larsen2000 Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Har noen en god nybegynnerbok for seiling å anbefale? Skal seile A-jollen men finner ikke noe litteratur spesielt beregnet på den. Funker bøker om Optimistjolla fint eller er det store forskjeller? Quote Link to post
bjornak Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Kan anbefale denne, http://www.nautisk.no/products/seiling_omf...baatfolk_x12377 mye å hente her. Quote Link to post
nilsht Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Kan ikke skjønne annet enn at bøker om optimistjolle burde fungere. (Aldri seilt A-jolle, men seilet Optimist endel år....for veldig mange år siden) Quote Link to post
turk Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Hei, Dersom du får tak i en lærebok om optimistjolleseiling, burde det funke utmerket også for A-jolle. Båtene er ganske like mht seileegenskaper. Den viktigste forskjellen mellom dem er vel at optimisten er noen kg lettere samt har litegrann forskjellig skrogfasong. Det er så lenge siden jeg drev med jolleseiling at de bøkene vi benyttet kun finnes på antikvariater. Husker det var en bok utgitt av Aftenposten samt en bok ved navn "Jolleseiling". Det fantes ikke så mange lærebøker om optimistjoller og det meste av teoretisk opplæring skjedde om vinteren i seilklubbens regi. Kanskje er det slik fortsatt. Jeg tok et kjapt søk, men fikk ikke treff på lærebøker i optimistjolleseiling. Håper vedlagte link kan være til noe nytte selv om den er skrevet for en annen jolletype. http://www.madlaspeiderne.no/batgruppe/Wal..._seiling_v2.pdf Quote Hyttefolk i båt Link to post
CB. Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Vg jolle ---- evt laser :-) Quote Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
finnarne Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 http://www.madlaspeiderne.no/batgruppe/Wal..._seiling_v2.pdf Det så ut som en meget fin og rask HowTo :) Quote Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Seilaren Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Det fantes ikke så mange lærebøker om optimistjoller og det meste av teoretisk opplæring skjedde om vinteren i seilklubbens regi. Kanskje er det slik fortsatt. Jeg holder alltid 15 min teori før jeg sender ungene på sjøen i optmimistene når jeg er instruktør. Vinterteori virker ikke, teorien må praktiseres like etter "timen". Hvis ikke går det i glemmeboken Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Vinterteori virker ikke, Joda, men senare, ner ungarna kan sejle....... vi körde mye teori, taktik, regatta-regler, knopar etc vintertid....... Quote S/Y Gunga Din Link to post
turk Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Enig i at praktisk instruksjon av barna fungerer best med instruktør til stede. Treneren stod som regel og ropte og skrek fra følgebåten, så det manglet ikke akkurat på tilbakemeldinger. Temaer som seilreglement, meteorologi ,aerodynamikk, knoper, spleising, bendsling etc er fine vintersysler. Ser nå at Gunga har skrevet omtrent det samme mht vinteraktiviteter Quote Hyttefolk i båt Link to post
larsen2000 Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Håndboken til Madlaspeiderne er jo helt fantastisk! Ser i den at det skal finnes en tilsvarende håndbok for viderekomne. Noen som vet hvor jeg kan få tak i den? Finner den ikke på nett. Quote Link to post
Seilaren Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Jeg er aktiv speider i en annen gruppe i Stavanger. Skal sende en mail bort til Madlaspeiderne og spørre..... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
larsen2000 Posted September 14, 2008 Author Share Posted September 14, 2008 Takk og bukk! Quote Link to post
sodne Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Den bokå du skaffa te meg va bra seilaren, nevøane har lest na i op og ner. Quote stå i ro båt! Link to post
Seilaren Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Godt å høre. Kan lage en kopieringsorginal og kopiere opp flere en dag jeg får tid(Ikke med det første... ) Så kan jeg sikkert sende den boken til flere. Kan som jeg har lovet sende opp en utgave av boken for viderekommne også Sodne. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
oslofjord Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 (edited) Glem teori å start å seil....er ikke dette en bare en a-jolle ? Teori og teorier kan man lese til å snappe opp etter hvert. Vinden er den beste læremester som sier fra hvis man gjør feil. Hvis du ikke har en seiler i nærheten på første tur kan du få nødvendig start-teori her. (Bare selvfølgeligheter.) Når man skal med vinden er det bare å ha seilet 90 grader i forhold til medvinden og styre der du vil. Rett mot vinder går ikke. Altså må man krysse så mye mot vinden man kan. Hvis man kjører for rett mot vinden blafrer seil og man mister fart. Ved baut svinger man brått mot vinden slik at man får seilet og bommen i hodet...samtidig som man setter seg over på andre siden av båten altså på neste kryss. Enkleste er å seile frem og tilbake på tvers av vinden. Prøv en dag med lite vind (ikke fralandsvind)...men nok vind til å få jevnt press i seilet. Husk mobil hvis du ikke klarer å få snudd for å komme hjem. (Det optimale er naturligvis å ha en motordrevet følgebåt på de første turene.) Etter litt learning by doing kan man lese seg til eller spørre seg fram til hvordan man kan øke fart og stil. Edited September 15, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
Seilaren Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Skal sende en mail bort til Madlaspeiderne og spørre..... Fikk svar i dag. Har fått tilsendt 2 hefter. Det ene var det som allerede er blitt linket til her, og det andre var om rigging av Waker bay. Hvis noen vil ha dem så kan dere sende meg en Im med e-post adresse. Så skal jeg sende det. Men jeg fikk ikke heftet for viderekommne, selv om det var det jeg spurte etter... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts