Jump to content

Har du lanterneføringen i orden til høstmørket?


Astor

Recommended Posts

Det mørknes tidlig og behov for å slå på lanternene er absolutt til stede. De aller fleste har et lanterneoppsett etter forskriftene. Noen få synder ved å gå i mørket uten noen form for belysning. Jeg har møtt et par av dem i Drøbaksundet. Heldigvis har jeg radar slik at jeg kan være oppmerksom på dem lenge før vi er på linje. Hva tenker de på der de seiler i skipsleden? (Av hensyn til å diskiminere en type båtfolk vil jeg nødig nevne båttype i dette innlegget. )

 

Nå er det kommet et godt utvalg i led-belysning slik at man kan skifte fra vanlige glødepærer til led uten å måtte skifte hele armaturen til lanternen. Og med led vil forbruket falle drastisk slik at man slipper å sitte å tenke på om man går tom for strøm på turen.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg har dobbelt opp med lanterner :yesnod:

 

En rød og grønn på hver sin side på skroget som brukes sammen med topplanterne/ankerlanterne i pastetoppen når jeg kjører for motor.

 

I mastetoppen har jeg også en "3-veis" lanterne som skal brukes under seiling. Den er hvit bakover og rød/grønn fremover til til sidene. Altså ikke hvit lys fremover eller til sidene når jeg seiler.

 

Topplanternen/ankerlanternen brukes også selvfølgelig når jeg ligger på svai.

 

Riktig bruk at lanterner synes jeg er uhyre viktig. Selv i skumring og regnvær. Det er mye lettere å oppdage andre båter.

 

Det er trist at mange seilbåter ikke har lanterner, men mange ble ikke levert med det. Når jeg kjøpte min båt hadde den ikke lanterner, og da hadde den blitt brukt i 28 år allerede! De som ikke bruker dem er bare stokk dumme!

 

Men jeg synes små raske joller er et større problem, mange flere av dem uten noen form for lys!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
gjeeesp

Jeg håper det ikke er temaet i denne tråden som tretter deg.

 

Astor tar opp et tema som vi alle bør ta alvorlig. Selv har jeg hatt noen skremmende opplevelser med kajakkpadlere som er ute i mørket uten noe form for lanterner eller annen for for lys, og heller ikke refleks.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Rundtlysende lanterner hører fanden til! Vi bor på en sten en drøy km fra nærmeste nabo og hadde middagsgjester i august i fjor. De hadde nettopp montert en rundtlysende på sin 12' With og dro glade og fornøyde hjemover i bekmørket. Det gikk helt galt. Gjenskinnet i båten blended han som kjørte og de kom for nære land i et sund. Hun døde etter å ha truffet fjellet med hodet og sklidd ut i vannet med ansiktet ned.

 

Normalen i Lillesand var en håndholdt lykt. Da har føreren en grad av nattsyn og kontroll. Med lys båt, direkte eller strølys, har han begrense nattsyn - uansett hvor lokalkjent han måtte være. På jeepen vår har vi tapet (ulovlig) den rundtkysende akterlanternen slik at den ikke lyser opp båten. De som kommer forfra ser den røde og/eller grønne, de andre den hvite. På sjarken har vi plate under mastelanternen og innenfor den røde og grønne. Likevel bruker vi som regel en 8' sort Steady (intet gjenskinn) med 6 hk og håndhldt lykt når vi vet at det blir natten innen vi skal hjem.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post

Både i fjor sommer og i år gjorde jeg noen raske tellinger over litt tid på kvelden for å se på folks lanterneføringer. Ca halvparten av båtene hadde de reglementerte røde og grønne lanternene, men ingen hvit lanterne (i bruk). Kunne ikke se at noen av båtene hadde mast eller seil så jeg kom til den enkle konklusjon at det må ha vært motorbåter. Åstedet var "byfjorden" i Lillesand hvor det er betydelig trafikk og selv satt jeg med et glass, en bok og en kikkert og stirret utover fjorden mens kvelden senket seg!

Hvorfor er det så mange båter som ikke har, eller benytter, hvit rundtlysende topplanterne? Tror forklaringen ligger i at svært mange nyere båter har denne på stang som monteres på/av etter behov og det gjør at en del ikke gidder å ta den frem, den har brukket, kontakten er dårlig osv

 

Så alt i alt er det min ringe konklusjon at det er motorbåtfolket som synder mest og da gjerne de med mindre båter!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er helt riktig som Mouche sier andg. lanternebruk. Bor også 50m. i fra sjøen, og har bra oversikt over fjorden vest for Kr.sand. Som regel på mindre skjærgårdsjeeper og daycruisere ol. ser du kun den røde og grønne lanternen tent. Grunnen er det som ble nevnt tidligere.,men i tillegg har du gjennskinnet i fra den hvite topplanternen, enten den står på mast eller andre plasser.(vindskjerm etc.). Det er vel den største grunnen for at mange kjører uten topplanternen, de ser ingenting i mørket når den er tent, den lyser alt for mye opp i båten så man mister hele nattsynet.

Link to post

I min båt er det også en slik avtagbar stang med rundtlysende topplanterne i tillegg til rød/grønn sidelanterne. Her er sokkelen montert på hekken og stanga er vel ca en halvmeter lang. Den lyser da for det meste opp cockpit og vil ikke kunne sees forfra dersom vi er 2 voksne ved vindskjermen... Ikke særlig lur løsning.

Til neste sesong blir det montert vanlig akterlanterne og foroverlysende topplanterne i dertil egnet "mast" over vindskjermen slik jeg har hatt på tidligere båter.

.

.

bmhe

Link to post

Jeg er også den som legger noe over lanterna på kveld / natt. På lanternemasta har en som lyser fram og en akter. Siden jeg har hardtop trives jeg med å stå og se ut igjennom luka og da ser jeg ingen ting.... Neste år fjernes en og settes på hekken, men fortsatt er lanterna som lyser fremover et problem da jeg blir blendet hvis jeg sitter inne da båten lyser opp... Men nattkjøring hører sjeldenheten til, svært lite trafikk så jeg fjerner det jeg måtte ha over for å vise hvor jeg er når det kommer hurtiggående båter...

 

Er vel de små hurtigbåtene som skal fra A til B på nattestid som synder med laterneføring, iallefall min erfaring og opplevelse..

Link to post

Syntes løsningene som ble brukt før for en del år siden, særlig mye på snekker, med en bøyle montert på vindskjermen i en halv meters høyde fungerte bra. Der hadde man antenne, horn, + anker og topplanterne med en skikkelig stor skjerm under, slik at ikke lyset i fra topplanternen lyste ned på hyttetaket eller dekket etc. Jeg hadde slik bøyle på en Marex og en Diana 700, og det fungerte meget bra. Ingen problem med nattkjøring den gang med "alle" lanterner tent.

Link to post

Prøvde lanternene for et par dager siden, for første gang siden sjøsetting i vår. Når jeg slo på bryteren sank temp måleren til motoren med 20 grader, oljetrykkmåler gikk rett til topps og oljetrykkmåler på styreposisjon 2 gikk rett til bunns! :eek: Så her har jeg en utfordring før vinteren ser det ut til :crazy: . Men lanternene fungerte fint, det var jo bra det da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vi møtte ferja frå Skjersholmane til Ranavik på lørdag kveld, uten et lys. Ok, det var ikke bekmørkt, men på høy tid å få lysene på og det var faktisk slik at vi oppdaget ferja mye senere enn jeg ville gjort om den hadde lanterner på. Ja, begge vi båtene som gikk i lag hadde satt lanterner en halvtime før... Klokka var vel ca 2030, men det var et spesielt mørke den kvelden så en bør jo se ann etter forholdene og ikke bare klokka...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Rundtlysende lanterner hører fanden til!

 

Mulig det, men etter det jeg kjenner til så er det visse betingelser som må oppfylles for at man lovlig kan bruke rundtlysende lanterne.

 

Sjøveisreglende 23

Maskindrevne fartøy under 7 meter:

Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, kan vise:

En rundtlysende lanterne med hvitt lys. Fartøy som fører en slik lanterne er pålagt en særlig vikeplikt for andre fartøy i henhold til Sjøveisregel nr 43 om små fartøy.

Fartøy som kun fører en rundtlysende hvit lanterne er pålagt vikeplikt for alle andre fartøy som nærmer seg, og skal fortrinnsvis stoppe. Årsaken til pålegget er at med en rundtlysende lanterne er det vanskelig å kalkulere dette fartøyets kurs og fart, og kan også bli forvekslet med akterlanterne.

 

Fartøy under 7 meter som gjør større fart enn 7 knop, skal ha sidelanterner i tillegg.

 

Sikt

Nå kan jo ulykker skje uansett hvor forsiktig man er, så jeg skal være forsiktig med å kommentere denne ulykken.

Men generelt må man jo ikke kjøre fortere en det man har sikt til. Får man ødelagt nattesynet og ikke har oversikt over hvor man er bør farten reduseres.

Link to post

Det beste opplegget er vel de som har topplanternen(for det er jo den som blender) montert oppe på hyttetaket eller en targabøyle med stor skjerm under, da burde det være brukbart for mørkekjøring. Nå er det jo skjeldent noe problem når det er i skumringen eller "halvmørkt en sommerkveld", men når det er bekmørkt en høstnatt, da blir det verre. I og med at det er vel et fåtall som bruker båtene på vinterstid eller mørkekjøring generelt, så er det vel lite prioritert i fra båtprodusentenes side?

Link to post
Jeg er bare uhyre skeptisk til de rundtlysende, såfremt de ikke står på en veldig høy stang med blendingsplate under.

 

Og det er jeg helt enig med deg i.

 

Jeg prøvde å finne noe i lovverket som sier noe om hvordan lanterner skal monteres i forhold til å blende føreren, men finner ikke noe om dette. (Regner med at det står en plass).

 

Ulykker kan skje, all transport er farlig.

Det er vel ingen som tror at det vil skje meg, men jeg observerer av og til andre som kjører på en måte som får meg til å tenke på at ham vil det skje en eller annen dag.

Link to post
Rundtlysende lanterner hører fanden til! Vi bor på en sten en drøy km fra nærmeste nabo og hadde middagsgjester i august i fjor. De hadde nettopp montert en rundtlysende på sin 12' With og dro glade og fornøyde hjemover i bekmørket. Det gikk helt galt. Gjenskinnet i båten blended han som kjørte og de kom for nære land i et sund. Hun døde etter å ha truffet fjellet med hodet og sklidd ut i vannet med ansiktet ned.

 

Sjøveisreglende 23

Maskindrevne fartøy under 7 meter:

Som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop, kan vise:

En rundtlysende lanterne med hvitt lys. Fartøy som fører en slik lanterne er pålagt en særlig vikeplikt for andre fartøy i henhold til Sjøveisregel nr 43 om små fartøy.

Fartøy som kun fører en rundtlysende hvit lanterne er pålagt vikeplikt for alle andre fartøy som nærmer seg, og skal fortrinnsvis stoppe. Årsaken til pålegget er at med en rundtlysende lanterne er det vanskelig å kalkulere dette fartøyets kurs og fart, og kan også bli forvekslet med akterlanterne.

 

Fartøy under 7 meter som gjør større fart enn 7 knop, skal ha sidelanterner i tillegg.

 

Det høres ut som et kraftig sammenstøt til å være i maks 7 knop. Med all respekt for de som var innblandet i denne ulykken så er det ganske viktig å ha riktig lanterneføring, og at den er montert på en slik måte at den ikke blender. Å montere en liten avskjermingsplate i underkant av en rundtlysende er antagelig ikke noen stor og vanskelig jobb. Blir man blendet bør man om mulig stoppe båten.

Link to post

Hei.

 

Går jeg i mørke eller dårlig sikt med min Saga 27 motorbåt, har jeg selvfølgelig fortskriftsmessige lanterner tent. Men når jeg kommer inn i trange og vanskelige farvann uten støtte fra fyrlykter, blir det ekstra viktig å bruke øynene for å se hvor en er (dersom kartplotteren skulle vise feil eller konke ut). Og selv om topplanternen som viser hvitt fremover står på en plate som skjermer for lyset ned på forskipet, er den meget sjenerende for utkikk fremover.

 

Jeg har da under disse forholdene slått topplanternen som lyser fremover av slik at jeg kun har sidelanternene og akterlanternen aktiv slik at jeg for andre båter vil bli oppfattet som en seilebåt. Men er det egentlig noe problem for meg eller andre? Kanskje jeg får en fordel iht. vikepliktsreglene iom. at andre båter vil oppfatte meg som en seilebåt? Oppfører jeg meg da som en seilebåt (og tviholder på min rett til fritt leide som alle seilebåter gjør under seil!), blir det vel ikke noen problemer?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...