Jump to content

Hvor mye er det moralsk å prute

Skipper Båtløs

Recommended Posts

Sant som du sier vel , men vi vil ha fart når det trengs .Må jo ikke ligge i 25-30 kn hele tiden da , men det er kjekt å ha når det trengs innimellom . Men drømme er ikke dyrt , men gøy .Så det er langt igjen dit kansje , først selge . Så starter morroa med å fixe større plass ,men håpet er at den "nye" går inn på gammleplassen .Så vi for se ,plutselig så er det en kjøper her og da også ny båt på plass fort tipper jeg :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Christian V:

De har nok større marginer ( i %) på småbåter enn på de større. For noen år siden kjøpte jeg en ny Yanmarin 490. Fikk pruta 20000,- på bare båten. Skulle jeg fått samme proseetvis avslag på en båt til en mill så hadde jeg vel fått mer enn 250`i avslag. At prisene har vært overpriset er nok mulig, men det er jo markedet som bestemmer, dvs du og jeg. Noen som legger ut båtene for salg må kanskje selge og da får man ofte en bra pris. Andre har kanskje bare lyst til å bytte båt, men ikke for enhver pris. De vil beholde båten hvis de ikke får en ok pris for den. Skal man bytte til en større kan man ofte godta en prisredukjson da den man skal kjøpe også kan ha blitt rimligere.

Mange forhold å ta i betraktning. Jeg tror nok mange som ligger på FINN også bare sjeker om de får solgt til en ok pris. Jeg gjør også det av og til, senest i fjor. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)

Enig med deg, OLPI.

Jeg ser forøvrig at det er store forskjeller når det gjelder forventninger hos den enkelte selger. For meg er en gammel motor lite verdt, og da blir selve båten dyr selv om den koster noen tusenlapper mindre enn normalt. Motorer fra 80-tallet generelt styrer jeg unna. Dog har jeg ikke helt bestemt meg om jeg fortrinnsvis vil ha 2- eller 4-takter på en Wesling. Har hørt at disse 4-takterne er tunge og litt trege.

Dog har jeg ikke helt bestemt meg om jeg fortrinnsvis vil ha 2- eller 4-takter på en Wesling. Har hørt at disse 4-takterne er tunge og litt trege.

En kamerat hadde en Wesling 16HT med Yamaha F50, der matchet momentkurven båten bra, den var kjapp opp i plan sålenge det ikke var for mange i båten. Men med mer last så har 2-takteren mer krefter akkurat når båten skal "over kneika" ,så da dro jeg lett ifra. Hva slags motorstørrelse/fart tenker du på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Weslingene som ligger på finn, har motorer fra 50 hk til 115 hk. 50 hk er nok minimum, og den med 115 hk er motoren fra begynnelsen av 80-tallet - som igjen er uaktuell. Båten bør ha en toppfart rundt 30 knop. Foreløpig er jeg i kontakt med eiere hvor motorstørrelsen er 50 hk, 60 hk og 70 hk. Foreløpig er det sistnevnte som gir mest hk for pengene i forhold til pris. Dog tror jeg førstnevnte er villig til å diskutere pris ytterligere. Alle båtene skal selges, det har jeg fått bekreftet. Det som er viktigst for meg er at båten er i god stand, og at motoren ikke er gammel.

Har også en med en 90 hk sånn halvveis på hånden, men han virker som å ha "gitt" litt opp. Var ikke så interessert i å selge da han hørte at jeg var fra Bergen (?)...

"Skammbud" kan være på sin plass hvis det begrunnes synes jeg.Skammbud for å spekkulere i andres ulykke synes jeg er simmpelt.Før jeg kjøpte NB, var jeg i Tønsberg å så på en Saga 32 fra 87. Prisforlangende var 830.Motor og motor-rom var oversprøtet med olje og frostveske . Motor hadde minst gått 2900t,da timeteller hadde sluttet å virke.gardiner,puter,tepper,kalesje måtte byttes.Innredning måtte pusses ned å lakkes og resten av båten måtte vaskes ned,poleres osv.Jeg la inn et bud på 580 med overnemte begrunnelse,og en ukes frist, noe megler syntes at var noe lavt.14 dager senere ringte megler å sa jeg kunne få den for 620.Hadde da kjøpt annen båt men det kunne blitt ett bra prosjekt om jeg hadde villet.

Redigert av nb840 (see edit history)

Det er kjøpers marked, pruting hører dermed naturlig til.

Markedet er noe tregt, imidlertid er det ikke så mye å si på kjøpervilje til folk, mens finans har satt bremsene på.

Jeg har "solgt" 40 foteren 2 ganger. Imidlertid har ikke kjøperene fått innvilget banklån og handelen har gått i vasken.

Selv om jeg godt kunne tenke meg at en av dem fikk innvilget lån, må jeg jo innrømme at jeg er glad bankene har satt bremseklossene på.

Men, jeg tror bruktbåtmarkedet vil ta seg opp neste år. Det skyldes at folk generelt vil være litt mer forsiktig med å båndlegge for mye penger i båt og derav vil se mer på bruktbåter fremfor fabrikknye. Man skal derfor ikke se bort fra at nettopp det er årsaken til at de aller fleste båtfabrikanter permitterer eller vurderer å permittere.

Men selv om jeg håper og tror at bruktbåtmarkedet vil ta seg opp neste år, vil jeg svært gjerne slippe og sitte med 2 båter i vinter også. Jeg vurderer derfor sterkt å fornye annonsen og dumpe prisen kraftig ned. Litt synd, for det er nærmest "å gi henne bort", men slik den nå ligger og ikke blir brukt er ihvertfall ikke bra. Vi hjemme snakker om å kanskje redusere rundt 50-70 lapper i tillegg til tidligere reduksjon. Da er det slik at vi taper noe på båten, men med tanke på 4 flotte år, så er det ikke galt. Jeg har en som nettopp har tittet på båten. Tar ikke han denne, ordnes det ny annonse på finn.

Så derfor, til trådstarters spørsmål, all den tid bankene har skrudd igjen krana, folk begynner å bli desperate for salg, samt stort utbud av båter så er forholdene utrolig bra for dem som er i kjøpermodus (og har penger liggende) slik at man kan fint fremme skambud!

Det er nå min mening...........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...