Jump to content

Mindre propell enn 20p til Bravo 3?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en eldre Alta Boat med 97 modell Mercruiser 2.8 D-tronic og Bravo 3 drev. Drevet har altså en 20P propell som jeg har skjønt er den minste propellen til dette drevet fra Quicksilver/Mercruiser. Båten får med lite last, full tank diesel og to personer, ca 3200 rpm og tett opp mot 3300 med under halv tank diesel. Anbefalt turtall er 3800 rpm ikke sant?

Spørsmålet er hvordan klarer jeg å få den til å gå med litt høyere turtall? Båten går ganske greit når den er i plan, ca 27 knop(målt med GPS), men den jobber ganske lenge med å komme opp i plan, særlig med flere personer ombord. Toppfarten er mao helt OK men vi skulle gjerne fått den til å gå lettere i plan. Vi *må* bruke trimflapsene aktivt for å få den i plan.

 

Er usikker om hvilken utveksling drevet har men er det et alternativt å forandre på dette hvis man ikke får tak i et litt mindre propell? Er det noen som vet om andre produsenter som lager mindre enn 20P propell til Bravo 3". Er chip'ing et alternativ? Jeg tror at dette ville få motoren til å gå lettere i plan men samtidlig ønsker vi at båten går saktere på tomgang(inn i marinaer osv), så dette er noe vi håper på å ungå.

 

Mvh

Jan-Børre

Link to post

Hei, det høres ut som om du har feil utveksling på drevet ditt i forhold til båten det står på.

Det finnes som du skriver ikke mindre enn 20p propeller orginalt og har heller ikke sett noe uorginalt.

 

Spørs om du ikke bør vurdere og endre utvekslinga. Om jeg ikke husker helt feil ligger denne i undervannshuset på bravo drev, så da holder det å bytte dette.

 

Hvor mange HK har du?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Hei, det høres ut som om du har feil utveksling på drevet ditt i forhold til båten det står på.

Det finnes som du skriver ikke mindre enn 20p propeller orginalt og har heller ikke sett noe uorginalt.

 

Spørs om du ikke bør vurdere og endre utvekslinga. Om jeg ikke husker helt feil ligger denne i undervannshuset på bravo drev, så da holder det å bytte dette.

 

Hvor mange HK har du?

Takk for tilbakemeldingen!

Skal sjekke utveksling på drevet. Motoren er på 165hk(Mercruiser D2.8-Dtronic 165) og motor og drev har bare rundet litt over 330 timer. Er det en stor jobb å bytte utvekslingen?

 

mvh

Jan-B

Link to post

Det er jo et ganske snilt effektuttak, tror jeg hadde vurdert chiptuning.

Ser dette firma justerer din motor opp til 210HK.

 

For ordensskyld så nevner jeg at jeg ikke kjenner firmaet under eller om motoren tåler denne tuningen.

Du bør sjekke dette grundig får du evt går i gang. Et spørsmål er om du har nok kjølekapasitet til ta den ekstra varmen disse ekstra HK genererer, dersom du har samme kjøler på din som på den som leveres orginalt med 200HK så burde ikke dette være noe problem.

 

http://www.chiptuning.com/347.html

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Er det en stor jobb å bytte utvekslingen?

 

mvh

Jan-B

 

 

Hei, jeg skrev feil tidligere. Utvekslingen ligger i øvre del av drevet ikke i undervannshuset.

Jeg blandet med VP som har utvekslingen der.

 

For å skifte utvekslig så må du bytte øvre del av drevet til et med korrekt utveksling.

Mulig at det også går ann å bygge om det den du har, men det kan du jo sjekke med ditt lokale Mercruiser verksted.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Det er jo et ganske snilt effektuttak, tror jeg hadde vurdert chiptuning.

Ser dette firma justerer din motor opp til 210HK.

 

For ordensskyld så nevner jeg at jeg ikke kjenner firmaet under eller om motoren tåler denne tuningen.

Du bør sjekke dette grundig får du evt går i gang. Et spørsmål er om du har nok kjølekapasitet til ta den ekstra varmen disse ekstra HK genererer, dersom du har samme kjøler på din som på den som leveres orginalt med 200HK så burde ikke dette være noe problem.

 

http://www.chiptuning.com/347.html

Ja så var det chip-tuning da...Har som nevnt vurdert det også og nå som vi har fått fastslått at det ikke finnes mindre propell så er kanskje chip-tuning det beste og billigste alternativet. Sjekket pris på komplett girutveksling fra Mercruiserparts.com og bare delene koster jo fort $1000 med litt frakt og sånt...

Hadde ønsket at båten gikk litt saktere på tomgang. Den går nå i litt over 3 knop på tomgang men man kanskje ikke få alt her i verden :crazy:

Link to post

Tror det finnes propeller guruer som kan justere pich til en viss grad på slike! Om du har lav slipp kan du redusere diameter! Om propeller er cuppet kan denne reduseres også! Ville ha prøvd dette før chip tuning. Husk at om du øker effekten 20% vil turtall økes ca 7% DVS du vil få 3500rpm som fremdeles er for lavt Du vil få motoren til å operere i feil turtall/moment område. Farten vil øke ca 2knop. (kommer ann på motorens effekt kurve!)

Om du klarer å redusere pich til 18tommer og i tillegg øker slipp fra 18 til 22% vha diameter red vil du oppnå ca 3700rpm! og motoren har et bedre liv! Du kan få en ekstra bunus om motorens maksimale effekt er høyere ved 3700rpm enn ved 3300rpm! Da kan faktisk toppturtallet bli ca 3800rpm! Det ultimate er selvfølgelig å forandre utveksling! Noen som har effekt kurven for denne?

Link to post

Vedr. chiptuning så bør man vel unngå såkalte powerbox/trimbokser som kobles til eksternt men isteden fortrinnsvis omprogrammere/bytte selve chipen i styreenheten.

Les om dette her f.eks: http://powerchip.no/om.html eller her http://www.ultimo.no/

http://powerchip.no/ har nok chipmuligheter til flere enn bare de to mercruiser-modellene som står oppført. Bare å ta kontakt med dem.

 

Bladet Motor hadde jo en test av powerbokser med dårlig resultat.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Vedr. chiptuning så bør man vel unngå såkalte powerbox/trimbokser som kobles til eksternt men isteden fortrinnsvis omprogrammere/bytte selve chipen i styreenheten.

Les om dette her f.eks: http://powerchip.no/om.html eller her http://www.ultimo.no/

http://powerchip.no/ har nok chipmuligheter til flere enn bare de to mercruiser-modellene som står oppført. Bare å ta kontakt med dem.

 

Bladet Motor hadde jo en test av powerbokser med dårlig resultat.

Ja akkurat er det er du ikke den første jeg hører det av. Har også planer om chip'ing av bilen min og hadde ikke lyst på noe "powerbox" til den heller. Har hørt en del gode ting om diesel-power.no også.

 

Har mest lyst til å forandre utveksling men jeg kan tenke meg at prisen blir ganske stiv for dette.

Link to post

Har bilen til chipping as we speak. dvs utlodding av originalchip og innlodding av modifisert chip. får se åssen det blir, det blir jo spennende.

Tenkte å gjøre samme prosedyre med båtmotoren neste år, men den trenger visst ikke lodding tror jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Tror det finnes propeller guruer som kan justere pich til en viss grad på slike! Om du har lav slipp kan du redusere diameter! Om propeller er cuppet kan denne reduseres også! Ville ha prøvd dette før chip tuning. Husk at om du øker effekten 20% vil turtall økes ca 7% DVS du vil få 3500rpm som fremdeles er for lavt Du vil få motoren til å operere i feil turtall/moment område. Farten vil øke ca 2knop. (kommer ann på motorens effekt kurve!)

Om du klarer å redusere pich til 18tommer og i tillegg øker slipp fra 18 til 22% vha diameter red vil du oppnå ca 3700rpm! og motoren har et bedre liv! Du kan få en ekstra bunus om motorens maksimale effekt er høyere ved 3700rpm enn ved 3300rpm! Da kan faktisk toppturtallet bli ca 3800rpm! Det ultimate er selvfølgelig å forandre utveksling! Noen som har effekt kurven for denne?

Propellen er ikke cuppet og jeg har heller ikke sett noen propeller med mindre diameter heller. Snakket med en fyr i dag som også nevnte at det fantes folk med utstyr som kunne finjustere pitchen på propellen. Fant ikke noe skilt på aggregaten men det sto stemplet K180420 på den.

Link to post
Fant ikke noe skilt på aggregaten men det sto stemplet K180420 på den.

Skulle holde det :smiley:

 

  • Serial Number: 0K180420
  • Model Number: MCM 5D30181KT
  • Manufacturing Year: 1997
  • Description: DRIVE BRAVO3-1.81
  • Product Status: On-line regist.
  • .
  • Dealer Number: NO33445
  • Sale Date: 01/08/1997
  • Usage Information
  • Installation:
  • Primary Use: Pleasure
  • Water Type: Salt Water
  • Repower: No

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Skulle holde det :smiley:

Arne Kjetil

 

hva med mitt drev som har 0M174172 ? :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Pussig jeg får bare opp "More than one model code found for serial number" og så Q/S eller MCM.

Forøvrig litt snodig, sjekk bildene av drevet mitt. Bravo2X og 3X på en gang :lol:

drev1.jpg

bravo.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Skulle holde det :smiley:

 

  • Serial Number: 0K180420
  • Model Number: MCM 5D30181KT
  • Manufacturing Year: 1997
  • Description: DRIVE BRAVO3-1.81
  • Product Status: On-line regist.
  • .
  • Dealer Number: NO33445
  • Sale Date: 01/08/1997
  • Usage Information
  • Installation:
  • Primary Use: Pleasure
  • Water Type: Salt Water
  • Repower: No

 

 

Arne Kjetil

Åhhhh Arne, du er min nye helt. Batman kan gå hjem å legge seg... :flag:

Tusen takk for infoen og linken!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...