Jump to content

Sabb diesel G 10HK går varm


Delfin 19

Recommended Posts

Hei

 

Som skrevet i andre innlegg tidligere så er jeg ny på dette med snekke og Sabb motor, Men takker for all info og hjelp som jeg har fått hittil, Baatplassen.no er en genial side må jeg si

 

Har en Sabb G 10 Hk slik jeg forstår det. Sliter litt med unormal temperatur på denne. Står i manualen at motor leveres med saltvanns kjøling eller ferskvanns kjøling. MEN jeg kan ikke se at jeg har noen av delene, i så fall stemmer ikke manualen helt med hva jeg har kjøpt. Har noen noe tips eller lignende motor kanskje. Legger ved bilder. Temperaturen hopper fort opp i 60 grader på motor, i går hadde jeg den på tomgang i 10 - 15 min da lå den på 73 grader. Er dette normalt. på Lørdag var vi uten en kort tøffe tur med båten, etter en liten stund sjekket jeg tempen og da stod den på 100 Grader, slo den da av en god stund før jeg startet opp igjen, etter det holdt den seg på 60 - 70 grader.

 

Hilsen ny Sabb entusiast

 

24082008548.jpg

24082008549.jpg

24082008550.jpg

24082008553.jpg

24082008551.jpg

Link to post

Som de andre nevner bør du stake kanalene eller kjøre gjennom en god systemrens! Men det kan også være kjølevannspumpa som ikke virker som den skal.

 

Men du, saltvannskjøling hører ikke hjemme på en god Sabb! Bygger du den om til ferskvannskjøling varer den så mye lenger og du har mulighet for forsikre deg mot frostsprengning! Walter_S gjorde dette med sin Sabb og har en beskrivelse av det i denne tråden!

 

Vurder dette til du skal ha båten på land neste gang! :smiley:

Link to post

Ingen regel uten unntak, selvsagt. Men min "regel" gjennom de SABB'ene jeg har vært borte i, er at de som har termometer på toppen (slik du har) er ferskvannskjølt. De saltvannskjølte hadde ikke det. Men jeg har kun hatt nærkontakt med en håndfull, så jeg bøyer meg for at min regel ikke er generelt gyldig - når jeg ser hvor sikre noen av svarene foran er. Forøvrig var det vel vanlig med et lukket system med utvendige kobberrør langs skutesiden - under vannlinjen - for å få til ferskvannskjøling. Har du stt båten din på land? Så du i så fall noen slike rør?

 

Ser forøvrig at Slepner93 anbefaler omlegging til ferskvann neste gang du har båten oppe, for å forlenge levetiden. Jeg vet jo ikke hvor gammel din er, men vil vel være litt skeptisk til om det er så mye å hente hvis den har maaange år med saltvannskjøling bak seg allerede.

Link to post

Det du har er en saltvannskjølt iom.det ikke finnes ferskvannstank på motoren.Har selv vært borte i samme problemet.Jeg tok kontakt med Sabb forhandler,de løste problemet for meg.De solgte ett rensestoff som skulle blandes i en pøs med vann,koblet av kjølevannslanger på motor,og lot det pume rundt fra pøsen en stund før jeg stoppet motoren.La denne blandingen stå i kjølesystemet ett døgn for å løse opp saltet.(husk å tette slangene så vesken ikke renner ut,evnt.løfte de opp over motoren.)Kople så til slangene der de skal være,start opp.Det var ihvertfall vellykket på min motor,det ble slutt på varmgangen.

Lykke til! :cheers:

Link to post

Det første jeg ville gjøre, er å koble vekk (fjerne kileremmen) hydraulikkpumpa når du ikke bruker kraftblokken (går ut i fra at hydraulikken er til en kraftblokk?) den stjeler mye kraft fra en allerede liten motor (10 minus 2 er...? Ja, hvor mye, da...). Ikke noe vits i å belaste de 10 hestene du har med ekstra "daukjøtt" - da vil antageligvis motoren din føle seg bedre og ikke bli så varm...

 

Forresten - Har du sjekket pumpemembranet?

 

Mulig at kjølevannspumpa ikke leverer (nok) saltvann (for det er det du har) til kjøling av motor og topp. Sjekk vannpumpa først, eventuell kjølevannsinntak kan også være igjengrodd / tett / innsnevret.

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kraft blokken har vi koblet av for øyeblikket, regner med at vi får litt mer effekt av det :-). Vi har tappet motor for vann og startet den opp igjen, skrudde så løs igjen tappe pungtene og fikk ut nytt vann, har også sjekket beholderen i lyddemper og røret som går inn i eksos røret, det var heller ikke tett. Så slik vi ser det må det være tett mellom vann pumpen og lyd demper. Kan man ta av toppen og stake der i fra før vi prøver et system rens eller burde vi gjøre det etter båt er kommet på land.

Link to post

Det er ikke uvesentlig å merke seg at Sabb har kjølevannspumpe av membrantypen med fjærbelasta ventiler for vann inn og ut. Legger det seg fremmedelementer i disse så de ikke lukker vil pumpa virke. Enkelt å skru opp å sjekke/rengjøre.

 

Man har god indikasjon på om pumpa fungerer ved å kjenne på gummipluggen bakerst i sylinderen som vil bevege seg i takt med pumpeslagene.

Link to post

Hei og takk for mange gode innspill til denne saken. Nå har vi brukt helgen på å demonter vannpumpe,rør,ventiler osv. har også kjørt motor på fersk vann og fått den renset bra. Har endelig klart å få motor til å holde seg på 40 grader når vi er ute å går og den holder seg midt på 40, er litt stolt av det :flag: Med tanke på at vi var oppi 100 grader før helgens store opperasjon. MEN Den holder seg på 40 - 50 grader når den har høyt turtall, slikt turtall som man har ved vanlig gange av båten. Med en gang vi senker turtall for å gå på tomgang eller for å legge til i båt havn spretter varmen opp i 60 grader og kanskje litt høyere over lengre tid.

 

Er dette normalt ?? Hvor mye vann skal pumpen klare å presse igjennom på tom gang?? Er nye vannpumpe membraner dyre greier ??

 

 

20092008626.jpg

Link to post
  • 3 uker senere...

Ahhhhhh. Nydelig motor. Har selv en gammel G 8 HK som står bom fast, da den har vært under vann. Til daglig har jeg en livbåt med 6 HK H modell. den er litt kortere i slaglengden enn G modellen og i tillegg har den oljepumpe bak svinghjulet og oljefilter. Din har bare plasksmøring. Tøffe greier, ser ut som de har sveist fast en teskje på veiven. Jeg ville ikke gjort så mye med motoren. Ikke skru på noe som virker. Det jeg ville sjekket er exospotten er det rustet hull i den (innvendig) det kan skje, og da er det lett å få exos ink. saltvanndamp inn på exos ventilen. Jeg selv kjører med exoxpotte uten kjøling da det er rustet hull innvendig i potten. Noen G modeller var levert med exospotte uten kjøling, men da er det stålrør på exosen hele veien ut, og kjølevannet går i en egen slange/rør. Potten blir noe varmere, men ikke noe problem, sjekk at ikke motorkassen blir for varm. Jeg ville kun hvis jeg var deg tatt av toppen, og evt slipt ventiler og vetilseter. Eneste grunnen til at du må ha kjøling i exosen, er at exosslangen må ha vann som kjøler ellers vil den bli spist opp, i verste fall ta fyr, men det skal mye til hvis det er en marineslange du har. Når du har toppen av, kan du stake opp hullene som det kommer kjølevann opp fra (rundt sylinderen). Et godt tips er: Start og stopp alltid motoren med dekompresjonshendelen på ventillokket. Skal komme tilbake med mer tips til deg, og noen bilder som viser hvordan jeg har koblet kjølevannet siden jeg kjører med potte uten kjøling. Hvis du ikke har skikkelig bruksanvisning, så finner du det på denne linken. http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=72

 

Forslag til service: Ventiler/Ventilseter, Trykkfjærer og Nylontallerkner (kjøling) evt. gummidings som lager kjølevannstrykk, Skikkelig rengjøring innvendig med diesel (SABB anbefaler dette i bruksanvisningen), Skikkelig runde med Systemrens (når motoren er sammenskrudd og går) Eller vanlig sjekk av Zinkplugger, grease alle nippler både utvendig og innvendig på ventilløfterene.

 

Igjen, skru ikke for mye, men kos litt med den og ta det jeg har skrevet, så er det vanligvis mer enn godt nok.

 

Kommer tilbake med mer, og skriv gjerne flere spørsmål.

 

Lekse til neste gang. Print ut linken (boken) og les på sengen. Da sover du så godt etterpå, og du blir en vis mann :smiley:

Link to post
v en god stund før jeg startet opp igjen, etter det holdt den seg på 60 - 70 grader.

Hilsen ny Sabb entusiast

¨

Er ikke dette helt normal temperatur da? I et annet innlegg sier du at den er på 40 grader -? Det høres ikke rett ut og i etter det jeg kan huske fra instruksjons og deleboken er arbeidstemp på Sabb G -60-70 grader.

 

Noe undrende...

 

Even

Link to post

Helt normalt hvis den er ferskvannskjølt. En saltvannskjølt derimot bør ligge mellom 50 og 60 grader, og absolutt ikke over 65 grader. Ved denne temperaturen krystalliserer saltet seg, og tetter kjølekanalene. Og dette løser seg ikke opp igjen, det må stakes ut!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva baserer du deg på når du sier at saltet krystalliserer seg ved 65 grader? Er det et rykte eller fakta som kan støttes opp av teori eller dokumentasjon. Jeg har vanskelig for å tro dette. Man koker jo opp vann for å oppløse saltet når man lager saltlake. Da krystalliserer det seg ikke hverken når det kjøles ned under 65 grader eller hvis det varmes opp igjen. Hvis dette var generelt for saltvannsløsninger burde det jo inntreffe også i gryta hennar mor?

 

Jeg undres er det noen som vet?

 

Even

Link to post

Det er "nok" fakta. Men ikke nok til at du vet hvorfor det skjer?

Selvfølgelig tror jeg hva jeg vil. Og dette er slik jeg ser det bare et "gammelt jungelord" som jeg ikke tror på før de som hevder det kan dokumentere eller forklare det. Nettet er fullt av slike "alle vet jo det" oppfatninger uten substans som gjentas og gjentas og selvbekreftes i sirkel.

 

For å bringe tråden litt tilbake til opprinnelsen er 40 grader arbeidstemperatur på en Sabb G uvanlig lavt. Instruksjonsboken oppgir den til å være 20-30 grader høyere også for sjøvannskjølte.

 

 

even

Link to post

Sikker på at du har lest bruksanvisningen din riktig? Jeg har ikke boken for G modellen på lager, så jeg sjekket på 2H som jeg har hatt selv. Der oppgis det driftstemperatur på 40-60 grader for sjøvannskjølt motor, og 55 til 75 grader for ferskvannskjølt. Så 40 grader er ikke unormalt lavt, det er faktisk helt OK!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette som du tar opp Even Neve syns jeg også var litt interessant... I gryta kan man jo få fram saltet men da må man vel dampe vekk alt før saltet kommer frem. Alt sjøvannet inni motoren damper vel ikke vekk ved 65grader?

 

Derimot så er vel kjølesystemet på en motor tett, kan dette ha noe og si?

 

Håper noen har en forklaring på dette her! :smiley:

Link to post

To ting:

1. "Riktig kjølevannstemperatur er av største betydning for sylinderforingens varighet. Temperaturen skal ligge mellom 60 og 70 C. .......Under gang er normal temperatur på veivhuset 70-90 C. " Fra Sabb G Bruksanvisning og prisliste.

 

2. HVorvidt at kjølesystemet er tett betyr noe eller ikke kunne vært interessant å vite. Det skjer jo ikke noe med saltvann som varmes opp i åpne beholdere i hvertfall. HVis noen forklarer meg hvorfor evt salt krystalliserer ved 60 grader er jeg lutter øre. Kanskje noen med kunnskaper i kjemi

 

Hei hå

Even

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...