Skuta Startet 10.September.2008 Link til dette innlegget Startet 10.September.2008 (redigert) Skulle handle olje til drevet i dag, men VP har ikke original olje til drevet. De hadde inne shell sin 75w-90 gir olje. Er det noen som har kjøpt orinal gir olje til disse drevene eller hva bruker dere? Redigert 10.September.2008 av Skuta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har ett DP-E drev og har ikke turt å handle olje til det på Biltema. Handlet hos SP-Motor og det står 3 liter "syntetisk gearolje" a 132,- + mva på regninga. Mener han tappet fra en kanne det sto HydroTexaco på og stoler på at det er rett olje for mitt drev. Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Skulle handle olje til drevet i dag, men VP har ikke original olje til drevet. De hadde inne shell sin 75w-90 gir olje. Er det noen som har kjøpt orinalgir olje til disse drevene eller hva bruker dere? Shell 75w-90 har jeg brukt, det var den Bjordal&Madsen ga meg. Kommer til å handel hydrotexaco 75w-90 gjennom Tess neste gang. Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
Svein H Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Og jeg mener da bestemt at jeg handlet oljen til drevet mitt for 2 år siden på original VP emballage hos VP forhandler i kristiansand. Sikkert dyrere, men den var original. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
estark Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) Hei! Ser at 5 liter Volvo Penta olje koster kr 1004,- hos Maritim, GEAROLJE SYN. SAE75/90 V1141635. Jeg mener at jeg brukte 5,4 liter sist jeg skiftet (i fjor), brukte merket de hadde i marinaen - husker ikke nå hva det var. Fant frem instruksjonsboka: Mengde: 5,4 liter Type: VP1141634 (API GL5 SAE 75W90) Syntetisk Varenr referert i instruksjonsboka er 1 ltr flasken. Espen Redigert 11.September.2008 av estark (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Er det noen som har noen meninger om man bør bruke VP sin olje? Er det ikke ok om man bruker en olje som tilfredstiller kravene (API GL5 SAE 75w90)? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Manito Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Da jeg sjekket dette sist var Volvo sin orginale og Shell olja helt identiske iflg produktbladene jeg fant på nett Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 eg fikk VP orignal da eg kjøpte. Fikk siste resten av en 20liter... Mener å huske at den var ganske dyr! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 De ekstra kronene som orginal Volvo-olje koster er en bagatell i et båtregnskap. Olje er så vitalt at her gambler ikke jeg. Det er også en forutsetning at orginale deler og utstyr blir brukt for at garanti og rekamasjonsrettigheter skal gjelde fullt ut. Nå er jeg selvsagt meget klar over at både Shell og andre oljer sikkert er minst like bra - trolig samme olja også, men det er ikke det det handler om. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Det er også en forutsetning at orginale deler og utstyr blir brukt for at garanti og rekamasjonsrettigheter skal gjelde fullt ut. Er det ikke EU-regler som sier at reklamasjonsrett ikke avhenger av om det er benyttet originale eller ikke-originale deler, oljer etc., og at det ikke skal kreves at service skjer hos merkeverksted? Videre at leverandør/produsent har bevisbyrden dersom de hevder at årsaken til feilen skyldes ikke-originale deler/oljer? Eller gjelder disse reglene bare for bil? Omkvedet i lignende diskusjoner på formumet har vel vært at det er oljens kvalitet og spesifikasjoner som er avgjørende, ikke fargen på embalasjen den leveres i. Brigg Redigert 12.September.2008 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Victora III Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Meget mulig du har rett i teorien, men i praksis tror jeg ting blir enklere om en benytter orginale deler og orginal olje og kan dokumentere dette. Da jeg sjekke dette med garantier osv med VP Norge var de i allefall klar på at bruk av orignale deler var vesentlig for garanti og reklamasjonskrav- men om de brukte ordet "krav" husker jeg ikke. Men bruk av merkeversted eller å gjøre service selv var de like klare på at IKKE var avgjørende. Redigert 12.September.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.