Jump to content

Hvilken autopilot bør man velge?


roderunner

Recommended Posts

hei. Trenger noen tips fra dere sjøulker der ute :-)

 

Har en NB 840 med raymarine c120-plotter. Har fått tilbud på ST6002 og Furuno 511. Noen som vet hvordan disse funker sammen med c120'en? Har hørt at de fleste autopiloter funker sammen med ulike plottere - stemmer dette. Har mest lyst på furuno'en, men dersom det er merkerelaterte fordeler bør jeg kanskje holde meg til raymarine-familen.

 

Takker for innspill.

 

Espen

Hammerfest

Link to post


Jo de fleste vil nok fungere men jeg ville ike montert verken Raymarin eller Furuno. Raimarin vil jeg ikke ha fordi den ikke kan skifte kurs automatisk når man kjører på track. Furuno fordi den eter mine erfaringer styrer dålig.

Jeg vile valgt en pilot med ratecompass fra Simrad.

Link to post

Jeg trodde det var et krav at autopiloten ikke skulle kunne skifte kurs underveis uten at en hadde bekreftet dette? Finnes det løsninger for fritidsbåter som kan gå etter en rute med flere turn uten at en må bekrefte ved hver turn?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

ST6002 er utgående så du bør få en god pris på den. Erstattes av SPX serien med ST70 fargedisplay.

 

Enig i at de nye Simrad AP24 og AP28 pilotene er et utmerket valg, jeg hadde valgt AP2403VRF hvis jeg skulle ha handlet i dag. Dette er en modell for utenbordsmotor, men AP24 og AP28 finnes også i utgaver som passer din båt. Forskjellen på AP24 og AP28 er størrelsen på betjeningspanelet.

Link to post

Coursemaster CM 85i var i hvert fall gunstig på pris. Tar relativt store båter også-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Coursemaster CM 85i var i hvert fall gunstig på pris. Tar relativt store båter også-

 

---------------------------------------------------

er fornøyd med den, kjøp den største hjernen. var to når jeg kjøpre

her er link til http://www.coursemaster.com/autopilots/CM850.htm

 

manualen

http://www.coursemaster.com/IMAGES/CM85iMan_03_05.pdf

 

seatronic har manualen på norsk.

http://www.seatronic.no/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...