Jump to content

Våtdrakter og kvaliteter


Kosmix

Recommended Posts

Vet ikke hvordan båten din ser ut under, men jeg feier en 27 fots seilbåt under vanlinjen regelmessig. De billigste draktene er ikke noe særlig siden passformen og bevegligheten ikke er særlig god.

 

Tror du får mest for pengene her:

http://www.tagsport.no/index.cfm?tmpl=buti...ault_kid=142999

 

Vet ikke hvor kaldt vann du har tenkt deg ut i men ut september i Oslofjorden duger alle de draktene.

 

Har seilt seilbrett hele året mange år og er enig med runes at en god 5/3 duger helt til isen legger seg. Problemet er hende som fort blir "litt" kraftløse.

Link to post
Share on other sites

Det som isolerer i en våtdrakt er de ørsmå luftboblene i neoprenegummien. Disse suger ikke vann så oppdriften vil være konstant i overflaten.

Dette er også ulempen med våtdrakter ifm dykking, på 10m dyp blir luftboblene komprimerte slik at det er bare ca halvparten av isolasjonen igjen, 1/3 på 20 også videre. Dette sammen med at temperaturen også synker med dybden kan gjøre det til en kald fornøyelse. Her i Norge har derfor tørrdrakter tatt så godt som helt over, her er isolasjonen tilnærmet den samme på alle normale dyp.

 

Så lenge man befinner seg på overflaten trenger man så mye bly som der er luft i gummien. Vanskelig å beregne, må nesten prøve seg frem. Med disse Europrisdraktene antar jeg 2-4kg.

Link to post
Share on other sites

Vært ute og surfet med Europris drakt i hele dag. Ikke kaldt i det heletatt. (litt kald på bena etterhvert, men var barbent).

 

Tidligere da jeg hadde hurtiggående båt og var mer nøye med å holde vannlinje (det er der det gror, ikke så mye i skyggen under båten) og drev rent, brukte jeg mest neopren vadebukser. Slike som man bruker når mann fisker og skal vasse ut i elva o.l.. Disse er med innebygde støvler og holder deg helt tørr (hvis du ikke vasser lenger ut enn att det kommer vann over kanten da :nono: ). I de kan du ha stilongs etc også om det er ekstra kaldt. Funket for meg ihvertfall. Tror de kostet 4-500 , så litt dyrere enn Europris våtdrakt, men ikke så mye.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Jeg er ikke så glad i å bade i kaldt vann, men båten trenger vask og skrubb under vannlinja. Vil en billig eruoprisdrakt holde meg varm i vannet når det er 15 - 17C?

 

Har samme problemstilling som trådstarter. Trenger en drakt til båtvask på forsommer og ettersommer.

Ser at Bauhaus nå annonserer voksen våtdrakt til kr. 249,-

 

Er det noen som har sett denne, og vet antall millimeter etc etc?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

En sånn europrisdrakt; duger den i det hele tatt, eller er det bortkastet tid og penger?

 

Spar pengene.

 

Jeg har brukt Europris-våtdrakt til wakeboard på vår og høstsesongen i flere år. Funker helt fint. De trenger ikke være helt tett, vann kommer inn i en -våt-drakt uansett. Skal du ligge og arbeide bør du også kjøpe et par sokker og evt. hansker i samme stoff. Flytevest kan fint kombineres med lodd dersom du skal holde deg i overflata og ikke dykke under.

 

Draktene er billige, litt tynne og har nok ikke de beste sømmene men sett i forhold til hva en skal bruke dem til er det godt nok i massevis.

 

Det kommer ikke vann inn i min våtdrakt. Jeg er fridykker, og har en 6.5mm drakt fra Sporasub. Kjøpt hos www.frivannsliv.no.

 

Takker så mye for info om vakumløftere, og er det andre enn meg som synes at dette var glupe ting, ser de slik ut:

 

sugekopper.gif

 

Lars H.

 

Disse er beregnet på løfting av bl.a. vinduer. Vi i bransjen opplever at de slipper hvis underlaget ikke er HELT rent og slett - som et helt rent vindu f.eks. Kan aldri tenke meg at det sitter fast på en grodd skuteside, som i tillegg har bue.

 

Kjøp en skikkelig drakt, så kan du fridykke når du ligger i uthavn også, hele året. :D Verdens beste vannaktivitet mener nå jeg ;)

 

Bruk tau og bly ( jeg bruker 10 kg og blir negativ på ca 5 m dyp).

 

JRO

Link to post
Share on other sites

For bruk til vask av skuteside etc. holder europris drakten.

 

Har enn sånn Europris våtdrakt. brukt den noen ganger.

Den er litt stor, så for å minske vanngjennomstrømmingen taper jeg ankler og håndledd.

 

Var en liten time under båten i slutten av September. Føys ikke noe spessielt, før jeg kom opp og tok av meg utsyr og drakt på platformen. Da ble det kaldt og godt med en varm dush.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En slik billig våtdrakt til 199,- f.eks. holder sikkert til de gangene du skal under å skrubbe, men du må regne med at det lekker vann inn overalt og at det blir kaldt etter ikke så veldig lenge. Jeg har en vannsportdrakt til ca 800,- eller 1000,- og den blir jeg kald i etter 15-30 min. på wakeboard om sommeren.

Med fridykkerdrakten kan jeg svømme i 2 timer uten at det blir kaldt. Om vinteren kan det blir litt kjølig hvis jeg ligger mye i ro, og om sommeren er det badstu. Faktisk litt for varmt.

 

Det er bare å se bruken opp mot prisen :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...