Pelle Parafin Startet 13.September.2008 Del på Facebook Startet 13.September.2008 Er det noen her inne som har kjendskap til denne type kartplotter? (Cobra 600 ci) Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Jeg kjøpte den i sommer, og er veldig fornøyd, detaljrike kart, god skjerm til den oppløsningen, samt passe størrelse for vår båt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Polarn Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Maritim selger den for 2990,- Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
10ta9c Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Mener i utgangspunktet at alt under 10 tommer er for lite, men kjøpte likevel denne på grunn av prisen. Fungerer fint, men vil nok bli byttet ut når vi får mer fornuftige priser på skikkelig utstyr. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Pelle Parafin Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Maritim selger den for 2990,- Takk for tipset, den er nå bestilt, en lapp spart Redigert 14.September.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Hvilke kart følger med? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pelle Parafin Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Hvilke kart følger med? Kart kommer itillegg til de fleste Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Da blir den ganske dyr ja, over 5000 kr :( Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pelle Parafin Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Da blir den ganske dyr ja, over 5000 kr :( De fleste ligger på 5-6 tusen pluss kart,og da med mindre skjerm,så dette er ett bra tilbud Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) Dessuten begynner det å bli et bra utbud av brukte kart på finn.no etter hvert. Cobra kartplotteren fungere nemlig fint også med vanlige NT+ kart, ja sågar også de aller første C-MAP brikkene som kom (omtalt som NT) virker fint. Da snakker vi om priser fra ca. 350 og opp mot rundt 1000 for en brikke (det gikke sågar en CmapMax brikke for Sør-Norge for kr. 900 sit uke). Du går selvsagt glipp av ny funksjonalitet som er lagt inn i brikker/karttyper av nyere dato. Men til "basic" kartplotterfunksjoner kan du greit klare deg uten dette. Redigert 14.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Pelle Parafin, dersom du anskaffer C-Map MAX kartene til denne (og ikke de "eldre" jeg nevner i f.eks forrige innlegg), så er jeg interessert i å høre erfaringene. Bl.a. om det klarer å prosessere tilstrekkelig hurtig med så mye kartdata, eller om "overallinntrykket" er at det går tungt og treg. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Pelle Parafin, dersom du anskaffer C-Map MAX kartene til denne (og ikke de "eldre" jeg nevner i f.eks forrige innlegg), så er jeg interessert i å høre erfaringene. Bl.a. om det klarer å prosessere tilstrekkelig hurtig med så mye kartdata, eller om "overallinntrykket" er at det går tungt og treg. Ronald. Du skal få tilbakemeld. når jeg har fått den. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Nå marsjer ikke jeg mer enn i 6 knop, og da har jeg ikke hatt noe problemer med at den ikke oppdaterer seg kjapt nok med Max kart. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Pelle Parafin Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) Nå marsjer ikke jeg mer enn i 6 knop, og da har jeg ikke hatt noe problemer med at den ikke oppdaterer seg kjapt nok med Max kart. Hvis den ikke oppdaterer seg raskere enn det,er den ubrukelig,jeg marsjer på 18 knop så det må den vel tåle. Redigert 15.September.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
muff Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Kjøpte selv en av denne. så er litt spent på hvordan den er! men kvaliteten virker da OK Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Kjøpte selv en av denne. så er litt spent på hvordan den er! men kvaliteten virker da OK Samme her,jeg bestilte den igår,håper den kommer kjapt så jeg får prøvt den,er litt spent.Kvaliteten virket bra, og ikke minst prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Jeg kjøpte også en slik Cobra i sommer, godt fornøyd med den. Hadde en Navman 5500 Tracker tidligere med NT+ den var for treg. Cobra`n oppdaterer seg raskt, eneste minus ved den er betjenings knappene.....de sitter for trangt og må ha et nokså bestemt trykk for å reagere. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Er også meget fornøyd med Cobra. Jeg har den med intern antenne, og det fungerer fint i min Nidelv 24. Har også testet forskjellige funksjoner på den, som feks ankeralarm og dybdealarm. Alt fungerer fint. Har ved et par anledninger måtte skru av og på intern gps, dette har vært med en gang jeg har gått fra havn,- men ellers funker den fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 (redigert) ...Jeg kjøpte også en slik Cobra i sommer,...Cobra`n oppdaterer seg raskt... Hvilken karttype er det da du bruker? NT, NT+ eller MAX (de oransje)? Og videre...dersom du har MAX-brikke, hvordan opplever du forbedringene i MAX-brikken sett i forhold til NT+ som du hadde på Navman? Er det vesentlige forbedringer? Er 3d-view'et f.eks noe å trakte etter? Forøvrig enig med knappeproblematikken, men jeg tror det litt er en vane. Forøvrig et minus som også har vært nevnt i test jeg har sett... Redigert 16.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg kjøpte også en slik Cobra i sommer, godt fornøyd med den. Hadde en Navman 5500 Tracker tidligere med NT+ den var for treg.Cobra`n oppdaterer seg raskt, eneste minus ved den er betjenings knappene.....de sitter for trangt og må ha et nokså bestemt trykk for å reagere. Kjell Hei Finnes det noen vesentlig forskjell på denne typen, med innebygd antenne kontra ekstern? Hadde bestilt med innebygd men den var utsolgt,så jeg tok den andre typen iom. at jeg allerede har ny antenne montert, til min gamle gps. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) ...noen vesentlig forskjell på denne typen, med innebygd antenne kontra ekstern?... Nei, det er ingen vesentlige forskjeller. Forskjellene er: Den med innebygd antenne (IA) har naturlig nok ikke separat antenne. På den andre må (bør) antenne plasseres over tak. Altså litt ekstra monteringsarbeid, men til gjengjeld bedre mottaksforhold (uten at det kanskje betyr så mye for de fleste i "vanlige" båter). IA-modellen har sigarettennerplugg for strømtilkobling, og øvrige kabler (NMEA inn/ut osv.) ligger kaplset inn i denne. Fordel er enklere å ta med til andre båter, "ulempen" er at du må kappe kabel for å få til mer fast tilkobling, og for å kunne komme til tråder for andre koblinger (om du behøver det). Dog, kapping av kabel v/pluggen på IA-modellen er kurant (og garantimessig OK). Den med utv. antenne har også med ramme/deksel for fast innfelling i dashboard el.l. IA-modellen kommer kun med brankett. IA-modellen er rimeligst, ca. kr. 205,- rimeligere hos Maritim. Redigert 17.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg kjøpte denne kartplotteren med innebygget antenne. Var litt skeptisk til dette da den forrige plotteren fikk signaler ifra en ekstern GPS i masten. Før jeg monterte Cobra'en gjennomførte jeg en test med en GPS som jeg har til PC'en. Satt opp et GPS program som måler signalstyrken og tok en test på dekk, under kalesjen og inne i kabinen. Signalene var nesten like bra inne i kabinen som over dekk. Under kalesjen var det ikke noe forskjell. Oppgraderte kartbrikken jeg hadde ifra før som var C-Map NT til NT+. Grunnen til at jeg ikke gikk over til MAX var at butikken hadde erfart at MAX oppgraderte seg litt senere. De sa også at sjøkartene hadde de samme dataene (her er det forskjell på presentasjon av data på de forskjellige plotterene) på NT+ og MAX. MAX har i tillegg havnefoto (hvis plotteren kan vise det, noe Cobra kan), veinavn på veier på land, samt tlf nr til fasiliteter som uansett ikke stemmer på mange steder. Jeg gikk derfor for NT+. Det er jo kartet på sjøen jeg bryr meg om, ikke på land. Jeg kuttet kabelen og koblet power mot egen sikringskurs i båten. Kontakten stikker permanent opp bak der plotteren er montert, og det tar 10 sekunder å montere plotter på stativ samt koble til konnektor. Jeg er meget fornøyd med plotteren; Rask oppdatering (Cobra bruker en egen teknikk internt i sine plottere for GPS signaloppdatering), meget bra skjerm i sollys og nattseilas. I tillegg har den egendefinerte knapper under skjermen for snarveier. Her er noen bilder av plotteren i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg kjøpte denne kartplotteren med innebygget antenne. Var litt skeptisk til dette da den forrige plotteren fikk signaler ifra en ekstern GPS i masten. Før jeg monterte Cobra'en gjennomførte jeg en test med en GPS som jeg har til PC'en. Satt opp et GPS program som måler signalstyrken og tok en test på dekk, under kalesjen og inne i kabinen. Signalene var nesten like bra inne i kabinen som over dekk. Under kalesjen var det ikke noe forskjell. Oppgraderte kartbrikken jeg hadde ifra før som var C-Map NT til NT+. Grunnen til at jeg ikke gikk over til MAX var at butikken hadde erfart at MAX oppgraderte seg litt senere. De sa også at sjøkartene hadde de samme dataene (her er det forskjell på presentasjon av data på de forskjellige plotterene) på NT+ og MAX. MAX har i tillegg havnefoto (hvis plotteren kan vise det, noe Cobra kan), veinavn på veier på land, samt tlf nr til fasiliteter som uansett ikke stemmer på mange steder. Jeg gikk derfor for NT+. Det er jo kartet på sjøen jeg bryr meg om, ikke på land. Jeg kuttet kabelen og koblet power mot egen sikringskurs i båten. Kontakten stikker permanent opp bak der plotteren er montert, og det tar 10 sekunder å montere plotter på stativ samt koble til konnektor. Jeg er meget fornøyd med plotteren; Rask oppdatering (Cobra bruker en egen teknikk internt i sine plottere for GPS signaloppdatering), meget bra skjerm i sollys og nattseilas. I tillegg har den egendefinerte knapper under skjermen for snarveier. Her er noen bilder av plotteren i min båt. Bra å høre at du er fornøyd.Jeg bestilte en med innebygget antenne,men det viste seg den var utsolgt.Gikk da for den med ekstern ant.Det var kanskje det rette valget iom.at jeg har en lukket båt,tenker da på mottak av signaler,og at jeg allerede har antenne montert. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 ...Oppgraderte kartbrikken jeg hadde ifra før som var C-Map NT til NT+. Grunnen til at jeg ikke gikk over til MAX var at butikken hadde erfart at MAX oppgraderte seg litt senere. De sa også at sjøkartene hadde de samme dataene (her er det forskjell på presentasjon av data på de forskjellige plotterene) på NT+ og MAX. MAX har i tillegg havnefoto (hvis plotteren kan vise det, noe Cobra kan), veinavn på veier på land, samt tlf nr til fasiliteter som uansett ikke stemmer på mange steder. Jeg gikk derfor for NT+. Det er jo kartet på sjøen jeg bryr meg om, ikke på land. Når jeg i et par innlegg foran har "mast" litt om erfaringer med MAX-kartene på Cobra-plotter, så er det primært basert på et innlegg som Poseidon hadde her (innlegg #5). Der skriver han bl.a. "...Jeg har begge ombord i POSEIDON II og vil bare si at hvis du har mulighet for å benytte C-Map Max, så bør du ikke engang tenke på å velge NT+. Forskjellen er svært stor!..." Jeg trodde vel det var mer slik Dykker beskriver, og dermed ikke noe stort poeng å gå for MAX (jeg har allerede en vanlig NT-brikke for området mitt). Men det jeg altså lurte på var om f.eks. en MAX-brikke vil gi bedre presentasjon på en farveskjerm, ryddigere layout el.l.. Dessuten har den vel en slags 3D-visning som NT+ ikke har? I så fall, er denne nyttig, eller er det mest "gadget"? Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 .. Dessuten har den vel en slags 3D-visning som NT+ ikke har? I så fall, er denne nyttig, eller er det mest "gadget"? Ronald Ser du på bildene av Cobra'en min med C-MAP NT+ så viser den nettopp 3D-visning. Synes nå 3D-visning er bedre å manøvrere etter enn Nord opp som jeg brukte før. Har selvsagt alltid med meg båtsportskart ombord. og disse leser jeg på forhånd Nord opp. På kartplotteren bruker jeg nå Baug opp i 3D-visning. Synes denne presentasjonene er meget bra da den viser en "logaritmisk" visning foran båten. Farvannet noen meter foran båten viser større oppløsning, lenger frem er det mindre målestokk. Men jo lengre frem du seiler, jo større målestokk blir det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.