jazzen Startet 12.September.2008 Link til dette innlegget Startet 12.September.2008 Håper at noen kan hjelpe meg på vei. Jeg har tenkt å registrere min BMB 35 sport i skipsregisteret. Jeg ser for meg at hvis jeg skulle finne på å selge en gang (har ikke tenkt det nå!), så tror jeg de tvil være lettere å få solgt, hvis båten er registrert i skipsregisteret. Jeg har forstått at det er en laaang vei å gå. Det hadde også vært fint om noen med BMB'er hadde en oppskrift på hvordan jeg skal gå fram. Jeg er inneforstått med at det koster en god del lapper. Jeg har sett gjennom tidligere innlegg, men syntes det virker som et sammensurium. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Hva med å sette bort jobben til Lunde Båt da, de har prosedyrer på dette og det tar ikke lange tiden heller... koster deg vel noen kroner ekstra men betydelig mindre jobb... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg har ikke BMB motorbåt, men annen motorbåt produsert i utlandet. Her endel tekst - noe modifisert - jeg har skrevet i en annen tråd vi har hatt om Skipsreisteret. Her er de kostnadene jeg har hatt til registrering av franskbygget båt i NOR. 1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde, motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på at dokumentet er ekte. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet. Apostille erstatter norske utenriksstasjoners legalisering. 2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i Norge, hvor båten er fullstendig betalt, også med Apostille 3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register hvor båten er produsert, også med Apostille 4. Skipsskjøte(r ) som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge. For 1, 2 og 3 betalte jeg tilsammen kr 1500. Disse tre dokumentene kan helt sikkert fremskaffes uten denne etterbetalingen dersom man er kjent med systemet ved bestilling av båten. Dersom båten er bygd i Norge slipper man denne kostnaden. Representant fra Sjøfartsdirektoratet måler båten (lengde, bredde, dybde) og kontrollerer følgende: 1) Brukerhåndbok på skandinavisk språk. 2) Oppslått CE-merke. 3) CIN-kode (HIN.nr) støpt inn i skroget under fenderlist på SB side akter. 4) Kjenningssignal skal være varig innhugget i båten (det gjorde jeg selv ved å frese signalet inn i akterspeilet på innsiden og malte signalet med sort bengalakk som jeg hadde fra før). Oppmålingen kostet for meg kr. 2.460. Vær klar over at fakturaen kommer fra Statens Innkrevingssentral påført personnummer, adresse og annet. Jeg ble litt overrasket da jeg fikk brevet og leste avsender, men ble beroliget da jeg leste innholdet i brevet. Innmelding i selve skipsregisteret kostet kr. 1.540. Totale utgifter var dermed for meg: kr 1500 + kr. 2.460 + kr. 1.540 = kr. 5.500. Dersom man sørger på å få dokumentene kostnadsfritt fra båtselger koster hele oppmålingen kr. 4.000. Utover dette er det ingen årlige utgifter. Man kan også få utstedt Nasjonalitetsbevis kostnadsfritt. Jeg brukte mye tid i forkant av registreringen med å kartlegge fordeler og ulemper med slik registrering. Min konklusjon var at jeg ikke klarte å oppdrive noen ulemper med registreringen, utelukkende fordeler. I prinsippet skulle det samme gjelde for din BMB. Første steg for deg bli å avklare med forhandler de første dokumentene jeg har nevnt som skal ha påstemplet Apostille. Håper at dette er til litt hjelp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Rådet fra Sydvesten tror jeg er klokt. Det kunne være greit å få opplyst hva Lunde Båt krever for jobben. Antar at det jeg kaller "Apostille-dokumentene" er kostnadsfrie for Lunde Båt. Vær imidlertid obs på at innhugging av kjenningssignal kan resultere i svært mye støv om det ikke benyttes avsug. Jeg har sett mye "etterlatenskaper" i flere båter hvor leverandør har hugget inn dette signalet. Flere store forhandlere lar dessuten representant fra Sjøfartsdirektoratet måle flere båten samme dag, dermed blir kostnadene til oppmåling mindre per båt. Jeg hadde interesse av å få erfaring med prosessen selv og utførte derfor jobben ut fra hobbyinteressen. Men her har vi forskjellige interesser og prioriteringer. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Vær imidlertid obs på at innhugging av kjenningssignal kan resultere i svært mye støv om det ikke benyttes avsug. Jeg har sett mye "etterlatenskaper" i flere båter hvor leverandør har hugget inn dette signalet. "Her traff du spikern på huet, gitt!" Slik ser det ut ombord hos meg, etter at jeg hentet båten hos forhandler forrige uke: Mye støv i og på ting i stuerommet i min Hanse, samt elendig finish på selve innfresningen. Sort kontrastlakk sprayet utenfor sjablongen. (Spesielt til venstre for kjennetegnet, helt nede til høyre venstre i bildet.) Ingen har prøvd å dekke til noen av tingene som lå lagret. Og attpåtil var det fullt av urin i toalettet. Den som har benyttet seg av toalettfacilitetene ombord, hadde åpenbart ikke kunnskap om hvordan man "flusher" - samt åpner vanntilførsel til dassen. :nono: Ille nok at fremmede benytter seg av min private dass uten min viten, men å ikke "flushe" etter seg da.... ?? Dette er nok en grunn til at jeg startet tråden om Ansvarsbevisstløse båtforhandlere? Jeg må derimot si meg veldig godt fornøyd med Sjøfartsdirektoratet - hyggelig kar kom ombord en dag her i sommer og tok et mål fra bunnstokken til laveste punkt hvor vann kan komme inn fra cockpit. Sjekken CIN nummer, og det var det. Ikke rare inspeksjonen - og som han selv sa det: "Dette som vi gjør her - er egentlig helt unødvendig." At jeg dessuten var svært heldig med kjennetegnet - kan vel alle se? Det som er litt synd - er at blant annet dette skal Nelson marine ha 10 hele båtpenger for! Redigert 13.September.2008 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Jeg ble ikke noe særlig imponert over kvaliteten på innfresingen. De andre sidene av "arbeidet" var heller ikke hyggelig lesning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Er ikke bokstavene for små? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.