Jump to content

Er det mulig med påhenger på seilbåt


benq

Recommended Posts

Er det mulig med påhenger på seilbåt, som overskriften sier. Jeg har en Mikkel 32 med "VP MD 7 A",(muligens deffekt), er det tilrådelig å sette en feks.10 Hk påhengsmotor på denne båten, blir den for liten eller er det andre ting man må ta hensyn til. :nono:

Link to post

Ja, det er mulig.

Nei, det er overhodet ikke tilrådelig.

 

Framdrift, manøvrering og lading vil bli skadelidende. Samt støy, forbruk og ikke minst annenhåndsverdi.

INGEN vil kjøpe en så stor båt med påhenger. Det er faktisk enda værre enn en eldgammel VP..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Ja, det er mulig.

Nei, det er overhodet ikke tilrådelig.

Det er da bare et pluss å montere en brakett slik at du kan bruke påhenger i tilfelle innenbordsmotoren svikter. Det er derimot ingen god idé å ha dette som eneste motor. Likevel, om du budsjetterer med å kjøpe båt først og bytte motor om et år eller så kan det jo hende at det er en løsning du kan leve med.

Link to post

Jeg hadde påhenger på min i hele fjor. På flatt vann så fungerer det greit, men om det blir litt bølger så kommer propellen opp av vannet. Reverseringsegenskapene er lik null. Problemet er at båten får et vippepunkt rundt kjølen. Dette gjør at opp/ ned bevegelsen på hekken blir såpass stor at propellen kommer opp av vannet.

Og det er jo som regel i dårlig vær man vil bruke motoren.

Edited by knutza (see edit history)
Link to post

Har kjørt rundt med en 5 hesters Yamaha som egentlig hører til Gummibåten i år (og ifjor). BoBeep veier 3 tonn, og er 28,5" lang (ifølge selger, har ikke målt den). I og med at den venter på nytt dekk, og det er endel deksbord som må skiftes, så har vi ikke vært ute i dårlig vær, men jeg kan skrive under på at det å bakke med en liten påhenger på hekken ikke er det kjekkeste. Et av prosjektene i vinter er å få den gamle motoren (Vire 7) til å virke igjen. Da blir påhengeren parkert bak på gummibåten igjen, og feste til påhengeren blir demontert. For å være helt ærlig vet jeg ikke om det er kort eller lang stamme på den motoren, men mistenker den for å være kort. Den er ihvertfall altfor kort til å bakke effektivt med :)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Tanken var å ha den som en nødløsning til jeg fikk VPaen i drift igjen. Har fått sjekket dysene, den ene har ett trykk på 140bar, den andre er potte tett, det som er mere bekymringsverdig er at jeg ikke klarer å få tørnet motoren selv når dysene er borte. :sad: På mandag skulle en kompis som har overhalt mange maskiner komme og se på den, så da er det enten fastfortøyning eller litt reparasjon.(vil ikke bruke for mye på en så gammel motor) :nono:

Link to post

Har selv brukt 5 hesters Yamaha og pioneren (langskips) til å seile oss flere mil på grunn av motorstopp. 14 tonns båt og det holdt selv om farten var liten, men kontrollen på skuta beholdt vi. Vurderer nå å montere brakett på nåværende båt (også 14-15 tonn) som en nødløsning. Samtidig får vi et sted å oppbevare motoren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...