SandAnker Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Har du kommet fram til en avjørelse Alma? Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Er ikke Skarpnes 30 en av de båtene som er kjent for å være veldig "våte"? Nå vet ike jeg hvordan det er med Nidelv 28 heller, men det er vel kjedelig å måtte kjøre med kalesje på så fort man skal kjøre en liten tur? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Tror faktisk Skarpnesen går fortest med stor motor, merkelig nok... Men ikke sikkert du har sånn hastverk. Som jeg sa tidligere, så går ikke Nidelven særlig fort... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hifo Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 har altid stusset på hvorfor ikke noen har puttet 220 + hk motor i nidelv 28 . er de dårlig halvplanende i større farter ? . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Aero Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Hei Hifo - vi sitter så nært at vi nesten kan rope til hverandre En Nidelv 28 har et halvplanerskrog som Nidelv selv har uttalt er konstruert for og ”klarer” opp til 19 knop. Over dette løfter den seg og planer på kjølen, noe som fort gir ubehagelige (farlige!) kjøreegenskaper. Vanligvis er den største motoren de monterer på 200 hk (typisk VP TAMD41) og denne gir ca 19 knop på topp. Jeg har en slik, og jeg marsjer mye på 12-14 knop hvor jeg føler at båt og mannskap trives veldig godt. Har snakket med flere med samme båt, både med -41 motoren og mindre, og de har det samme inntrykket som oss. Konklusjonen er altså at over 19 knop så kjører du ikke lenger en halvplaner som det er den er laget som. Aero. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 takk for opplysningen... var noe slikt jeg tenkte ... hyggelig å se noen fra risør også er med her Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 25.November.2008 Link til dette innlegget Svart 25.November.2008 Båten er ikke konstruert for å gå noe særlig over 15 / 16 knop. Den liker seg best i fartsområdet mellom 8/9 - 14/15 knop er min og andres erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
HvalborgII Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Har selv skarpnes 30, og er fornøyd, oppfører seg fint, litt sprøyt ved mye sjø, ikke sjenerende. har ellers hørt at nidelv 28 er litt spesiell i stor fart, den lener seg utover i sving, litt spesielt, og uvant. kan noen bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.