Jump to content

Har VP original olje til DPH-drev?


Skuta

Recommended Posts

Har ett DP-E drev og har ikke turt å handle olje til det på Biltema.

 

Handlet hos SP-Motor og det står 3 liter "syntetisk gearolje" a 132,- + mva på regninga.

 

Mener han tappet fra en kanne det sto HydroTexaco på og stoler på at det er rett olje for mitt drev.

Link to post
Skulle handle olje til drevet i dag, men VP har ikke original olje til drevet. De hadde inne shell sin 75w-90 gir olje. Er det noen som har kjøpt orinal

gir olje til disse drevene eller hva bruker dere?

 

Shell 75w-90 har jeg brukt, det var den Bjordal&Madsen ga meg. Kommer til å handel hydrotexaco 75w-90 gjennom Tess neste gang.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Hei!

 

Ser at 5 liter Volvo Penta olje koster kr 1004,- hos Maritim, GEAROLJE SYN. SAE75/90 V1141635.

Jeg mener at jeg brukte 5,4 liter sist jeg skiftet (i fjor), brukte merket de hadde i marinaen - husker ikke nå hva det var.

 

Fant frem instruksjonsboka:

Mengde: 5,4 liter

Type: VP1141634 (API GL5 SAE 75W90) Syntetisk

 

Varenr referert i instruksjonsboka er 1 ltr flasken.

 

 

Espen

Edited by estark (see edit history)
Link to post

De ekstra kronene som orginal Volvo-olje koster er en bagatell i et båtregnskap. Olje er så vitalt at her gambler ikke jeg. Det er også en forutsetning at orginale deler og utstyr blir brukt for at garanti og rekamasjonsrettigheter skal gjelde fullt ut. Nå er jeg selvsagt meget klar over at både Shell og andre oljer sikkert er minst like bra - trolig samme olja også, men det er ikke det det handler om.

Link to post
Det er også en forutsetning at orginale deler og utstyr blir brukt for at garanti og rekamasjonsrettigheter skal gjelde fullt ut.

Er det ikke EU-regler som sier at reklamasjonsrett ikke avhenger av om det er benyttet originale eller ikke-originale deler, oljer etc., og at det ikke skal kreves at service skjer hos merkeverksted? Videre at leverandør/produsent har bevisbyrden dersom de hevder at årsaken til feilen skyldes ikke-originale deler/oljer? Eller gjelder disse reglene bare for bil?

 

Omkvedet i lignende diskusjoner på formumet har vel vært at det er oljens kvalitet og spesifikasjoner som er avgjørende, ikke fargen på embalasjen den leveres i.

 

Brigg

Edited by Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Meget mulig du har rett i teorien, men i praksis tror jeg ting blir enklere om en benytter orginale deler og orginal olje og kan dokumentere dette. Da jeg sjekke dette med garantier osv med VP Norge var de i allefall klar på at bruk av orignale deler var vesentlig for garanti og reklamasjonskrav- men om de brukte ordet "krav" husker jeg ikke. Men bruk av merkeversted eller å gjøre service selv var de like klare på at IKKE var avgjørende.

Edited by Swande (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...