bjorngb Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Hvordan monteres rød/grønn i mastetopp? Jeg regner med at det må/bør være litt avstand mellom dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Det står det ikkeno om. Det står bare at de skal settes i eller i nærheten av mastetoppen der de kan best bli sett og at den øverste skal være rød. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Jeg bare tenker at det burde være litt mellomrom mellom dem - slik at de sees/skilles best mulig Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Det trenger ikke være avstand mellom rød og grønn. Jeg har tricolor i mastetoppen for bruk i åpent farvann og en rød/grønn kombinasjon i baugen (samme pære, glasset er rød/grønt) for bruk der man er litt tettere på andre båter. Kursen er ikke så stødig at noen vil se rett på skillet mer enn ett sekund eller så, så vil det heller veksle mellom rødt og grønt. jfr sektorene på en lykt - du skal ikke forflytte deg mange meter for å få et klart skille i sektor. I en lanterne er lyspæra mye mindre også, så der blir skillet ennå skarpere. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjorngb Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Tenkte på når en har rød over grønn rundtlysende lanterner i masten - ikke bruk av sidelanterner eller tricolor Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Aha... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Frøken Fryd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg traff en seilbåt rett rundt ett nes engang, så ikke lanternen i masten hans før jeg så båten. Dette har med at båten min har solskjerm/caps forann vinuene og at jeg sitter relativt høyt. Uansett så anbefaller jeg å benytte sidelanternene når man er innaskjærs Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) Tenkte på når en har rød over grønn rundtlysende lanterner i masten - ikke bruk av sidelanterner eller tricolor Da er det på tide å ta en titt i Sjøveisreglenes Vedlegg I hvor §2 omhandler plassering av og avstand mellom lanterner i vertikalplanet. (i) Når reglene foreskriver at to eller tre lanterner skal føres loddrett over hverandre, skal avstanden mellom dem være: (i) på et fartøy på 20 meters lengde eller mer skal slike lanterner være minst 2 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over skroget på minst 4 meter. (ii) på et fartøy på mindre enn 20 meters lengde skal slike lanterner være minst 1 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over rekken på minst 2 meter. (iii) når tre lanterner føres skal den øverste og nederste være anbrakt i samme avstand fra den midterste. Svaret på spørsmåle ditt er altså 1 meter dersom seilbåten er mindre enn 20 meter lang. Redigert 17.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitat fra Poseidon: "Dette blir vanligvis oppfattet som at hvis farten i øyeblikket ikke overstiger 7 knop skal man kunne klare seg med den enkle lanternen. Dvs at selv om man har en båt som kan komme opp i 20-30-40 knop, så skal det fortsatt være mulig å "liste seg stille og rolig hjem igjen" så lenge man holder seg unna 7 knop og holder seg unna annen trafikk." Denne tolkningen synes jeg var søkt Poseidon. Les hva du skriver en gang til, og tenk etter om det er ment slik fra myndighetenes side. Det betyr jo at alle skjærgårdjeepene og alle daycruiserne kan gå uten lanterneføring så lenge de er under 7 meter? Trodde tolkningen gjaldt "som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop"? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 så ikke lanternen i masten hans før jeg så båten. Dette har med at båten min har solskjerm/caps forann vinuene og at jeg sitter relativt høyt. Jeg er rystet :nono: , men må inrømme å ha gjort noe lignende selv Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Det betyr jo at alle skjærgårdjeepene og alle daycruiserne kan gå uten lanterneføring så lenge de er under 7 meter? Er det ikke slik at man egentlig ikke trenger lanterne i det hele tatt bare man har en lyskilde, eksempelvis en lommelykt på slike små joller? Jeg har iallefall per i dag ikke lanterne på durexen min selv om den kan oppnå 15-20 knop. Har planer om en lanterne da men så er det dette med å blende seg selv og da... Tror egentlig en av/på bryter kunne vere greit... Jeg er rystet :nono: Hva er det som ryster deg? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Flere som synes det tar av litt her iblant...... I denne type diskusjoner er det alltid litt morsomt å "skrive seg bak øret" hvem som har, og ikke har, båtførerprøven og vel så det! Litt som to jus-studenter etter den første forelesningen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Svaret på spørsmåle ditt er altså 1 meter dersom seilbåten er mindre enn 20 meter lang. Nix. Ikke den dobble rundlysende. Kan settes direkte på hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hva er det som ryster deg? Solskjermen din. Har du ikke innebygget lyssensor som hever den så du kan se seilbåtene i mørket også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitat fra Poseidon:"Dette blir vanligvis oppfattet som at hvis farten i øyeblikket ikke overstiger 7 knop skal man kunne klare seg med den enkle lanternen. Dvs at selv om man har en båt som kan komme opp i 20-30-40 knop, så skal det fortsatt være mulig å "liste seg stille og rolig hjem igjen" så lenge man holder seg unna 7 knop og holder seg unna annen trafikk." ? Trodde tolkningen gjaldt "som ikke kan oppnå større fart enn 7 knop"? enig her. hvis regelfabrikantene er av samme sort som til biler , så skal jo kjøretøyet altid være rustet til det max tallet (fart vekt osv ) som bilen yter \er beregnet for. en bil som gjør 240 km t på fullt kan ikke luske rundt på dekk som tåler 200 km t. osv osv .bortsett fra vinterdekk da .-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Frøken Fryd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Solskjermen din. Har du ikke innebygget lyssensor som hever den så du kan se seilbåtene i mørket også. Nei, solskjermen er den som stikker ut over glassene. Du ser igrunn best hva jeg mener på avetar bildet mitt. Blir mer som en caps om jeg kan bruke det utrykket, taket som strekker seg ut over vinduene... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) Jupp - det er viktig på bruke lanterner som alle kan se - inkludert dem som velger å ha dårlig utsikt fra styreposisjon ;-) Nix.Ikke den dobble rundlysende. Kan settes direkte på hverandre. Jeg tolker regelverket slik at det må være minst en meter mellom rød/grønn rundtlysende her. Redigert 17.September.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg tolker regelverket slik at det må være minst en meter mellom rød/grønn rundtlysende her. Jeg aner ikke hvilke regler Mulligan forsøker å tolke, men jeg kan ikke finne noe unntak for signallanternene som angir seilbåt i Sjøveisreglene, Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Nå prøver jeg å unngå å tolke noe som helst. Jeg foretrekker å gjøre som det står skrevet. Denne kombinasjonen blir vel å oppfatte som en sammensatt lanterne. Den gjør det klinkende klart at her kommer en seilbåt, selv om sidelanterner er skjult av eventuelle seil og sjø. Bruk av denne kombinasjonen er ikke så vanlig i våre farvann, men ute i verden sees den ofte. De aller fleste jeg har sett har den røde direkte på toppen av den grønne, selv om jeg ved ett par anledninger har sett de montert med avstand på siden av masta. Ulempen er at da oppstår det dødsektorer. Så da er igjen spørsmålet; hva er best? Å bli sett eller å følge regler. Men som sagt, jeg ser på dette som ett sammensatt signal. Antar at noen av nautikkguruene med D5 har fasit og kommer innpå. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg er enig i at Regel 25 c sier at rød skal være over grønn. Men det presiseres ikke at den to skal "henge sammen" Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd (a) Et seilfartøy underveis skal vise: (i) sidelanterner, (ii) en akterlanterne. (b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen. © Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel. Men en kan ikke lese en regel alene - denne må sees i sammenheng med Vedlegg 1 - 2 i ii (i) Når reglene foreskriver at to eller tre lanterner skal føres loddrett over hverandre, skal avstanden mellom dem være: (i) på et fartøy på 20 meters lengde eller mer skal slike lanterner være minst 2 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over skroget på minst 4 meter. (ii) på et fartøy på mindre enn 20 meters lengde skal slike lanterner være minst 1 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over rekken på minst 2 meter. (iii) når tre lanterner føres skal den øverste og nederste være anbrakt i samme avstand fra den midterste. Så det skal være minst 1 m mellom de to rundtlysende lanternene. At det kan være blindsoner åpner reglene for når lanternene skal plasseres "hvor de best kan sees eller nær mastetoppen". Dersom de er plassert nær mastetoppen, må masten i seg selg lage en blindsone. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Joda, ser det der. Men jeg mener at den bør kunne betraktes som en sammensatt lanterne. Og, viktig, de fleste vet hva det er. Møter du en sånn på sjøen, så er det ingen tvil om at det er en seilbåt. Blir litt som vaktfartøyene i Nordsjøen. Det roterende gule lyset deres er ikke hjemlet noe sted, men alle vet hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Møtte en 40 fots Seilbåt midt på svarte natta utenfor Sætre på lørdag. Rett foran meg ser jeg et Krafig radarekko og Fyrer i gang Elektrohornet. Tror dem skvatt ganske bra. Kom på noe lys da ja Men den var også feil Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Nå prøver jeg å unngå å tolke noe som helst.Jeg foretrekker å gjøre som det står skrevet. Joda, ser det der.Men jeg mener at den bør kunne betraktes som en sammensatt lanterne. Hæ? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 .. Dersom de er plassert nær mastetoppen, må masten i seg selg lage en blindsone. For ikke å snakke om seilene. Disse er vel kun tillatt å ha på når seilene er oppe. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jepp. Skal kun brukes når du drives frem av seil. Er ett tillegg til sidelanterner og hekklanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.