BAG049 Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Jeg vet jeg har lest forklaring på dette i en annen tråd, men klarer ikke få inne det igjen. Tillater meg derfor å opprette en ny tråd. Ved bytte av dynamo tidligere i sommer ble denne boksen koblet bort idet ingen visste riktig hva det var, og lading fungerte uansett : Nå har jeg forstått at denne muligens kan få en høyere ladespenning enn det jeg har nå (13,8) Spørsmålet er hvor skal ledning fra denne boksen kobles på denne dynamo : Quote Link to post
MagnarA Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Snakk med Jørg Becker. Han kan sikkert hjelpe deg. Lykke til Quote Link to post
olpi Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16465 Quote Link to post
Joerg Becker Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Hvorfor så ikke jeg den her i 2008? Men, BAG049, fikk du undersøkt hvorfor at Prestoliten din bare gir 13,8V? Originalregulatoren av den er nemlig (flest) innstillt på 14,4 V. 13,8V tydes på skillediode, men jeg ser et relé til venstre av YA12-regulatoren. Med det skulle det ikke være så mye spenningsfall og så blir det spørs: Hvor blir de resterende 0,6V av? Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BAG049 Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 takk for svar. Nei jeg fant aldri ut hvorfor ladespenning ligger på 13,8. Men jeg tror du mistorstod innlegget. Dynamo er byttet og Y12-reulatoren er koblet fra, fordi jeg (ei heller mekaniker fra Oslo Maritim Service) visste hvor ledningen skulle kobles på ny dynamo. På den gamle gikk den inn på en egen (umerket) ledning som kom ut fra dynamo. Spørsmålet er om jeg kan få høyere ladespenning ved å koble den inn igjen, men hvor ? B+, D+ ??? Releet du ser til venstre tror jeg har med ankervinsj å gjøre og er ikke "innblandet" Quote Link to post
Joerg Becker Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Ja vel. Men det er litt snodig at de ikke fant det ut? Olpi ha jo linket til det, enklere går det ikke. YA er negativ, Prestoliten din også, da passer det bra. Felt (sort) skal da kobles til øvre terminalen av Prestolitens regulator. Dette kan man forresten måle. Med "øvre terminal" mener jeg kullbørsten som ligger nærmest regulatorhatten. Sort på bildet. Men du kan dobbeltsjekke selv. Ta ut regulatoren Se inn i hullet, du ser en slags flat fjær som stikker opp. Dette er tilkoblet D+ kontakten av dynamoen din. Hvis regulatoren er montert da trykker selve fjæren på et kontakt av regulatoren. Nå: OBS! => -Alt som er ledende forbundet med dette kontaktet er forbudt- Spenningen som kommer fra D+ ledes via dette kontakt på både inngående kullbørste og regulator. Riktig felt-tilkoblingen er akkurat andre kullbørsten. !! Resten tilkobles som kan leses på bruksanvisningen. Det ser annerledes ut, men betegnelsene er det samme. Lykke til Jørg PS: Dynamoen din burde få temperaturovervåkning, ellers får den sannsynligvis problemer. Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.