Jump to content

MaxWax Tcnano, erfaringer?


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har brukt MaxWax acrylpaste polering med MaxWax Hardglans på toppen i mange år på gamlebåten og vært rimelig fornøyd (De grønne kannene). Har alltid gjort jobben på høsten og påført ett nytt lag Hardglans før jeg setter ut båten. Har alldri brukt såpe om sommeren. Til tross for dette begynner båten å bli blass i august.

 

Nå hadde jeg tenkt og bruke Maxwax Acrylpasta for dyprengjøring og så erstatte Hardglans'en med Tcnano. Noen som har synspunkter på dette? Som f.eks at man ikke skal blande forskjellige leverandøresr produkter? Eller er det noen som allerede har prøvd og har brukererfaring.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du få noen god effekt av TCnano (som så absolutt er mulig), må alt gammelt stoff vekk. TCnano er ikke noen form for voks som glatter over riper ol. og som en polerer til jevn overflate, men en mikroskopisk hinne over selve gelcoaten uten å fylle i porene. Har selv erfaring med dette etter flere år med forsøk med TCnano på forskjellig underlag. Min anbefaling er å bruke TCnano på mørk galcoat. Kanskje du ikke får det forventede resultat det første året, men deretter er det faktisk helt utrolig bra. På vanlig hvit gelcoat er de fleste andre midler helt OK, men vil holde en knapp på Sela Clean som er meget lett å arbeide med, - for hånd!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt TCnano lagt på, og kjørt av, med polermaskin. Så har jeg lagt MaxWax Hardglans på toppen. Dette har holdt ganske bra uten såpevask, men det er klart at nå på høsten så begynner det å bli dårligere, det er vel ikke til å komme ifra med noe middel kanskje.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling er å bruke TCnano på mørk galcoat. Kanskje du ikke får det forventede resultat det første året, men deretter er det faktisk helt utrolig bra. Lars H.

 

Enig med `LarsH`. Brukte TCnano forrige sesong og fortsatte i år med meget bra resultat på mitt mørkeblåe skrog.

Kan absolutt anbefale dette stoffet på mørk gelcoat. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Hei,

 

Nå hadde jeg tenkt og bruke Maxwax Acrylpasta for dyprengjøring og så erstatte Hardglans'en med Tcnano. Noen som har synspunkter på dette? Som f.eks at man ikke skal blande forskjellige leverandøresr produkter? Eller er det noen som allerede har prøvd og har brukererfaring.

 

Ja da har jeg fått litt mer erfaring. I vår før jeg satte ut båten maskinpolerte jeg hele båten pånytt med TC-nano, for å ha et tilsvarende utgangspunkt som jeg alltid har hatt med MaxWax produktene. Dette var en tilsvarende jobb som om jeg skulle brukt Hardglans. Så til det store spørsmålet. Gikk det lengre tid før båten begynte å bli matt igjen, sammenlignet med MaxWax??? Nei, MaxWax holder båten lengre blank. Men det som var veldig positiv var at det var bare å handpolere opp båten, så var den nesten like blank igjen. Trengte ikke noe rensekrem. TC nano'en løste opp all svarte striper og annet skitt og det var en enkel jobb å få det fint igjen. Tror jeg bruke cå 2-3 timer på taket til en Saga 315. Jeg vil nok fortsette med TC nano en periode fremover for å få mer erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok fortsette med TC nano en periode fremover for å få mer erfaring.

Jeg er på tredje sesongen med TCnano på båten, og det blir faktisk bare bedre og bedre, og jobben blir letterte og lettere. Jeg har også iår lagt MaxWax hardglans på toppen, og det er ingen tvil om at det holder bra.

Mørke farger blir som Lars H. sier mye bedre, får tilbake opprinnelig farge, og det holder hele sesongen igjennom. Tror ikke jeg kommer til å slutte med TCnano igjen.

Acrylpasta ville jeg kun brukt om skroget var virkelig ille, det er vel nesten en rubbing det vel?

 

Prisen på TCnano er svært høy endel steder, og enkelte forsøker å sikkre alderdommen med en utsalgspris på kr.290,- for 250ml. Går du på finn.no er det flere nettbutikker som har den mye billigere kr.181,- for 250ml går den for der ser jeg. Andre som vet hvor den er enda billigere kanskje?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei.

Her litt fra en e-mail jeg fikk for en uke siden:

 

Hei Lars,

 

. . . . . . Det er foreløpig ingenting nytt vedrørende det nye propellproduktet. Det siste jeg hørte var problemer med påføringsteknikken siden dette er et 2-komponent produkt. Du skal høre fra meg når jeg vet noe mer.

 

Vi har imidlertid et nytt produkt som heter Oil Off! Det er ikke nanoprodukt, men allikevel et produkt som vil løse mange av de rengjøringsproblemer man leser om på båtforumene. Vi har testet det i forskjellige sammenheng, alt fra tungoljen i forbindelse med havariet ved Langesund, til motorer, fendere, eksosforurensninger, utvendig på påhengsmotorer, sorte striper som renner fra taket på trikker (fra skitt/jernstøv), osv. Det ser også ut til å fjerne de gule avsetningene som lett kommer i vannlinjen. Et meget miljøvennlig produkt. . . . . . . . For øvrig så har vi sammen med Vink Norway testet gelcoatproduktet for å tilbakestille polykarbonat flater som har blitt skadet av spraylakk (graffiti) De blir polert enkelt tilbake til originalt. . . . . . . Som du kanskje har sett så er prisen på Nano Gelcoat blitt lavere, vi anbefaler en veil. uts. på 199,- for 250 ml, og 298,- for 0,5 ltr.

 

Mvh

 

Terje Myhrvold

TCnano Norge

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter å ha søkt her inne, og lest ulike innlegg, ser jeg at mange fokuserer på at det skal bli blankt, og vare lenge.

Dette er selvsagt viktig for en del. Men...har noen formening om hvordan den daglige rengjøring blir, etter å ha brukt TCnano?

 

Kan en f.eks bare spyle av svarte renner, tråkk på dekk osv.. Jeg bruker gladelig penger og tid på vårpussen, om jeg kan kun spyle båten etter en helg, og alt er rent!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha søkt her inne, og lest ulike innlegg, ser jeg at mange fokuserer på at det skal bli blankt, og vare lenge.

Dette er selvsagt viktig for en del. Men...har noen formening om hvordan den daglige rengjøring blir, etter å ha brukt TCnano?

 

Kan en f.eks bare spyle av svarte renner, tråkk på dekk osv.. Jeg bruker gladelig penger og tid på vårpussen, om jeg kan kun spyle båten etter en helg, og alt er rent!

Vasker kun med rent vann resten av sesongen ja, med TCnano. Myk børste og skurefille, og rent vann. At båten også blir lettere å gjøre ren om våren er det liten tvil om.

 

Men TCnano er for dyrt og bør bli billigere! Det har kommet andre tilsvarende produkter på markedet, og de er billigere. Andre importører av TCnano er også og LANGT billigere, 100kr billigere pr flaske (250ml). Vi i norge er som kjent best på å være grådig!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker TCnano på det brede dyp-blå området på båten nedenfor fenderlisten. Her er det suverent, selv med en 25 år gammel båt. Har ikke klart å få frem glans og dybde i blåfargen noe tilsvarende med andre midler. Og det er utrolig lett å holde dette området rent. Ellers på den hvite gelcoaten bruker jeg SelaClean (eller hva det nå heter fra AutoGlym) og fjerner svarte striper med Black Streak Remover.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...