Shefil Startet 12.September.2008 Link til dette innlegget Startet 12.September.2008 Jeg vurderer å kjøpe en Askeladden Beetle rundt 2003 modell, men jeg er i tvil om hvilken utgave jeg skal velge. Vi blir fort 4 voksne og noen barn i båten på dagstur, og 116HK diesel høres noe knapt ut. På den annen side høres 220HK bensin forbruksmessig dyrt ut. Hva skal jeg velge? Hva må jeg forvente av forbruk på de ulike modellene? Er det vesentlige forskjeller på gamle og nye modeller av denne typen båt? Burde jeg heller se på andre, alternative båter? (Eks Yanmarin 64DC, el. lign.?) Anbefalinger og erfaringer mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Har ikke noe erfaring med noen av båtene du nevner her, men har sittet på en kammerat som har en Yamarin (uten N) 64DC med 150HK'er Yamaha. Dette er en nydelig båt som jeg synes var akkurat passe for en liten familie på dagsturer. Mener vi hadde rundt 42 knop med denne båten ved riktig tilting og litt medvind... hehe. Ellers så er jo Askeladden virkelig nydelige båter (har jo nettopp kjøpt meg en askeladden selv). Det er ett eller annet som får deg til å stoppe opp og tenke "DENNE vil jeg ha!" etter en nærmere titt. Det er en del smådetaljer som får Askeladden til å virke veldig påkostet. Dessuten så mener jeg forhandler sa til meg at Askeladden båter har ett slags A-jern inni selve skroget som alt er festet til. Dette gjør båten litt tyngere, men også mer solid. Man får liksom følelsen av å bevege seg i ett hoppeslott (litt overdrevet dog) i en feks. Uttern kontra en Askeladden. Alt virker temmelig solid og påkostet. Noe mer i dybden enn dette har jeg desverre ikke kopetanse til å uttale meg videre om. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
h2o Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Har hatt Askeladden Beetle med 1,7 literen. Denne kom lett opp i plan selv med 4 voksne ombord. Mulig den trenger litt tid om den er tungt lastet men jeg har ikke tenkt noe over det. Min gikk ikke 31 knop på max, kun 29 og jeg har forstått det slik at det varierer noe med disse motorene hvor spreke de er, kan derfor være smart å prøvekjøre for å forsikre seg om at du får en bra motor. Snakket med en mekanikker som fikk inn en slik beetle med litt "slapp" motor, båten gikk ca 28 knop. Han påsto han fikk den opp i hele 34 knop etter å ha justert og tunet diverse? Vet jo ikke om dette stemmer. Dieselen er ihvertfall svært rimelig i drift ved moderat fart. Kjøper du bensin er det mulig den også går rimelig v/ 25 knop, men en har vel en tendens til å kjøre over 30 når båten er god for 40. Redigert 12.September.2008 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 ....men har sittet på en kammerat som har en Yamarin....... Jasså... Har ellers hørt at Mercruiser 116D er en fin kominasjon på Beetle som gir et særdeles lavt forbruk. Vær obs på at den får maks RPM (4400) og sjekk turbo (byttet?) på før 2005 mod. som beskrevet i en anne tråd her inne... https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=618524 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjerknez Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jasså... confused.gif lol.gif wink.gif Ja... Kanskje ikke mye erfaring og skryte av, men det gjør jeg nå ikke heller... Jeg snakker utfra hva JEG har opplevd, så for du eller andre tolke det dit man vil. Man trenger da strengt tatt ikke mere enn å sitte på for å høre motorlyden.... eller? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Skvulpen Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 He, he, sap_2000 hintet vel om at du neppe har sittet på kameraten din, men derimot, ja nettopp, du har nok sittet på med ham Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg vurderer å kjøpe en Askeladden Beetle rundt 2003 modell, men jeg er i tvil om hvilken utgave jeg skal velge. Vi blir fort 4 voksne og noen barn i båten på dagstur [snip] Burde jeg heller se på andre, alternative båter? (Eks Yanmarin 64DC, el. lign.?) Ingen tvil om at Askeladden Beetle er en kjempefin båt, virker solid og påkostet som nevnt her. Men du skriver at dere er 4 voksne og noen barn ... Vet ikke om det er kun solturer dere vurderer, men har du tenkt over hva du vil bruke forkabinen til? I Beetle er forkabinen så lav og trang at du må åle deg inn, og du sitter tvekroket på toalettet som er der. Kabinen kan man kanskje kveile inn to kortvokste voksne mennesker ved ev. overnatting, men ellers er vel denne kabinen, som på de fleste båter i denne klassen, Yamarin, Bella, Ibiza, Triton, Uttern, ubrukelig til annet enn å slenge inn redningsvester, o.l. Skal du ha en forkabin som faktisk går an å sitte oppreist i, og med litt alburom ved overnatting, så vurder også Skibsplast 655 / 660 eller Chapparal 215. Men, er det størst mulig uteplass som er behovet, og forkabinen kun tenkt som "hanskerom", ja så er Askeladden Beetle et kjempegodt valg! Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg har en kompis som har en Askeladden Beetle 2005 model med 120 hk motor. Denne familien er 4 stykker, de har brukt denne båten 3 ganger på 14 dagers ferie langs svenskekysten. Er man på jakt etter en god daycruiser så er dette en meget bra båt. Vet ikke om det er lov å reklamere men jeg prøver likevell, sjekk denne, den går nok for rundt 400 kanskje litt under. sjekk denne. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 He, he, sap_2000 hintet vel om at du neppe har sittet på kameraten din, men derimot, ja nettopp, du har nok sittet på med ham Du "tog 'an" Var nok det jeg siktet til, ja... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
EMILIAN Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Skal du først vurdere å bruke såpass mye penger på en Beetle og gjerne noen år gammel, ville jeg STERKT anbefale deg å ta en nærmere titt på en noen år gammel 705 Voyager. Denne med 180Hk diesel og mer enn nok plass til hele familien...til og med til overnatting! Jeg vet fordi jeg lager de Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
glalaks Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hei. Noen som har flere erfaringer om askeladden beetle? Jeg har ikke sett så mye på den, men kom over en mulig byttehandel. Det er den vanlige 1,7 dti mercruiser i den. Denne er vell litt liten for vannskikjøring? eller går det med litt tid til hjelp? Leste at kabinen var liten på den. Hvor liten? Kan jeg som er 200 cm sove utstrakt? at hodet dunker oppi taket er jeg vant til, men liker å ligge relativt langflat.. Er denne båten mulig å trekke på henger eller blir den for brei/tung? Liker layouten og rimelig dieseldyr under dørken passer meg nok bedre enn skjærgårdsjeepen nå med nybakt unge som skal på båttur til sommeren:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hei jeg kikka lit på Beetle men de fleste har Merc 116. En på brygga vår har Beetle med Merc 116. og etter å ha prøvd den så synes jeg den Motoren er for liten til båten, både i forhold til å få den opp i plan og skroget som egentlig er lit lekent. Motoren vibrerte ganske my og hadde et veldig støybilde. Støy kan jo kansje reduseres med noen tiltak. Tror opplevelsen av båten hadde vært mye mer positiv om den hadde hatt en motor med mere volum og HK. i forhold til min Askeladden så er det mye mer bråk og vibrasjoner. Ved full sving mista den mye hastighet. fikk vel kansje opp 29-30 på max med to voksne og en 6 åring ombord. Forøverig er båten veldig solid og praktisk innredet. bra plassutnyttelse. På den var det kalesje drer man drar av hele sidene. Jeg liker ikke denne løsningen. Jeg vil ha todelt kalesje på en vindsjermbåt, her i nord er det praktisk å bruke den forrerste til "HT" og værbeskyttelse. Når du i utganspungtet er 2M lang er jo de fleste båter små, da det som regel er plasskompromiss alle steder. Jeg har ligget i min Askeladden som er 2 fot mindre, men så er jeg bare 1,75, jeg kan også stå oppreist under kalesjen.. Har du en stor nok bil er det vel ikke noe problem å traile den båten! Han på brygga vår sjøsetter den med sin ford Mondeo, han har opplagsvogn. den er vel ikke bredere enn 240-250, husker ikke helt eksakt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 mercruiser 120 hk.. Er det samme som den 116 da? blir nok mere kosebåt enn lekebåt. Er jo mere hk i min gamle som veier under halvparten.. det er ny kalesje på den men vet ikke hvilken type det er.. Men jeg er enig med deg ja.. stemmer det. Det er trangt uansett hvilken båt jeg velger, men køya burde vært 2 meter i det minste;) Var ombord i en sunseeker 108 manhatten for noen år siden, og tillogmed der måtte jeg krumme nakken litt Ok. da er den vel trailbar. Står at den er 2,52 brei i annonsen. Vi får se hva selgeren svarer da. Skal litt til at det blir båtbytte, men artig å undersøke litt.. Likte båten godt, selv om jeg egentlig ikke ville ha innboard. Her er annonsen http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37931663 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Han på brygga vår med beetle kunne heller tenkt seg påhenger sånn vedlikeholdsmessig. 116 eller 120HK er vel litt hvor man måler, propell eller veivaksel.. Det er nok samme motor. Den er jo kjent for å være lunefull. Min bekjendt kjører båten 20-30 min på lavt turtall før han belaster den.....han fikk tips av autorisert verksted om det for å unngå de kjendte problemene.. Selfølgelig må en motor være driftsvarm får man legger bunn fjøl, men jeg hadde ikke giddet dette opplegget. Selv om Beetle har lugar og plass til porta potti, er det nok ikke en weekender i den forstand, men en natt eller to går for to pers. Forøverig synes jeg også dette er en kjempebåt og veldig praktisk og brukervennlig, men jeg hadde ikke vært komfortabel med den minste Merc Dieselen nei. Jeg ble ihvertfall skuffet da jeg prøvde den og samenlikna med min egen Askeladden som er lit mindre men likevel ganske lik http://i1054.photobucket.com/albums/s482/mortyblack/image.jpg Vet ikke om bilde kommer opp, vet ikke hvordan jeg legger inn bilder fra Ipad hehe Redigert 21.November.2012 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Har lest at motoren kan være litt lunefull ja, men tenker at det er vel maaaange flere av de som fungerer bra? Om det blir kjøp skal jeg ha en "inn-med-t-skje" tråd om denne motoren. For meg er uteplassen viktigst og den ser meget bra ut. Ikke så mange i denne størrelse som har vask og primus og noen har kjøleskap også.. Eneste jeg har behov for er køye på 2 meter.. Om ikke kan man vel sove under kalesjen også.. Ser den ifølge tester går på 0,8/nm i Ca 22 knop. Det var veldig lavt:) Hatt kontakt med selger i dag og han likte i utgangspunktet min båt. Så litt tenkeboks nå og se hvor mye penger som ligger under puta.. Prisen var satt ned 50000 nå om den ble solgt før vinteren.. Så lite prutningsmonn.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
overoe Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Jeg var eier av en 2004 Beeatle 1,7 diesel fra høsten 2004 til våren 2006. Den går som en drøm med 1-3 pers i hvis de ikke er for store. Kjørte alene i båten fra Oslo til Arendal nonstopp på 5 timer og 15 min. Snittforbruk på 1 liter diesel. Kanon. Men. For det er et men. Med 4 voksne og 3 mindre barn så er den håpløst treg. Vi solgte båten grunnet dette. Umulig å be med seg venner på båttur. Skal du ha Beeatle som er en kjempeflott båt så kjøp bensin varianten. Mulig drivstoff budsjettet ditt øker med 1-3000 i sessongen avhenhig av hvor mye du kjører men jeg lover deg at det er verd hver eneste krone. Sitér dette innlegget Link to post
Barolo Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Jeg kjøpte en Askeladden Beetle 2005 mod. med den lille dieselen ny. Solgte den etter en sesong. Nå har jeg en Askeladden Beetle 2005 mod. med bensin. Trenger jeg å si mer? Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Beetle'n ble jo også levert med Mercruiser Cummins qsd 2,0 150hk på senere modeller. Knall kombinasjon det, bedre aks og skyv i mellomregistret, samt et marginalt høyere forbruk. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Det er vel liten tvil om at større motor er bedre nei;) men med mitt budsjett var det den ene som var aktuell med bytte, og den har 120 hk dieselen. De andre ligger 100000 over i pris og er uaktuelle;) kjedelig om den ikke planer med 4-6 voksne ombord.. Eller planer den, men går tungt? Ellers er båten perfekt da båtlivet for min del er sol og varme og denne båten har perfekt uteplass sånn sett .. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Jeg er sikker på at du vil trives med båten din, men min personlige mening er at skroget og dens egenskaper fortjener lit høyere fart og punsj! Er man 2-3 ombord vil det nok holde.. Jeg prøvde Beetle med 2,5 mann ombord. Som sakt er 150HK en en mye dyrere motor og de båtene med den er mye mer ettertraktet, så derfor er de vesentlig dyrere!! den til 199 er voldsomt billig.. Han på brygga vår mente han kunne få 320 for et par år siden! Nå er ihvertfal rett tidspungt å kjøpe båt på!!! :-) Men vær obs på motoren og sjekk alle svakheter med den.. samt vær nøye med å ikke belaste den fr oppnådd driftstemperatur.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KARILLA Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Hei Lykke til med båt kjøp. Hadde mercruser sin 1.7 liter 116 HK i en Askeladden beetle, god motor men det var ikke overskudd av krefter. Ville prøvd båten med de antall personer som en normalt vil være ombord på tur for å se hvordan det fungerte. Med 4-6 personer opplevde jeg at motoren var i minste laget og det krevde aktivt bruk av både flaps og justering av drev for å få båten i plan. Med andre ord jeg savnet flere hestekrefter når det var flere enn meg å mor i båten. Vil tro at det er lettere å selge en båt med diesel, men mener dette må vurderes opp mot hvilken bruk en ser for seg, vannski o.l. Da vil ikke dieselen være egnet slik jeg ser det basert på erfaringene med beetlen. Når det gjelder forbruk så tror jeg det vil bli hipp som happ med unntak av at diesel forsatt er litt billigere enn bensin. I dag er det vanskelig å selge båt uansett. Kan være lettere å få en "god" pris på bensin båten vil jeg anta. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.