Jump to content

Har du lanterneføringen i orden til høstmørket?

Astor

Recommended Posts

Overhodet ikke temaet. Mer den dårlig skjulte negativiteten mot seilfartøy fra en som burde vite bedre. Er vel sjelden typen båt som er problemet, mer den føreren som fører båten.

Negativitet mot seilbåter fra den kanten er ikke noe nytt - det har vi hørt i flere år. Det er bare å gi f..., noen endrer seg aldri. Sutringa over seilbåter og deres førere kommer aldri til å stoppe fra den kanten.

Se det på denne måten; Noen av oss ser potensielle hyggelige båtfolk i alle båter, enten de har mast eller ikke. Andre har innskrenket sine potensielle båtvenner til de båtene uten mast, og bruker tid på å irritere seg over slike "rag dryers". Personlig har jeg bedre ting å gjøre enn å irritere meg over enkelte typer båter.

Men for å komme tilbake til temaet, så er jeg enig med trådstarter om at det er mye rart å se når det gjelder lanterner. Om en tar en bryggesleng og ser på lanternemonteringen til båten som ligger der vil en nok se at mange har mangelfulle lanterner.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det tar nok Hallaoron feil! Jeg har stor glede av mine silbåtvenner. At noen henger seg opp i slike bagateller er vel heller en form for å ha noe skyte på oss motorbåtfolk. Vi er vel mer hardhudet enn andre, kanskje.

Jeg skyer på de som jeg mener burde få oppmerksomhet. Denne gangen ble set seilfolket og skjærgårdsjeepene.

Man må ikke være for hårsåre, hallaron.

Forøvrig så er konvoien nå kommet til Vallø. Og er vel neste helg allerede langt opp i fjorden. Takk for hjelpen for å gå den vidre nordover.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Mitt inntrykk etter å ha seilt mye på lengre havstrekninger (et ti talls ganger til Tyskland) er at langdistanseseilere er svært påpasselige med lanterneføring. Jeg har mange netter med seilas i Skagerak og Kattegat og jeg kan ikke huske at jeg har møtt eller seilt forbi seilbåter uten lanterneføring. At noen kan glemme å tenne lanternene i Oslofjorden har jeg observert flere ganger, men jeg har ikke grunnlag for å angi om seilbåter er bedre eller verre i forhold til motorbåter når det gjelder lanterneføring. I hovedsak oppfatter jeg langdistanseseilere i seilbåt som dyktigere på de fleste områder i forhold til motorbåtfolk. Det er bare å legge seg noen døgn på Anholt i Kattegat og observere hvem som bruker lanterner og andre signal - så får man relativt raskt en pekepinn.

Noen montasjer av tricolorer kan være vriene å se på kort avstand i klarvær.

De står helt nede på plata på toppen av masta.

Det er jeg forsåvidt enig i. En nabobåt av oss har lagt ut på tur tli Karribien og tilbake. Den monterte tricolor i mastetoppen (i tillegg til "standardsettet" med lanterner) for å kunne være synlige under forhold med høye bølger.

Forhåpentligvi bare noen. De som har skaffet seg kombinert lanterne i masta (tricolor + ankerlanterne) har gjerne tricoloren øverst.

Jeg bruker for øvrig min ganske ofte ettersom tricoloren også lyser opp windexen. Nyttig sak.

Jeg ruslet ned på brygga for å sjekke hvordan sidelanternene mine synes fra siden og forfra. Har en "dobbel" på baugnebbet. Jeg ser at det ikke er helt ideelt rett forfra, og nesten rett forfra. Da blir fargene litt grumsete. Kommer jeg mer på sidene er det ikke noe problem. Kanskje jeg bør bytte den ut i separate montert på for eksempel siden av targaen. Hmmm....

apropos lanterneføring. BoBeep har pr. idag ikke lanterner, det har jeg tenkt å gjøre noe med. Det blir vel en rød/grønn i baugen, evt muligens en på hver side, og en toplanterne oppe ved salingshornene. Muligens også en ankerlanterne i toppen, mulig vi bruker en parafinlykt under salingshornet istedet. Problemer er at det ikke er noen kabler siden det ikke er noen lanterner der idag, og det ser ikke ut som om det har vært noen lanterner der heller. Noen som har dratt kabler gjennom mast tidligere ? Noe jeg bør tenke på ?

Lurte på om den kanskje var lettest å gjøre når masta står oppe på grunn av tyngdekraften, men jeg vet ikke...

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Kan det hende at de som sitter utendørs venter lengre med å sette på lanternene?

:confused:

"Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang."

Tror solnedgang er til samme tid uansett om du sitter inne eller ute :wink: (Noen drøyer det kanskje fordi skumringen er så lang i den norske sommernatten, men det blir helt feil.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Kanskje jeg bør bytte den ut i separate montert på for eksempel siden av targaen. Hmmm....

Jeg så en Bayliner 2858 i sommer ve Zachen med lanternene samlet i baugen, jeg synes det var ett trist syn når man har en stor båt som dette, men det trenger jo ikke ha vert samme løsningen på din...

Tror solnedgang er til samme tid uansett om du sitter inne eller ute

Reglene er en ting, det kan derimot vere noe annet som sitter i hodet på folk. Kansje flere ikke tenker på lanterner før de selv har problemer med å se andre båter? Og da blir det gjerne tidligere om man sitter bak ett vindu...

.....

Sjøveisreglende 23

Maskindrevne fartøy under 7 meter:

Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, kan vise:

En rundtlysende lanterne med hvitt lys. Fartøy som fører en slik lanterne er pålagt en særlig vikeplikt for andre fartøy i henhold til Sjøveisregel nr 43 om små fartøy. ......

Jeg vet ikke helt hvor du har denne varianten av Regel 23 ifra, men riktig er den ikke.

Det springende punktet er: "Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, .....:"

Originalutgaven av Sjøveisreglene ihht Lovdata.no sier nemlig:

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

Dette blir vanligvis oppfattet som at hvis farten i øyeblikket ikke overstiger 7 knop skal man kunne klare seg med den enkle lanternen. Dvs at selv om man har en båt som kan komme opp i 20-30-40 knop, så skal det fortsatt være mulig å "liste seg stille og rolig hjem igjen" så lenge man holder seg unna 7 knop og holder seg unna annen trafikk.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det springende punktet er: "Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, .....:"

Jeg husker ikke helt hvor jeg fant reglen (mener det var et sted på nautisk forlag sine sider) og jeg kan ha gjenngitt det jeg leste feil.

Utgangpunktet for denne tråden var om man har lanterneføringen i orden, og jeg tror at det er mange som ikke helt vet hva som er riktig lantereføring og da er det vanskelig å ha den iorden.

Reglene om lanterneføring finner du under punkt C i Sjøveisreglene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map026 , regel 20 - 31. Under regel 23 finner du under letra ©, punkt ii: (ii)Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

Redigert: Så nettopp at Poseidon skrev det samme sist natt.

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop,

Da er det bare to muligheter. Regelen sier enten at:

A. Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og fartøyets høyeste fart ikke kan overstige 7 knop, klarer seg med en rundtlysende lanterne

(liten båt - liten motor)

eller:

B. Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og dersom hastigheten ikke overstiger 7 knop, klarer seg med en rundtlysende lanterne

(Hva som helst, under 7 m, som går langsomt i mørket)

Jeg holder på A

Andre?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Bortsett fra dersom det er en seilbåt som går for maskin og som er kortere enn 7 meter og som ikke kan gå fortere enn 7 knop og som ikke kan gå mer enn 7 mil fra land.

Da skal han føre en kjegle med spissen opp og en kjegle i mente og roterende gult lys og fyre av en kanon hvert 7. minutt.

Med fare for å kaste bensin på enkeltes alltid ulmende bål.

Det er vel derfor de fleste seilbåter som har tricolorlanterne også har "vanlige" lanterner i tillegg..

De passer best til ulike formål:

For at andre småbåter skal se deg på nært hold og i stille vær bruker du de "vanlige" lanternene..

For seil i litt vind krenger fort båten så mye at disse lanterne vekselvis lyser ned i vannet og opp i lufta.

Det skal heller ikke rare bølgene til før de blir vanskelige å se. Da kan tricoloren være et bedre alternativ.

På åpent hav når du ønsker å bli sett på lengst mulig avstand, kanskje av store skip ville jeg brukt tricoloren, - og spart litt strøm samtidig.

Jeg vurderer å montere LED-lanterner på siden og akter, som alternativ til tricoloren i toppen, men også for å kunne kutte ut rød/grønn lanterne på masta, fire meter under ankerlanterna som også virker som topp/akter ved motordrift.

Winga'en har alle lanterner på masta, og det gir ingen god visning av min retning for møtende fartøyer.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...