, foruten delelager til de respektive motorene vi er så glad i. Alle kommentarer om oss tar vi selvsagt på alvor, men vi har lagt bak oss en stor satsing og vekst, som dessverre har skapt noen utfordringer vi ikke forutså. Markedet er, som alle er godt kjent med, kjølnet litt vs. 2006 og 2007, og det må vi som alle andre ta konsekvensene av. Vi er på vei til å bli friskmeldt, og ila. oktober, vil vi samle all virksomhet på et område. Da er jeg overbevist om at vi legger forholdene til rette for et godt fundament for våre kunder og forbindelser. Der vil vi bla. ha delelagerutsalg i butikken, sammen med ordremottak og selvsagt en flott utstilling av nye og brukte båter. Vårt nye diesel og bensin anlegg, nede ved servicebryggene, har blitt svært godt mottatt i distriktet. Dersom noen har forhold som de ikke er fornøyd med hos YS, så ta kontakt også med oss. Hansken er kastet, send gjerne mail direkte til meg: borge@yachtsenteret.no Jeg har alltid lest slike forum som dette med stor interresse, men jeg må be om at navn på ansatte hos oss ikke henges ut. Med hilsen Børge Aanestad Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Det var hyggelig lesning. å lykke til videre. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
shaukaas Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg har alltid lest slike forum som dette med stor interresse, men jeg må be om at navn på ansatte hos oss ikke henges ut. Jeg håper at alle forstår at "Ole" på lageret var et fiktivt navn. (Derav bruken av "gåsetegn".) Så får vi bare håpe at det ikke er noen virkelig Ole som jobber på lageret - i såtilfelle er dette utenfor min kunnskap Mange takk Pelle 9 - for et oppklarende innlegg! Selv ser jeg ikke hensikt med å kontakte Dere ytterligere for å dele mine erfaringer med Yachtsenteret - men vil en av de nærmeste dagene prøve, nok en gang, å få kontakt for en 50 timers service - på 100 timer Jeg ser frem til å bli møtt som kunde av Yanmar, og ikke en av konkurrentene på salg av båter Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Huhei, ta deg en seiltur over fjorden... Det er mitt tips... Men de sliter med å få den opp hos Røyksund, HYSJ,ikke la alle vite om disse. Røyksund der kan de jobben sin, totalt proffe!! Vet om flere som heller tar turen opp dit med båten og returnerer med Taxi til Aksdal, buss til fergen, ferge over fjorden og buss eller blir henta på Stavangersiden. Og samme ruta når båten skal hentes! Dette i Stavanger/Sandnes som er Norges 3 største plass!! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 ...... Så får vi bare håpe at det ikke er noen virkelig Ole som jobber på lageret - i såtilfelle er dette utenfor min kunnskap ..... Akkurat der kan du nok ha vært litt uheldig. Lagersjefen heter nemlig Ole . . . . Men denne Ole kjenner jeg, siden han har gått på kurs hos Baatskolen POSEIDON og han er en kjempeflott kar som helt sikkert ikke ville forsøke å vri seg unna noe so m helst. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SF Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Da er jeg overbevist om at vi legger forholdene til rette for et godt fundament for våre kunder og forbindelser. Betryggende å høre at dere satser videre. Kjent navn forresten, skal vi tippe 1971 modell fra Trones og Giske? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.