Mulligan Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Det er bare det at 3D kart ikke finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Det er bare det at 3D kart ikke finnes. Sakset ifra Cobra 600CI; Kartvisningsalternativer: Enten fugleperspektiv (vanlig) eller 3D (nyhet). 3D er som å se landskapet fra der du står. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 For å vise 3D må det være 3D informasjon i kartet. Slike kart er svært lite utbredt og svindyre. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Er enig at produsenten ikke skulle ha brukt ordet 3D om visning i "ståhøyde i båt", men de har jo nå en gang gjort det. 3D er som du sier en annen måte å presentere kartdata på. Redigert 18.September.2008 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Dykker: Det er riktig at Cobra'n kan vise i en slags 3D. Det får jeg til både med gamle NT-brikker (uten + til slutt), ja sågar på verdenskartet som følger med. Mitt poeng er at det ikke er særlig elegant (som du vel også indikerer). Poenget mitt er at MAX-brikkene skryter av å ha noe helt nytt på dette området, og jeg antar det er først da Cobra'n sin 3D kommer til sin rett. Så kanskje de ikke skryter på seg for mye likevel? Jeg siterer fra Høcoms sider om de nye MAX-brikkene: "...Perspektiv utsikt: Sjøkartet vises i det nye 3D-perspektivet Kartet kan vises i panoramisk- eller zoommodus Tilbyr en ny dimensjon til den tradisjonelle Rolling Road GPS display". Mulig dette ikke er noe nytt i forhold til NT+ (bare et gjentatt salgsargumet fra NT+ tiden), men slik jeg tolker det så er dette en nyhet? Mulligan: Mulig du har rett i at det ikke finnes 3D-kart, eller at de er svindyre. Men i så fall betyr det at Høcoms beskrivelse (sitert over) må være feil? (Grunnen til at jeg spør om alt dette er at jeg har en Cobra plotter, og jeg har også velfungerende gammel vanlig NT-brikke for "mitt" område. Jeg har også kortvarig tilbud/god pris på en MAX-brikke, og er veldig i tvil om det er verdt pengene...) Poseidon: Jeg siterte deg litt lenger opp (fra annen tråd). Leser du denne tråden? Har du evt. erfaringer el.l. som kan bidra til avklaringer? Ronald. Redigert 18.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Sjøkartet på brikke eller CD inneholder ikke noen annen informasjon enn papirkartet. Ren 2D informasjon. Ett 3D kart har xyz informasjon i ett tett nett, >25 m. Selv om brikkebrennerne koder om kotene til z info blir det fremdeles ett 2D kart. Det du ser på plotteren er vel nærmest ett perspektiv. Dessuten krever real-time visning av 3D kart enorm datakraft. Hinsides kraften til plottere og normale PC'er. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Jeg kjøpte denne kartplotteren med innebygget antenne. Var litt skeptisk til dette da den forrige plotteren fikk signaler ifra en ekstern GPS i masten. Før jeg monterte Cobra'en gjennomførte jeg en test med en GPS som jeg har til PC'en. Satt opp et GPS program som måler signalstyrken og tok en test på dekk, under kalesjen og inne i kabinen. Signalene var nesten like bra inne i kabinen som over dekk. Under kalesjen var det ikke noe forskjell. Oppgraderte kartbrikken jeg hadde ifra før som var C-Map NT til NT+. Grunnen til at jeg ikke gikk over til MAX var at butikken hadde erfart at MAX oppgraderte seg litt senere. De sa også at sjøkartene hadde de samme dataene (her er det forskjell på presentasjon av data på de forskjellige plotterene) på NT+ og MAX. MAX har i tillegg havnefoto (hvis plotteren kan vise det, noe Cobra kan), veinavn på veier på land, samt tlf nr til fasiliteter som uansett ikke stemmer på mange steder. Jeg gikk derfor for NT+. Det er jo kartet på sjøen jeg bryr meg om, ikke på land. Jeg kuttet kabelen og koblet power mot egen sikringskurs i båten. Kontakten stikker permanent opp bak der plotteren er montert, og det tar 10 sekunder å montere plotter på stativ samt koble til konnektor. Jeg er meget fornøyd med plotteren; Rask oppdatering (Cobra bruker en egen teknikk internt i sine plottere for GPS signaloppdatering), meget bra skjerm i sollys og nattseilas. I tillegg har den egendefinerte knapper under skjermen for snarveier. Her er noen bilder av plotteren i min båt. Var det samme pris som nå (ca.3000)da du kjøpte også? Ser de oppererer med en førpris på 7-8000 stemmer det att de har kostet det tidligere,eller er det bløff? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) ...de oppererer med en førpris på 7-8000 stemmer det att de har kostet det tidligere,eller er det bløff? Hvem er det som opererer med denne førprisen? Er det Maritim? På Flak (distributøren) sine sider står det riktignok en høy veil. utsalgspris, men det behøver ikke bety noe som helst (de selger jo ikke til sluttkunder), andre ganger er det relevant. Men er det her du har sett det, så tror jeg neppe du kan "ta" noen. I alle fall juridisk. Er det derimot en butikk som henviser til førpris (hos dem), ja da skal det selvsagt være reelt. Jeg kjøpte f.eks. selv en nedsatt sykkel til ca. 3.500. På importørens side var veil.pris 10.000, men jeg kan aldri tenke meg den noen gang har kostet det i noen butikker. Og det påstod da heller ikke butikken... Redigert 18.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Hvem er det som opererer med denne førprisen? Er det Maritim? På Flak (distributøren) sine sider står det riktignok en høy veil. utsalgspris, men det behøver ikke bety noe som helst (de selger jo ikke til sluttkunder), andre ganger er det relevant. Men er det her du har sett det, så tror jeg neppe du kan "ta" noen. I alle fall juridisk. Er det derimot en butikk som henviser til førpris (hos dem), ja da skal det selvsagt være reelt. Jeg kjøpte f.eks. selv en nedsatt sykkel til ca. 3.500. På importørens side var veil.pris 10.000, men jeg kan aldri tenke meg den noen gang har kostet det i noen butikker. Og det påstod da heller ikke butikken... Nettbåt båtutstyr selger denne for kr.3995 -veiledene pris kr.7950 Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Veiledende er noe annet enn førpris. Antakelig kan de dekke seg bak nettopp dette. Om det er noen trøst, så er den oppgitt til kr. 9.680 som veiledende på importøren (Flak) sine sider. Det sier kanskje litt om hvor mye Texas det er rundt akkurat dette... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Sjøkartet på brikke eller CD inneholder ikke noen annen informasjon enn papirkartet. Ren 2D informasjon....Selv om brikkebrennerne koder om kotene til z info blir det fremdeles ett 2D kart.... Jeg har nå fått undersøkt litt til... Jeg tror du har noe rett, og noe feil. Du har nok helt rett i at noen fullverdig 3D-simulering / real-time opptegning er det ikke snakk om i MAX-brikkene (da snakker man C-MAP sin MAX PRO-serie). Men der jeg tror du tar feil er når du begrunner din skepsis mot "kvasi-3D" med at en kartbrikke ikke innehoder annen (les: mer) kartinformasjon enn i parpirkartet. Fra C-MAP-produsenten har jeg nemlig fått vite dette om 3D-perspektivet for C-MAP MAX: "...vil jeg opplyse deg om at vår 3D-terrengmodell representerer en kombinasjon av data fra satellittbilder, DTM-teknologi (digital terrain model) og landelevasjonsdata fra kildekart. Derfor må man være oppmerksom på at denne slags terrenginformasjon kan være overskalert og man burde ikke bruke den til presise målinger. Dessuten må jeg understreke at forskjellige navigasjonsprogramvarer kan vise den slags informasjon på ulike måter. Vær så snill å vende deg til ”user’s manual” til din programvare for flere info om Terrain Rendering Settings...." Min forståelse er at 3D-perspektivet da blir noe helt annet en ren simulering av et "flatt kart" sett skrått overnfra (slik det vel til en viss grad vises i Dykker sine NT+-basert skjermbilder, og slik vi kjenner fra noen bil-GPS'er). Det er sikkert ikke perfekt (les: helt eksakt), men sannsynligvis gir det høydekonturer osv. som for det blotte øye harmonerer mer enn godt - når primærhensikten er å kjenne seg godt igjen. Men akkurat hvor godt det er i praksis, ja det skulle jeg gjerne hørt mer om... Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Mnja. Jeg har jobbet endel med digitale terrengmodeller. Og hva disse kartene viser ligner lite. Med en slik modell kan du selv sette hvor du vil ha kotene og hvordan dybder skal vises. Du kan også trekke en strek fra A til B og få ut hva ekkoloddet kommer til å vise på seilasen. Eksempel på en wireframe presentasjon av et 3D kart. Redigert 19.September.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Ja, nå er jeg faktsik snart så nysjerrig at jeg nesten må kjøpe en MAX-brikke - rett og slett for å teste ut i praksis. Men det er jo dumt hvis det flopper, da. Jeg har et gaverkort liggende for bruk i båtbutikk, kanskje kan jeg på en måte "forsvare" kjøpet ved å delbetale med denne? Dessuten har jeg ikke NT+ brikke, kun gammel NT fra 2002, og da er det nok mye annet fint jeg mangler også. Jeg må tenke litt...kommer tilbake her hvis jeg handler og får erfaringer etterhvert... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Ja, nå er jeg faktsik snart så nysjerrig at jeg nesten må kjøpe en MAX-brikke - rett og slett for å teste ut i praksis. Men det er jo dumt hvis det flopper, da. Jeg har et gaverkort liggende for bruk i båtbutikk, kanskje kan jeg på en måte "forsvare" kjøpet ved å delbetale med denne? Dessuten har jeg ikke NT+ brikke, kun gammel NT fra 2002, og da er det nok mye annet fint jeg mangler også. Jeg må tenke litt...kommer tilbake her hvis jeg handler og får erfaringer etterhvert... Nå er plotteren montert,den kom idag.Har vært inne på menyen å sett litegran,(CMap Max brikke)mye snadder der,og veldig god grafikk.Skal ut å kjøre en tur til helga for å teste den litt.Ser veldig bra ut så langt. Redigert 19.September.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Pelle Parafin, dersom du anskaffer C-Map MAX kartene til denne (og ikke de "eldre" jeg nevner i f.eks forrige innlegg), så er jeg interessert i å høre erfaringene. Bl.a. om det klarer å prosessere tilstrekkelig hurtig med så mye kartdata, eller om "overallinntrykket" er at det går tungt og treg. Ronald. Hei Ronald Jeg sa jeg skulle komme med tilbakemeld. til deg, når jeg har vært ute å prøvekjørt,det har jeg nå.C-map max oppdaterer seg veldig raskt,da gikk jeg med 20kn.ingen problem.Veldig fornøyd med plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Hei Ronald - Jeg sa jeg skulle komme med tilbakemeld. til deg...Veldig fornøyd med plotteren. Bra du er fornøyd! Kan du si noe mer om hvordan 3D "simuleringen" ser ut til å virke med MAX-brikken? Får du f.eks. realisitisk visuelt inntrykk av høydedrag m.m på holmer og fastland du passerer? Videre - er det en 3D-visning som skiller seg (av betydning) i forhold til de fotos som Dykker har vist tidligere i tråden (han bruker NT+ brikke). Ronald. Redigert 22.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 23.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Bra du er fornøyd! Kan du si noe mer om hvordan 3D "simuleringen" ser ut til å virke med MAX-brikken? Ronald. Veldig bra karter, mange detaljer,men 3D er vel sånn bob-bob,ikke den helt store opplevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei! Har selv denne modellen med innebygd antenne. Har brukt den i et par år i sigarettenner, men nå skal jeg koble den opp fast i ny båt. Hvilke farger skal mot hva? Holder det med Rød mot + og svart mot -, er så mange andre farger også. Jeg har inget mer ekstrautstyr å koble til denne. Hvor stor sikring bør jeg ha på kursen? Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Luff Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Gjorde det samme selv nettopp, mener det da var svart på - og rød på +, de andre fargene har jeg ikke i hukommelsen. Du kan laste ned manual med koblingskjema her: www.cobra.com/pages/product-manuals Sitér dette innlegget Ka sku vi gjort uten have , sku vi ha bært båtan. Link to post
Jazzmatazz Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Jeg tok bare rød på + og svart på - og lot resten være ukoblet. Det funket fint. Satte det på en 15 amp kurs. Noen som vet hvordan man får den til å "huske" logg og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Tror ikke denne plotteren "husker" noe mere enn waypoint og spor. Forøvrig en grei plotter til den prisen men synes knappene sitter alt for tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.