Jump to content

Seil eller motor – vi har vel felles interesser?


KOB

Recommended Posts

Jeg leser det meste jeg kommer over av båtblader. Kjøpte siste nr. av Seilmagasinet forleden. På lederplass sier redaktør Morten Jenssen bl.a. følgende:

 

”Det er fascinerende å se at stadig flere oppdager at båtlivet inneholder så mye mer enn bare det å stable seg opp på en flybridge, huke seg ned bak en vindskjerm, holde seg for ørene, klamre seg fast i hoggene fra sjøene og forsøke å overdøve decibelene som motor og vibrasjoner gir fra seg.”

 

Jeg synes ikke dette vitner om en særlig positiv holdning til båtkolleger på fjorden.

 

Dette er en ”vi er mye bedre enn dere”-holdning, og – ”dere er så dumme at dere ikke har skjønt det en gang”. Jeg trodde vi båtfolk hadde felles interesser i båt- og friluftsliv på sjøen. Vel har det historisk vært et visst ”motsetningsforhold” mellom seilere og motorbåtfolk, men mest i all vennskapelighet velger jeg å tro. Jeg kjenner mange med seil- og motorbåt – hyggelige og hjelpsomme de aller fleste. En del av dem har også ”konvertert” – enten fra seil til motor eller omvent, gjerne styrt av livssituasjonen, muligheter og omstendigheter. Her på baatplassen.no lever vi jo alle også i fred og fordragelighet, det være seg stor eller liten båt, tre eller plast, tekstil- eller motordrevet. Ingen er så vidt jeg har kunnet se blitt mobbet eller sett ned på av den grunn. Snarere tvert imot.

 

Jeg trodde de holdninger Seilmagasinets redaktør gir uttrykk for var passé. I hvert fall burde de være det. Det er i hvert fall ikke positive eller konstruktive bidrag til båtlivet og fellesskapet mellom båtfolk.

 

Hva synes dere?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Latterlig kommentar av vedkommende redaktør. Gjenspeiler "gamle" konflikter der seilbåt eiere/brukere ble oppfattet som "nesen-i-sky".

Personlig synes jeg "det andre" norske seilbåtbladet som enda værre i så måte.. derfor får de ikke lenger penger av meg. Forumet og PB forer meg med nødvendig båtstoff i det daglige.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

KOB: Kanskje du skulle invitere ham på tur i Hannah III? Kan jo hende det er det han ønsker.

 

Jeg synes forøvrig kommentaren fra Morten Jenssen er utrolig teit. Jeg er både seiler og motorbåter. Jeg ser gleder ved begge deler - det er to vidt forskjellige former for båtliv som begge har sin sjarm.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, KOB. Tror heldigvis ikke den uttalelsen er særlig representativ.

Slutter meg til her. Hva' enten vi seiler eller "kjører" båt har vi en felles interesse: Sjø og båtliv.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er redaksjonens offisielle syn på, og definisjon av "motorbåtfolket", syns det er veldig trist og beklagelig.  :smiley:

 

Imidlertid vil jeg velge å tro at det er en uheldig spissformulering.

Dette med bakgrunn at Kongelig Norsk Båtforbund ( KNBF ) også har fast spalte i Seilmagasinet, og de organiserer etter det jeg skjønner i hovedsak motorbåter ??

 

Det er greit at redaktøren gleder seg over at stadig flere oppdager det positive ved å seile, men slike utsagn tjener ikke noen hensikt, og er kun med på å stigmatisere.

 

Jeg tror at dette er et utilsiktet feilskjær, da jeg syns at Seilmagasinet har blitt et godt båtblad etter hvert.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg husker det,......... nesten i hvert fall. Var det ikke noe ala "Kun for Motorbåtfolket". Eller "Seilbåt, nei takk"?.....

Ja det var en forbudskilt (rød ring med rød strek på skrått tvers over) og en seilbåt på skiltet. Mener jeg å huske. Må si at selv om det var sikkert mer enn 10 år senere så hadde jeg en grunn til til å si opp abonnementet.  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dette er et utilsiktet feilskjær, da jeg syns at Seilmagasinet har blitt et godt båtblad etter hvert.

 

Arild

Enig, jeg synes også (bortsett fra den håpløse kommentaren da..) at Seilmagasinet er blitt et bra blad. Iallefall 4 ganger bedre enn Seilas.

 

mvh

 

Barsk II :smiley:

Link to post
Share on other sites

På lederplass sier redaktør Morten Jenssen bl.a. følgende:

 

”Det er fascinerende å se at stadig flere oppdager at båtlivet inneholder så mye mer enn bare det å stable seg opp på en flybridge, huke seg ned bak en vindskjerm, holde seg for ørene, klamre seg fast i hoggene fra sjøene og forsøke å overdøve decibelene som motor og vibrasjoner gir fra seg.”

 

Jeg synes ikke dette vitner om en særlig positiv holdning til båtkolleger på fjorden.

Tja, var dette så ille. Leser du det i beste mening så står det: "Det er morro å stable seg opp... huke seg ned... klamre seg fast... men båtlivet inneholder så mye mer !"

 

Det stod kanskje noe annet i lederen som belyser Mortens holdninger mer ?

 

Gerhard's visdomsord: "Hvis noe jeg sier kan tolkes på to måter, og den ene gjør deg trist, skuffet eller sint, så mente jeg den andre !" (fritt etter en eller annen e-post jeg fikk)

 

 

Forresten, "huke seg ned bak en vindskjerm og klamre seg fast i hoggene fra sjøene" kunne like gjerne vært hentet fra en seiltur.

 

Gerhard, (snekkeskipper som skal seile Hovdan - Skagen og Ferderen i år )

Link to post
Share on other sites

Hei

Her er jeg nøytral, har i grunn stor glede av egen

motorbåt og andres seilbåt. :lol:

Det er fordeler og ulemper ved begge.

Råtasser finnes i begge leire. :smiley:

Alle bruker sjøen så det er bare å ta hensyn til hverandre.

Jeg er glad for at jeg har erfaring fra både seil og motorbåt.

HA EN RIKTIG GOD BÅTSOMMER ALLE SAMMEN :lol:

mvh

giver :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gerhard skrev:

--------

Nå blir det vel hundevakta på neste seiltur.......  

 

Gerhard

--------

 

Nei Gerhard, ikke bare hundevakta, du skal også har gleden av å vare baugmannen, helt til vi er inn i Skagen :)

 

Tilbake til temaet, jeg tror ikke at vi har helt felles interesse. Seilbåt-folk er mer opptat av sjølve turen (og seiler oftere større distanser), mens motorbåt-folk er mer opptat av å være på et sted, gjerne en øy eller gjestehavn (og seiler mest kortere distanser). Dette er selvfølgelig en generalisering, og de fins untakk.

De ene er ikke bedre en de andre; de beviser bare igjen at folk er forskjellig

 

 

mvh

 

Andries (som tar med Gerhard til Skagen og Færder)

S/Y Lady Stardust

 

P.S. baugmannen er nok den tøffeste job på en seilbåt, du blir ganske våt, har et trangt arbeidsområde, og en del tung fysisk arbeid (seilskift, jibbing med spinaker)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...