Jump to content

Tresfjord 29 - trimplan?


helt_harry

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Tresfjord 29 med en perkens 81 motor.

 

På badeplatformen har jeg en gummi jolle i snappdavider, og en påhengsmotor i en brakett på hekken.

Jeg føler båten "setter seg på hekken" når jeg passerer 7-8 knop.

 

Er det noen som har erfaring med trimplan på disse båtene. Vil jeg få noe mer fart ved å montere på trimplan?

 

Mvh Harry

Link to post

Trimplan har vel lite for seg på en slik båt. Men en fast flaps (plate) i forlengelse av hekken kan nok gi deg 1-2 knop ekstra, dog på bekostning av sjøegenskaper ved sjøgang bakfra. Man kan ikke få både i pose og sekk, men på de fleste båter fungerer dette greit nok. Jeg har en slik flaps på min Viksund 27 Columbi, og oppnår max fart på 11 knop med 70hk. Samme båt uten flaps klarer max 8 knop, så det utgjør en viss forskjell i fart! Nå skal det sies at båten blir såpass ustødig i max fart at jeg uansett pleier å marsje mellom 7 og 8, men båten ligger i det minste rettere i sjøen i marsjfart da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tresfjord 29 er vel en halvplaner (er den ikke?), med rundt 12 knop som fart ....

 

Trimplan vil muligens fungere for deg, men de må muligens overdimensjoneres, slik at de virker ved lavere astigheter... Med trimplan kan du få litt i både pose og sekk, da du kan løfte dem opp og få begrenset negativ effekt i medsjø, noe som en fast plate ikke kan gi..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

hei

eg har en tresfjord 29 med trimmplan montert, disse har liten eller ingen effekt før eg paserer ca 9 knop, etter dette gir disse

en fartsøkning på ca 1 knop, samt mulighet å rette opp skeiv båt, løfte eller senke baugen i mot eller medsjø.

med mitt motoralternativ 120 hk og marsjfart på ca 13/14 , står baugen ganske rett opp uten trimming.

 

j.m.t

Link to post
  • 1 month later...

Hei!

Jeg har en Tresfjord 29 med Volvo 109 hk og trimplan.

Min erfaring er at trimplanene ikke gjør noe for farten på båten.

Derimot kan du løfte hekken og senke baugen så du kommer noenlunde vannrett igjen.

Negativt er at båten girer betydelig mer i grov sjø når du trimmer hekken opp.

Link to post

Som tidligere eier av en Tresfjord 29 AC med trimplan, hadde jeg glede av dem. Ikke så mye i forhold til fart, men mest i forhold til gange i røff sjø hvor man kan presse baugen ned. Det er selvfølgelig mulig at trimflapsene gjorde at hekken ikke la seg så lavt under gange i marsjfart.

Er litt usikker på om jeg ville montert nye trimflaps på en slik båt. Jeg mener i så fall at arealet på slike flaps burde være så stort som mulig.

Link to post
  • 1 year later...

Hei

 

Jeg laget trimplan til min Tresfjord 29 for noen år siden.

Jeg sveiset de selv av SF plate, har ikke bilder, men her er prinsippet:

 

trimplan.jpg

 

Trimplanene er justerbare, men med strekkfisk (billigere løsning enn hydrauliske). Justert slik at båten gikk pent under de fleste forhold.

Planene ble laget etter montering av jolle på Snap davit, ny badeplattform, vinsj med kjetting og 15 hk påhenger, dette gjorde at båten satt seg på rompa ved passering av 8-9 knop og var hard i motsjø. Fikk akkurat den virkning jeg ønsket for en svært billig penge.

 

Badeplattformen er støpt selv og jeg har fortsatt formen dersom noen fler ønsker den slik.

krohanse@online.no

 

bilde_siden.jpg

 

bilde_bak.jpg

Link to post
  • 4 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...