Jump to content

Valgets kval Nidelv 28 eller Skarpnes 30


alma

Recommended Posts

Vurderer sterkt å bytte båt. Det står mellom disse to. noen som har synspunkter?

 

Liker Skarpnesen fordi den ikke er tverr akter. Akterkabinen er derimot litt kort på denne.

Nidelven har targabøyle med de belysningsmulighetene dette gir, men er tverr bak.

Skarpnesen har 3 seter i kjøreretning, Nidelven har to. Skaepnesens pantry blir litt lavt.

 

Har så utrolig mange for og mot argumenter men det veier liksom 50 50 hele tiden!

Link to post

Svaret er Marex Friendship 32.

En mye større, mye penere båt som gir real "skipsfølelse". Stor inneplass, mange har 2 separete, innelukkede sovekabiner, flott cockpit og masse uteplass, den beste feriesnekka som finnes. I tillegg er den en god sjøbåt.

Prismessig omtrent som de to andre.

 

Fremdeles forvirret :smiley:??

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Nja, noen har vel ordentlig hard "hardtop", de fleste har en kalesjeløsning som kan rulles til siden, blir ikke så mye hardtop igjen da. Til min hadde jeg begge deler men brukte aldri den "harde" hardtop'en.

 

Noen bilder som viser hvor mye/lite som blir igjen av hardtopen - legger kun inn linkene da bildene er store men de viser flere detaljer.......

Tatt innenfra

Tatt fra åpningen

Sett ovenfra

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Du skulle vurdere Skarpnes 30 nøye. Har selv et vennepar som solgte en Skarpnes 30 og kjøpte Princess 35, de savner den gode uteplassen i Skarpnesen. Skarpnesen går også meget fort, men kan være litt "våt" i motsjø. Nord Star bygget om baugen litt for å få mindre sprut på dekk/vinduer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
En ting som jeg liker spesielt godt med Nidelv'en, er den relativt romslige uteplassen. Jeg har imidlertid aldri vært ombord i en Skarpnes 30. :smiley:

 

 

Med dagens marked kan du vel få en Baltic for samme prisen som du hadde tenkt å betale for en Nidelv28

 

L-sofaen på Nidelven er veldig fristende ja. På en måte bedre løsning enn på skaepnesen. Den nye skarpnesen fra Norstar ar faktisk kopiert den løsningen. Men Skarpnesen er veldig romslig likevell...... sukk

 

Vi snakker om skarpneser og Nidelver som er ganske mye rimeligere, enn Balticen. Desuten er det noe med det at absolutt alle skal ha baltic, man må liksom ikke gjøre som alle andre!!!! :smiley:

Link to post

Som gammel Nidelv-entusiast får jeg kaste meg på, jeg også.......

Av de to du nevner kjenner jeg bare Nidelv 28 godt nok til å mene noe fornuftig. Vi fant imidlertid Nidelv´en å være en veldig koselig og sjøsikker båt med god plass og greie løsninger. Vi sov bestandig i akterkabinen. Vet ikke om du har sett på en spesiell båt, men jeg anbefaler nyere enn 1985. Da strakk de kjølen noe og satte på stabilitetsfinner på sidene, noe som gjorde den bedre i sjøen.

 

På hjemmesiden vår kan du se tekst, bilder og video fra vår Nidelv-periode også.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Kan jo nevne mitt valg, dette ble jeg meget fornøyd med, kjempeplass i akterkabin og på toppen av den er det plass til 4 stoler + bord (da sitter du høyt og godt). Meget god plass i cokpiten også. Forcabinen har vi altid oppredd og der er det plass til to voksne + barn. Ligger på tvers og jeg er 1.90 lang. Også stort toalettrom med toalett i fartsretningen. Sykt masse skapplass i byssa som tar opp ene langveggen i akterkabinen.

 

Priser: fra 350.000,- til 550.000,- (så må det prutes)

 

Fjord 880 AC

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Som gammel Nidelv-entusiast får jeg kaste meg på, jeg også.......

Av de to du nevner kjenner jeg bare Nidelv 28 godt nok til å mene noe fornuftig. Vi fant imidlertid Nidelv´en å være en veldig koselig og sjøsikker båt med god plass og greie løsninger. Vi sov bestandig i akterkabinen. Vet ikke om du har sett på en spesiell båt, men jeg anbefaler nyere enn 1985. Da strakk de kjølen noe og satte på stabilitetsfinner på sidene, noe som gjorde den bedre i sjøen.

 

På hjemmesiden vår kan du se tekst, bilder og video fra vår Nidelv-periode også.

 

mvh

ter-av

 

Tør jeg spør om det er fra og med 1985 (altså alle 85modeller og nyere) Eller fra og med 1986? Har også bitt meg merke i at noen nidelver har flyttet motoren lenger bak! når skjedde det?

Link to post
Jeg har imidlertid aldri vært ombord i en Skarpnes 30. :smiley:

Vi har da ikke behov for det heller nå :lol:

 

Forøvrig mener jeg at skroget ble både forlenget (+20cm) og utvidet bæring i fremre halvdel/baug fra -84 eller -85 modellene. Du ser det på at det er kommet "rails" fremover opp mot baugen (husker ikke hva det heter i farten) under vannlinjen. De synes såvidt nederst på baugen, ender like over vannlinjen. Baugen på pre -84 -85 modellen var glatt.

 

Resultatet av endringen i skroget var at båten da ble liggende litt rettere i vannet, mens den første ble liggende "litt på nesa". Det første skroget (som jeg har) fungerer også helt greit.

 

Motoren er visstnok trukket noe tilbake på modellen fra ca. -87, som fikk stikkabin på tvers foran motor.

 

Fritt etter hukommelsen, som iblant spiller meg et puss :-)

Link to post

Fra intervjuet på vår hjemmeside:

 

"I skrivende stund, januar 2005, kan båtbyggeriet se tilbake på 556 produserte utgaver av Nidelv 28, får jeg opplyst av produksjonssjef Ole Iver Rusten.

- Men det morsomme, Rusten, er vel at det egentlig ikke er store forskjellen på produksjonsnummer 1 fra 1980, vår egen fra 1987 med nummer 259 og den siste med produksjonsnummer 556?

- Riktig. Kjøl og skrog ble noe endret i 1985, båten fikk en ekstra minikabin i 1988 og et noe større toalett med dusj i 1999. I tillegg er det gjort noen mindre designmessige endringer i interiøret.

Ikke uten grunn, antagelig, at Nidelv båtbyggeri i dag markedsfører båten som Nidelv 28 Classic."

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
  • 1 måned senere...
...Men jeg ville kanskje like mye vurdere hvem jeg handler av og båtens tekniske stand som viktigere enn om det blir Skarpnes eller Nidelv.

 

 

Når vår Nidelv ble anskffet så vi på flere båter, også Skarpnes,

men av de andre nidelvene og skarpnesene var det mange"oppusingsobjekter" og noen hadde vært litt "tusenkunstnere i tillegg.

Link to post

Har god kjennskap til begge båttypene. Har selv eid en Nidelv 28. Skarpnes 30 leide jeg en sommer. Fartsmessig er de ganske like selv om du faktisk kan få større fart med en Skarpnes 30. Da må du installere en større motor enn hva som er anbefalt (snakker nå om Skarpnes 30 og ikke Norstar som de nye modellene heter ). Båtene liker seg best i mellom 10 - 15 knop. Skarpnesen er våt i motsjø. Nidelven er mere praktisk en Skarpnesen synes jeg, spesielt hvis du får typen med stikkabin. I tillegg har du targabøylen som er meget praktisk. Går du for en Nidelv 28 kjøp den nye modellen. Hvis ikke jeg husker helt feil så kom vel den i 84. Flere Nidelv 28 er utstyrt med Volvo 105 hk. Dette er for lite hvis du vil ha litt fart. Det optimale er vel rundt en 150 - 160 hk. Jeg hadde en VP TAMD 40 på 158 hk i min.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...