alma Startet 11.September.2008 Del på Facebook Startet 11.September.2008 Vurderer sterkt å bytte båt. Det står mellom disse to. noen som har synspunkter? Liker Skarpnesen fordi den ikke er tverr akter. Akterkabinen er derimot litt kort på denne. Nidelven har targabøyle med de belysningsmulighetene dette gir, men er tverr bak. Skarpnesen har 3 seter i kjøreretning, Nidelven har to. Skaepnesens pantry blir litt lavt. Har så utrolig mange for og mot argumenter men det veier liksom 50 50 hele tiden! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Svaret er Marex Friendship 32. En mye større, mye penere båt som gir real "skipsfølelse". Stor inneplass, mange har 2 separete, innelukkede sovekabiner, flott cockpit og masse uteplass, den beste feriesnekka som finnes. I tillegg er den en god sjøbåt. Prismessig omtrent som de to andre. Fremdeles forvirret ?? Redigert 11.September.2008 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
alma Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 friendshipen har litt for mye hardtopp etter min smak! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Nja, noen har vel ordentlig hard "hardtop", de fleste har en kalesjeløsning som kan rulles til siden, blir ikke så mye hardtop igjen da. Til min hadde jeg begge deler men brukte aldri den "harde" hardtop'en. Noen bilder som viser hvor mye/lite som blir igjen av hardtopen - legger kun inn linkene da bildene er store men de viser flere detaljer....... Tatt innenfra Tatt fra åpningen Sett ovenfra Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fusebox Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Nidelv 28! Hvorfor ? Har aldri vært i en Skarpnes 30! men Nidelven er kjempegrei ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 synes nidelven er penest. jeg ville tittet oppi en sånn. liker rett akterende også. marexen synes jeg ser gammeldags ut. skarpnesen er vel en veldig ok familiebåt, fin bredde innvendig og mange har en liten akterkabin. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
alma Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 Altså: friendshipen er uaktuell. det står reelt mellom Nidelv 28 og Skarpnes 30 med akterkabin. Master 820 var også med i regnestykket men den er for det første litt dyrere, og for det andre er det ikke så mange av den til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Tror nok Nidelven er mest kurant, men Skapnesen er det best plass i. trivelige båter begge 2. Redigert 11.September.2008 av Schierna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg ville gått for Nidelven, liker planløsningen...men smaken er som baken TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Arvid_A Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 En ting som jeg liker spesielt godt med Nidelv'en, er den relativt romslige uteplassen. Jeg har imidlertid aldri vært ombord i en Skarpnes 30. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Med dagens marked kan du vel få en Baltic for samme prisen som du hadde tenkt å betale for en Nidelv28 Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
VannTro Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Du skulle vurdere Skarpnes 30 nøye. Har selv et vennepar som solgte en Skarpnes 30 og kjøpte Princess 35, de savner den gode uteplassen i Skarpnesen. Skarpnesen går også meget fort, men kan være litt "våt" i motsjø. Nord Star bygget om baugen litt for å få mindre sprut på dekk/vinduer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alma Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 En ting som jeg liker spesielt godt med Nidelv'en, er den relativt romslige uteplassen. Jeg har imidlertid aldri vært ombord i en Skarpnes 30. Med dagens marked kan du vel få en Baltic for samme prisen som du hadde tenkt å betale for en Nidelv28 L-sofaen på Nidelven er veldig fristende ja. På en måte bedre løsning enn på skaepnesen. Den nye skarpnesen fra Norstar ar faktisk kopiert den løsningen. Men Skarpnesen er veldig romslig likevell...... sukk Vi snakker om skarpneser og Nidelver som er ganske mye rimeligere, enn Balticen. Desuten er det noe med det at absolutt alle skal ha baltic, man må liksom ikke gjøre som alle andre!!!! Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Som gammel Nidelv-entusiast får jeg kaste meg på, jeg også....... Av de to du nevner kjenner jeg bare Nidelv 28 godt nok til å mene noe fornuftig. Vi fant imidlertid Nidelv´en å være en veldig koselig og sjøsikker båt med god plass og greie løsninger. Vi sov bestandig i akterkabinen. Vet ikke om du har sett på en spesiell båt, men jeg anbefaler nyere enn 1985. Da strakk de kjølen noe og satte på stabilitetsfinner på sidene, noe som gjorde den bedre i sjøen. På hjemmesiden vår kan du se tekst, bilder og video fra vår Nidelv-periode også. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
VannTro Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Kan jo nevne mitt valg, dette ble jeg meget fornøyd med, kjempeplass i akterkabin og på toppen av den er det plass til 4 stoler + bord (da sitter du høyt og godt). Meget god plass i cokpiten også. Forcabinen har vi altid oppredd og der er det plass til to voksne + barn. Ligger på tvers og jeg er 1.90 lang. Også stort toalettrom med toalett i fartsretningen. Sykt masse skapplass i byssa som tar opp ene langveggen i akterkabinen. Priser: fra 350.000,- til 550.000,- (så må det prutes) Fjord 880 AC Redigert 11.September.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alma Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 Som gammel Nidelv-entusiast får jeg kaste meg på, jeg også.......Av de to du nevner kjenner jeg bare Nidelv 28 godt nok til å mene noe fornuftig. Vi fant imidlertid Nidelv´en å være en veldig koselig og sjøsikker båt med god plass og greie løsninger. Vi sov bestandig i akterkabinen. Vet ikke om du har sett på en spesiell båt, men jeg anbefaler nyere enn 1985. Da strakk de kjølen noe og satte på stabilitetsfinner på sidene, noe som gjorde den bedre i sjøen. På hjemmesiden vår kan du se tekst, bilder og video fra vår Nidelv-periode også. mvh ter-av Tør jeg spør om det er fra og med 1985 (altså alle 85modeller og nyere) Eller fra og med 1986? Har også bitt meg merke i at noen nidelver har flyttet motoren lenger bak! når skjedde det? Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Jeg mener 85-modellen var justert, men er ikke 100 pst sikker. En rask telefon til Nidelv gir svar på det. De er greie å snakke med. Se intervjuet jeg gjorde med produksjonssjefen i Nidelv her. Redigert 11.September.2008 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Fusebox Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Jeg har imidlertid aldri vært ombord i en Skarpnes 30. Vi har da ikke behov for det heller nå Forøvrig mener jeg at skroget ble både forlenget (+20cm) og utvidet bæring i fremre halvdel/baug fra -84 eller -85 modellene. Du ser det på at det er kommet "rails" fremover opp mot baugen (husker ikke hva det heter i farten) under vannlinjen. De synes såvidt nederst på baugen, ender like over vannlinjen. Baugen på pre -84 -85 modellen var glatt. Resultatet av endringen i skroget var at båten da ble liggende litt rettere i vannet, mens den første ble liggende "litt på nesa". Det første skroget (som jeg har) fungerer også helt greit. Motoren er visstnok trukket noe tilbake på modellen fra ca. -87, som fikk stikkabin på tvers foran motor. Fritt etter hukommelsen, som iblant spiller meg et puss :-) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Fra intervjuet på vår hjemmeside: "I skrivende stund, januar 2005, kan båtbyggeriet se tilbake på 556 produserte utgaver av Nidelv 28, får jeg opplyst av produksjonssjef Ole Iver Rusten. - Men det morsomme, Rusten, er vel at det egentlig ikke er store forskjellen på produksjonsnummer 1 fra 1980, vår egen fra 1987 med nummer 259 og den siste med produksjonsnummer 556? - Riktig. Kjøl og skrog ble noe endret i 1985, båten fikk en ekstra minikabin i 1988 og et noe større toalett med dusj i 1999. I tillegg er det gjort noen mindre designmessige endringer i interiøret. Ikke uten grunn, antagelig, at Nidelv båtbyggeri i dag markedsfører båten som Nidelv 28 Classic." Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Arvid_A Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Vi har da ikke behov for det heller nå Nei - sant nok! Hva skulle man nå oppi der å gjøre, da? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Har en Nidelv 28, er storfornøyd med denne løsningen vi er 4stk på tur og har d veldig greit i den. Kjenner noen m Skarpnes de er også veldig fornøyd, tror du se og føle selv hvem du foretrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Av de to du nevner: Nidelv 28. Pen og tidløs :) ...Men jeg ville kanskje like mye vurdere hvem jeg handler av og båtens tekniske stand som viktigere enn om det blir Skarpnes eller Nidelv. Som du sier: De er begge attraktive båter. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kodvaag Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Tror faktisk Skarpnesen går fortest med stor motor, merkelig nok... Men ikke sikkert du har sånn hastverk. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SandAnker Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 ...Men jeg ville kanskje like mye vurdere hvem jeg handler av og båtens tekniske stand som viktigere enn om det blir Skarpnes eller Nidelv. Når vår Nidelv ble anskffet så vi på flere båter, også Skarpnes, men av de andre nidelvene og skarpnesene var det mange"oppusingsobjekter" og noen hadde vært litt "tusenkunstnere i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 (redigert) Har god kjennskap til begge båttypene. Har selv eid en Nidelv 28. Skarpnes 30 leide jeg en sommer. Fartsmessig er de ganske like selv om du faktisk kan få større fart med en Skarpnes 30. Da må du installere en større motor enn hva som er anbefalt (snakker nå om Skarpnes 30 og ikke Norstar som de nye modellene heter ). Båtene liker seg best i mellom 10 - 15 knop. Skarpnesen er våt i motsjø. Nidelven er mere praktisk en Skarpnesen synes jeg, spesielt hvis du får typen med stikkabin. I tillegg har du targabøylen som er meget praktisk. Går du for en Nidelv 28 kjøp den nye modellen. Hvis ikke jeg husker helt feil så kom vel den i 84. Flere Nidelv 28 er utstyrt med Volvo 105 hk. Dette er for lite hvis du vil ha litt fart. Det optimale er vel rundt en 150 - 160 hk. Jeg hadde en VP TAMD 40 på 158 hk i min. Redigert 4.November.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.