bjorngb Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Da høres dette ut som den beste løsningen - selv om de to nær mastetoppen kommer i en blindsone, vil fremdeles sidelanternene sannsynligvis være synlige Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Var ute en liten tur ikveld idag. Er ikke så ofte ute når det er mørkt og det er spennende og lærerikt. Blir veldig irritert når jeg møter båter som ikke bruker lanterner. Heldigvis oppdager jeg de i tide. Møtte også to kaiakker som nesten var helt umulige og få øye på i mørket. Forbanna tullinger, dekksgutten mente de ihvertfall kunne hatt ei lykt... Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Møtte også to kaiakker som nesten var helt umulige og få øye på i mørket. Folk nekter å se oss i fullt dagslys, hva skal vi da med lykt i mørket? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 hva skal vi da med lykt i mørket? Det er du som kjøres i senk, ikke de andre. Trist om en skulle ha dårlig samvittighet resten av livet fordi en tosk ikke hadde med seg lys... Det finnes diodelykter som kan festes på hodet for de som har det Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Det finnes diodelykter som kan festes på hodet for de som har det hehe - lol Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Ikke den dobble rundlysende.Kan settes direkte på hverandre. Skal gjøre en jobb i mastetoppen i høst og synes slike lanterner som jeg forstår du har; rundtlysende rød og grønn over hverandre kan være fornuftig. Har du en link til forhandler eller produsent, er det feks noe slikt? Alternativt monterer jeg en tricolor Om du har tips om montering osv så setter jeg pris på det. PS - IM innboksen din er full...... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
CB. Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 I sommer så jeg mange som kjørte med Lanterner før solen hadde gått ned. Til og med på dagtid men det var mest pinnebåter av en merkelig grunn. Kan det ha noe med at førstereisgutter i båt tror det er samme regler som i bil. ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 I sommer så jeg mange som kjørte med Lanterner før solen hadde gått ned. ...mest pinnebåter Må si meg skyldig i enkelte tilfeller av dette. Den skandinaviske skumringen er så langvarig, så når er det riktig å tenne grana? Fort gjort å glemme det til det blir alt for mørkt (vi seilere stresser jo ikke med ting der vi sklir avgårde med ro i sjela). Derfor - skal jeg seile store deler av natta og kommer på dette med lanterner utpå ettermiddagen en gang kan det godt hende jeg like godt går og skrur dem på. Så er det gjort. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Astor Svart 25.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2008 I sommer så jeg mange som kjørte med Lanterner før solen hadde gått ned. Til og med på dagtid men det var mest pinnebåter av en merkelig grunn. Kan det ha noe med at førstereisgutter i båt tror det er samme regler som i bil. ? Astor går som regel med lanternene på også på dagtid. Ser ikke noe galt i det. Ikke skjenerer det andre heller. Det ligger i mine prosedyrer å slå på disse ved avgang. Mulig jeg bør endre dette? Ser også at yrkesfartøy går med de samme lanternene tent dagtid. Kanskje de gjør samme feilen? Førstereisgutter alle sammen? I tillegg har jeg jo fått opp en pinne jeg også. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Det står da vel ingen ting i sjøveisreglene Del C - Lanterner og signalfigurer, at lanternene skal være slukket under dagslysbetingelser? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Tror nok bare Contraband er ute med provokasjonene sine igjen. Ikke noe å bry seg om. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
CB. Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Nå skal i alle fall ingen beskylde Astor for å være førstereisgutt, bare så det er klart. Fint at flere har registrert det. I og for seg overhodet ikke sjenerende men ble forundret over at det var flest pinne båter som hadde lanternene påtent. I første rekke tenkte jeg på at det er jo de som har dårligst med strøm og burde være mere ops på dette. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Jawik Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Det kan jo også være fordi mange "ikke pinnebåter" ikke er i stand til å se bak fram på en seilbåt - bedre føre var enn etter snar Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjøtummel Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 I sommer så jeg mange som kjørte med Lanterner før solen hadde gått ned. Til og med på dagtid men det var mest pinnebåter av en merkelig grunn. Skjer stadg vekk for min del. Årsaken er som regel regn. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Nytt av året er Blå lanterne der hvor det normalt er en grønn,noen har tydeligvis kjøpt LED pære og montert i grønn lanterne uten å vite at da lyser det blått hvis en ikke har kjøpt grønn LED. Så en ganske ny Jeanneau seilbåt i Drøbaksundet sist fredag med en blå og en rød lanterne i baugen. Regner med at denne lanternen ikke er levert med denne kombinasjonen fra verft. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 I går kveld gikk jeg og kona inn til Oslo i tusmørket med snekka etter en fantastisk fin høstdag på fjorden. Idet vi akkurat hadde passert 5 knops merket ved Skurvegrunnen skvatt vi til. Ut av mørket kom det bakfra på babord side en VANNSCOOTER. For full fres og uten lys av noe slag. Godt innenfor merket, satte han ned farten og forsvant i mørket igjen inn mot byen. Skikkelig "ghost rider". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fjordcruiser Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hei, ser med undring på diskusjon om blending i høve til lovverk. Lovverket regulerar montering og bruk av lanterner, ikkje kvar einskild si oppleving av korleis lyset frå lanternene påvirkar nattsynet. Det er heilt klårt kvar enkelt båtførar sitt ansvar at all ferdsle på sjøen skal føregå på ein trygg måte, viss ein så vert blenda av lys frå lanterner er det ikkje lenger trygt med mindre farten er så låg at ein kan gå på kva som helst utan skade. Å få bort uynskt lys frå lanterner - særleg topplanterne - er ei enkel sak. Montèr plate under og framover, slik at lyset ikkje når ned på konstruksjonar ein ser frå styreposisjonen (kahyttak, framdekk, pulpit, kvite fenderar i fenderhaldarar forut etc.). Sidelanterner monterast òg sjølvsagt slik at lys frå desse ikkje forstyrrar, sjølv om raudt og grønt lys ikkje på langt nær blendar like mykje som kvitt. Ei skikkeleg blendingsplate under topplanterna kan lett bli stor om ho skal ha effekt, men dess høgare ein kan montere lanterna dess mindre vert plata. Det er ein tankekross at så mange nybåtprodusentar ikkje leverar tenlege lanterneløysingar, vi som er kundar bør stilla krav til at løysingane skal fungera. Skrekkeksempelet er vel ein hurtiggåande skjærgardsjeep med sidelanternene på konsollet slik at dei kan lyse opp innerlineren framover, og rundtlysande topplanterne montert rett på toppen av vindskjermen utan plate.......har sett nokre slike..... Er òg litt oppteken av at det ikkje skal finnast lys innvendig ved styreposisjonen som kan forstyrre, og at dei lysa som finst kan blendast ned. Har i nokre år no vore delaktig i utforming av innvendig styrehus i hurtigbåtar, dei som har føring av desse båtane som yrke er flinke til å fjerna unødige lyskjelder. Ferdast ein i mørkret, er ein heilt avhengig av nattsyn (radar er fint ja, men ein ser ikkje alt!). Om ein ikkje er viljug til å ha ei funksjonell lanterneføring, eller ein produsent ikkje er viljug til å gje fartyet det same, då lyt ein vera nøgd med å ferdast på sjøen i dagslys i godt vèr. For då er det ingen krav om lanterner. Lukke til ! https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/smiley.gif Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Skrekkeksempelet er vel ein hurtiggåande skjærgardsjeep med sidelanternene på konsollet slik at dei kan lyse opp innerlineren framover, og rundtlysande topplanterne montert rett på toppen av vindskjermen utan plate.......har sett nokre slike..... Ikke bare du som har sett det. Mange sier at de ikke kan bruke den topplanternen (som også kan være rundtlysende) fordi den blender. Svaret er som du beskriver: "Sett ned farten", men jeg vil gå et skritt lenger og si at da må man også ha en person liggende i bauen som ikke er blendet. Hvis ikke kravene i sjøveisreglene til lanterner og utkikk kan overholdes, så kan ikke båten brukes i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Nå i kveld er det masse båter utpå uten lanterner! sitter å ser på dem i dette øyeblikk. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.