Jump to content

Anbefale GPS og ekkolodd

HulkHaugen

Recommended Posts

hei! etter et innbrudd i båten min har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av et nytt kombi gps/ekkolodd, men vil gjerne høre noen anbefalinger. vet ikke hvor mye sånt koster, men jeg trenger egentlig bare et simpelt kart over sørøst Norge...

EDIT: Det bør kunne tåle litt fukt da, for det er meningen med permanent montering :)

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

hva med noe som er mulig å få tak i i Norge da? kikket på noen Garmin i prisguiden, men her ikke peiling, så derfor spør jeg her :crazy:

jeg har kikket på f.eks. denne Garmin GPSMAP 276C, men føler at den er unødvendig spekket med utstyr. PDA og greier, gjør ikke noe med en litt billigere/enklere modell..

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

hva med noe som er mulig å få tak i i Norge da? kikket på noen Garmin i prisguiden, men her ikke peiling, så derfor spør jeg her :crazy:

Sjekk malfix. Bedre priser finner du neppe i Norge.

Finnes jo rimeligere og enklere kombiplottere også fra Garmin, f.eks. GPSMAP 420 S til bare kr. 4250 hos malfix (ordinær pris 5875). Bare 4 toms skjerm, kanskje i minste laget, men da har du ev. GPS-Map 520 S med 5-toms skjerm til kr. 5650 (ordinær pris 7925).

Tja, får tenke litt på det. men sytes de kartene også hørtes dyre ut. så jo noen på aye-aye.no som kostet 198 kr stk, kan sikkert ikke brukes da. Jeg trenger ikke noe fancy noe, kommer egentlig stort sett til å kjøre rundt hvor jeg er lommekjent allerede. Men litt gøy å bli bedre kjent med navnene på de stedene jeg kjører, og litt hjelp nå jeg er i ukjent farevann...

Jippi! Innlegg nr 100!!

Mvh Børre

jeg har kikket på f.eks. denne Garmin GPSMAP 276C, men føler at den er unødvendig spekket med utstyr. PDA og greier, gjør ikke noe med en litt billigere/enklere modell..

Jeg bruker 276C ombord. PDA? Det har ikke jeg sett noe til i den maskinen. Men den nødvendige NMEA-utgangen for å sende posisjon til VHFen og evt. en autopilot har den. Og den kan brukes både i landevegs-modus med ruteberegning langs bilveg, og i båt-/rettstrekning-modus, og er derfor brukbar både i båt og bil. Skjermen er litt liten hvis du vil sitte to meter unna.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Kjøper du f eks en 276, så følger det med nøkkel til ett kartområde. Du bør da se til at du kan velge en pakke med BlueChart for ditt område (det blir vel da sånn cirka Oslofjorden-Lindesnes; husker ikke Garmins inndeling) - og ikke et vegkart.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...