SeaMaster175 Startet 16.April.2004 Link til dette innlegget Startet 16.April.2004 Har en 8-12 hk bensinmotor som ble totalrestaurert i 2003. Når den nå har ligget over i vinter har det kommet litt rust eller irr på den. Hva bør jeg nå gjøre? Finnes det et middel til å fjerne det eller bør jeg bare male over? Hva bør jeg gjøre neste år for at det samme ikke skal skje? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 det beste middlet mot irr/rust er å sprøyte motoren regelmessig med CRC 6-66 eller lignende produkter. Har brukt CRC som er beregnet på antikorrosjon i flyindustrien og dette stoffe holder motoren min som ny. Den er 6 år gammel nå og se ny ut. Sprøyt på CRC.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SeaMaster175 Svart 16.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 det beste middlet mot irr/rust er å sprøyte motoren regelmessig med CRC 6-66 eller lignende produkter. Har brukt CRC som er beregnet på antikorrosjon i flyindustrien og dette stoffe holder motoren min som ny. Den er 6 år gammel nå og se ny ut. Sprøyt på CRC.... Har prøvd middelet og jeg får det ikke helt bort. Er det siste alternativet bare og male over det da, eller er det andre med andre alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Det beste er helt sikkert å sandblåse og male. Hvis ikke du har mulighet til å sandblåse, kan du rense godt med stålkost. Vask først med White Sprit. Se til at der er tørt og varmt før du maler. Mal først med en god primer, deretter med et topstrøk. Det er veldig bra å spraye med CRC 6-66 i ny og næ, som John_Kr skriver. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
John_Kr Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Jeg oppfattet at du hadde en påhengsmotor, men kanskje........ "irr" på aluminiumsblokker fjerner du lett med CRC, men snakker vi her om en innebordsmotor som er støpt i stål så er det rust. Denne rusten får du ikke bort med noen middel, her må du pusse ned og lakkere. Håper det var et snæv av svar. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SeaMaster175 Svart 16.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Det beste er helt sikkert å sandblåse og male. Hvis ikke du har mulighet til å sandblåse, kan du rense godt med stålkost. Vask først med White Sprit. Se til at der er tørt og varmt før du maler. Mal først med en god primer, deretter med et topstrøk. Det er veldig bra å spraye med CRC 6-66 i ny og næ, som John_Kr skriver. Hele motoren ble sandblåst når den i 2003 ble totalrestaurert så da får jeg nok pusse det og male det etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Det er litt drøyt å sandblåse en motor som nettopp har vært sandblåst i 2003 !!! Men det tyder jo på at denne jobben ikke har blitt gjort skikkelig, med primer og maling! Nei, jonhei, det finnes noe som heter FERROBET, som du kan bruke. Den røde Ferro-bet sprayer du på de rustne flekkene og lar virke - ifg. bruksanvisning på flasken - dagen derpå enten vasker du bort det vite belegget som Ferro-bet etterlater med rent ferskvann, eller bruker "myk" stålbørste og børster det bort. Siden kan du prime flekkene og male dem. For å unngå rust i fremtiden, må du ha god lufting rundt motoren. Ellers så kan du også spraye motoren med jevne mellomrum med Ferro-bet BLÅ, den er oljete og HINDRER rust. Den røde FJERNER rust! Ferro-bet virker bra, har selv brukt det. OBS! Vær forsiktig når du sprayer dette stoffet på motoren! Spesiellt hvis du har motorkasse kledd med lyddempende plate med aluminiums folie. Folien bare "koker" bort! En annen ting man bør være obs på er pakningslim /-sement. Enkelte steder på motoren tyter det ut slik pakningssement og Ferro-bet'en (rød) kaster seg over den og "gumler opp" det som er! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Det er litt drøyt å sandblåse en motor som nettopp har vært sandblåst i 2003 !!! Men det tyder jo på at denne jobben ikke har blitt gjort skikkelig, med primer og maling! Nei, jonhei, det finnes noe som heter FERROBET, som du kan bruke. Den røde Ferro-bet sprayer du på de rustne flekkene og lar virke - ifg. bruksanvisning på flasken - dagen derpå enten vasker du bort det vite belegget som Ferro-bet etterlater med rent ferskvann, eller bruker "myk" stålbørste og børster det bort. Siden kan du prime flekkene og male dem. For å unngå rust i fremtiden, må du ha god lufting rundt motoren. Ellers så kan du også spraye motoren med jevne mellomrum med Ferro-bet BLÅ, den er oljete og HINDRER rust. Den røde FJERNER rust! Ferro-bet virker bra, har selv brukt det. OBS! Vær forsiktig når du sprayer dette stoffet på motoren! Spesiellt hvis du har motorkasse kledd med lyddempende plate med aluminiums folie. Folien bare "koker" bort! En annen ting man bør være obs på er pakningslim /-sement. Enkelte steder på motoren tyter det ut slik pakningssement og Ferro-bet'en (rød) kaster seg over den og "gumler opp" det som er! Lykke til! Alt dette er nytt for meg, men det er vel derfor jeg er på denne side: Alltid noe nytt og nyttigt å lære. Takk Walter, for et bra tips, som jeg skal notere ned i boken (Klokeboken) Fortsatt go' helg til Dere alle. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
SeaMaster175 Svart 16.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Skal ned i båten i morgen så da skal jeg prøve det. Har kjøpt Ferro-bet mot blåved på treverket og på flaska stod det også at den kunne brukes mot rust så jeg prøvde det. Det virket ikke da, men det er sikkert fordi vi ikke ventet med å tørke det av. Får se på søndag når jeg skal ned i båten om det er blitt bedre. PS. Den Ferro-bet som jeg har kjøpt tror jeg ikke er rød eller blå, finnes det noen andre Ferro-bet'er som jeg kan ha kjøpt, men som ikke vil virke til dette? Jeg tror flaska er svart.... Forresten, hvilke foretninger får man kjøpt det i? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.