Security Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Er ny i denne båtverdenen og lurer på hva dere som bruker båten om vinteren gjør ang vinterkonservering? Greit nok hvis båten skal ligge på sjøen ubrukt hele vinteren, men hva er beste løsningen hvis man vil bruke båten noen fine helger om vinteren og samtidig unngå frostskader? gjelder forøvrig en 370 hk Saab Diesel. Quote Link to post
Sigurd Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Hva som er best vet jeg ikke, men jeg kjører inn frostvæskeblanding på sjøvanskjølesida når jeg drar i fra båten. Lar alle skroggjennomføringer stå åpne da ventilene er over vannlinja. Har litt varme stående på i motorrom og forrkabin. Passer på å holde tempen over null. Tapper ned utvendig ferskvann. Jeg lager meg doble ruter seinhøstes med plast og tape. Ingen kondensproblemer om dette gjøres nøye og tett. Passer på å holde åpne skap og rom der ferskvansrøra går. Quote Link to post
index Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Jeg pleide å kjøre gjennom med frostvæske etter hver tur vinterstid, frem til for fire år siden. Da monterte jeg et ute/inne temometer med utegiveren nede i motorrommet, for å følge med på temperaturen der nede. Og status er at jeg på det kaldeste har vært nede i 2-3 pluss i motorrommet, selv ved 14-15 minus utenfor! Sjøvannet gir god oppvarming til motorrommet, så for min del har det ikke vært behov for varme i motorrommet ennå. Men dette kommer jo litt an på motorrommets utforming, isolasjon, plassering av luftinntak etc. Mitt inntrykk er at dette ikke er et kjempeproblem her vestpå, men man må jo selvfølgelig følge litt med da.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.