Jump to content

Hva kan man bruke sluregir til?

Medusa

Recommended Posts

På min 28 fots båt har jeg sluregir, men jeg har aldri brukt det. Betjeningshendel har jeg kun på fly'en. Ser for meg at det bare er egnet for å redusere farta ned mot null ved dorging?

Håper å høre fra dere som har erfaring med sluregir hvordan man betjener dette og hva det kan brukes til...

Du er selv inne på det:

Til å få båten til å seile saktere feks. ved fisking.....

Brukes på tomgang og opp til ca. 1000 omdr. obs ikke høyere, da du kan skade lamellene. Helt innkoblet er det ingen sluring og jo mer du fører spaken den ene eller andre veien så går akslingen langsommere rundt, for omtrent å stoppe helt opp.

Ypperlig å bruke når du skal inn på grunt vann hvor du kanskje ønsker å ha propellen innkoblet pga. sidevind... Normalt kan farten da være ganske høy på enkelte båter... blir mye inn og utkobling som unnåes ved sluring.

Må ikke forveksles med vribar propell som har propell som går i samme retning hele tiden og vingene "vries" fra forover til akterover.

for fiske kan man holde baugen i mot været med mesan, og regulere sluregiret til man står stille over fisken. Har man ikke mesan kan man bakke, båten vil stabilisere sin kurs mot været.

Hvilken båt har du?, Hva mener du med Fly`n? Og dere Tromsøværinger må da vel vite hva et sluregir er. :wink:

Jeg har sluregir, men må få orden på oljekjøleren for jeg kan ha noe nytte av det. Den mangler termostat slik at olja blir for kald etterhvert, og da slutter det å virke. Jeg skal etterhvert bestille en, eller få noen til å gjøre jobben.

Takker for gode svar..

Hvilken båt har du?, Hva mener du med Fly`n? Og dere Tromsøværinger må da vel vite hva et sluregir er. :wink:

Jeg har en Neptim 800.

Joda Traust, jeg har hørt snakk om sluregir tidligere, men har ikke vært eier av ett før nå og har derfor ingen erfaring..

Er dog litt mer forundret over at dere fra Nordland ikke vet hva en flybridge er. For å forsøke å oversette til fiskerspråket så

kan man sitte på rorhustaket og manøvrere båten derfra. (he-he)...

Mitt viktigste bruk utover dorging er ved kjøring på sagte fart i trange farvann. Uten sluregir må jeg ha 4 knops fart for at motoren ikke skal vantrives. Med sluregiret kan jeg gå inn i trange havner med nok turtall til at motoren trives og samtidig ha liten fart.

:lol:

Jeg hadde mine mistanker om at det var flybridge. Du kan ha stor nytte av sluregiret hvis du regulerer det mens du har hekken mot vinden, med mindre det er mye strøm kan du da ligge stille.

Bra med en sluregirtråd her, skal jammen ta et bilde av mitt. Bedre enn disse hekkbølge & båtførerprøvetrådene her. :cheers:

Har vel nevnt det tidligere, Traust!

Fin den Combien din og den ser ut til å bli riktig bra med alt det arbeidet bloggen din beskriver!

Har oppgradert kraftig selv i min, men teak'en er bare pusset og lakket på nytt.

All isolasjon og skottbekledningen er imidlertid skiftet ut. Også det elektriske er byttet ombord her også.

All elektronikken er byttet.

Ja..send gjerne bilde av sluregearet,du! :yesnod:

Jeg har sluregir, men bruker det så sjelden at jeg egentlig kunne unnvært den ekstrakostnaden. Føler at det kun kan brukes når det er vindstille, og sakte in/ut av båtplass osv. Å bruke sluregir til dorjing høres brutalt ut.

Jeg har ZF63, kan det være noe lignende hurt? Vet ikke hvor jeg har det fra, men forbinner ZF og Hurt som noe av det samme.

Veldig bra tips "Lady jeg skal sjekke nærmere dette med oljetypen.

I tillegg har jeg manuelt justerbar propell, båten står nå på slipp og skal ut i morgen formiddag, Propellen jeg har er nokså "tung på vingene" derfor har jeg i år justert den litt lettere. På bildet er over-rett merkene justert 2 mm. Kanskje dette hjelper også

dscf0222.jpg

dscf0217.jpg

PS dette er en propell som kun kan justeres når båten står på land

Edited by traust (see edit history)
.........og manøvrere båten derfra. (he-he)...

Åhh, er det det den brukes til????? :eek:

Trodde dette fuglebrettet mest var brukt for "å vise seg fram" til andre sjøfarende?????? :confused:

Misunnelse utgir seg i mange former!!

Fuglebrettet kan faktisk også brukes til å innta et godt måltid, eller romme en sosial sammenkomst, når været ligger til rette for det.

:eek:.......Misunnelse utgir seg i mange former!!

Misunnelse???? Har jeg noen grunn til å være det da??????

Har heller ikke problemer med å innta vått eller tørt andre steder enn på et lite styrhustak på en rank liten 26 foting!

Prøvde dette en gang, men da røsket østavinden brødblingsen og gaudaosten utav nevene på meg!!!!

:yesnod:

Håper forresten sluregearet fungerer slik det skal.

Det er som kjent kjekt å ha, hvis en skjønner hensikten med det! :lol:

• 8 years later...

Jeg har også sluregir, men er usikker på hvordan det opereres. Er giret utkoblet når hendel står i midtstilling? Hva er forskjellen på å flytte forover eller bakover fra midtposisjon? 

Jag har också slirventil, använder den varje gång jag lägger in backslagen fram eller back och då slipper jag smällarna från backslagen som jag annars får. Använder det hela tiden i trånga vatten och vid tilläggningar.

Hälsningar Ove

• 1 year later...
Rogernils skrev On 4.3.2017 at 16.52:

Jeg har også sluregir, men er usikker på hvordan det opereres. Er giret utkoblet når hendel står i midtstilling? Hva er forskjellen på å flytte forover eller bakover fra midtposisjon? 

Har du fått svar på det Rogernils? Lurer på det samme. 

Morten