Jump to content

Amatør trenger hjelp til valg av båt, Scand 360 SE el. lign.

Heaven can wait

Recommended Posts

Hei

Jeg kan varmt anbefale Cranchi Smeraldo 36 og 37, de er identiske bortsett fra lengre badeplattform på 37 foteren. Men smaken er som baken, gjerne delt i to.

Jeg har vært ombord i mange av de "nordiske" 34-38 fotere på messer og slikt men har til gode å finne en 36 foter med bedre plass enn Cranchi og Bavaria. Cranchi er 3.85 bred og tror Bavaria 37 er ca 4 meter. noen nevner at de ikke liker solsengen i Cranchi men jeg er uenig, jeg liker den godt og føler at jeg trekker meg litt tilbake med en god bok eller en liten blund på den samtidig som jeg ikke forlater kona og ungene totalt. Ungene tar seg gjerne en blund også på den under overfarter. Båten føles veldig romslig i forhold til mange andre båter, feks så er det ikke mange båter som man ikke føler at feks en tripp trapp stol til den minste ikke står i veien. Etter å ha hatt Bayliner 2855 og Sea Ray 290 synes både kona og jeg at vi er i himmelen med Cranchien.

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Hei Ulven

Har sett litt på disse også, men jeg har satt meg en øvre grense på 1,5 så denne blir nok i overkant av den pris jeg hadde tenkt. Fin båt forresten :sailing::cool:

Jupps, fine båter :)

Du får en 290 for 1.1-1.2 ca.. bare titt på hjemmesiden min for bilder av 290'en.. :D

Lykke til i hvertfall med å finne båt, masse å velge mellom der ute ser det ut til. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei mhemil

Jo...jeg har sett på Bavaria også, men jeg er ikke så gla i den måten setene ved førerposisjon er utformet på.

Jeg syns det er greit at kone å barn også får sitte å se fremover når vi skal å på tur...

Har jo også hørt mye rart om Bavaria, men hvor mye hold det er i dette vet jeg jo ikke..

Men ellers ser jo bavaria flott ut...

Jeg vet det er delte meninger om den buede sittegruppen babord. Jeg kan ikke få fullrost layouten nok. Her er det god plass til både kone og barn når vi kjører, og veldig sosialt er det også pga at man sitter litt mot hverandre (er det kun en person, kan denne sitte i kjøreretning). Sofaen er utmerket også å ligge i for en person. I cockpit er dessuten alt på et nivå hvilket gjør at jeg fra førerposisjon ikke har noe problemer med å snakke med de som evt. sitter i gruppen akter. Utformingen i endel norske båter er slik at kapteinen sitter mye høyere enn de andre i båten, noe som gjør dialog nærmest umulig i fart. I tillegg gjør flere nivåer på dørken det vanskeligere å bevege seg fritt rundt. Når jeg skulle velge båt kikket jeg på mange, også Aquador 26 DC, men layout og utforming av dørken i denne var det stikk motsatte av hva vi ønsket (masse nivåer som gjorde at ikke bare barna fikk problemer, men også de voksne måtte gjøre endel c-momenter for ikke å falle). Ja, tanken er sikkert at kapteinen skal ha full oversikt samt at "gjestene" skal sitte lunt nede i båten, men da med begrensede utsiktsmuligheter. Overlater jeg roret til andre og setter meg akter med kaldt drikke er jeg likefullt interessert i å nyte fin utsikt og følge med på ferden :smiley:

Smaken er som baken, men vi (i tillegg til veldig mange andre på dette forumet) er veldig fornøyd med løsningen i cockpit i Bavaria. Skal jeg nevne noe som kunne vært bedre på min båt må det være beslagene til ryggen på sofaene akter. Disse er litt i veien før man blir vant til det. Men, man gjør i tillegg om sittegruppen til en stor solseng i løpet av 10 sekunder. Ikke mange andre båter med denne løsningen. På de nye modellene (30, 33 og 37 Sport) er det også gjort noen modifikasjoner på dette.

Lykke til!

Jeg kikket også på 360`en for noen år siden. Jeg likte dessidert best SE-versjonen med ordinær vindskjerm. De andre versjonene likte jeg ikke designet så godt på. Men SE`en synes jeg var mye 36 fot for pengene den gangen. Jeg ble imidlertid skuffet etter å ha prøvekjørt båten. Den kunne ikke sammenlignes i sjøen med f.eks. Bavaria 35, W37 som jeg også hadde kjørt. Den har et relativt smalt skrog med høy stigning og blir noe rank å kjøre. I svinger legger den seg veldig over. Jeg opplevde også tendenser til galoppering.

Jeg ble også skuffet over plass og løsninger når jeg kom ombord. Personlig ville liker jeg mye bedre Bavaria 35 som i samme årsmodelle ligger jevnt i pris. Joda 370, Nor Star 350 og selvsagt W37 er også lekre og gode båter i sjøen, men ligger jo langt over i pris.

Jeg ville kikket nærmere på Bavaria 35 som har et hav av plass, ligger nydelig i sjøen og etter mitt syn vel så gode løsninger ute. Diskusjonene omkring kvaliteten på Bavaria er det fleste ferdige med. Det er for mange som har dem og for få som er misfornøyde til at det er noe vesentlig argument. De fleste kritikerene eier andre båter og har lite kjennskap til Bavaria. Jeg har eid en rekke båter - stort sett norske - og er mer fornøyd med min Bavaria enn med mye annet. Du får selvsagt ikke en Windy-finish, men kvalitet i massevis (men for guds skyld - la oss nå ikke ta enda en ny Bavaria-diskusjon!!)

Kalesjeløsningen er veldig fleksibel. Man kan ta av derer av kalesjen etter behov, f.eks. så har jeg ofte på taket fra targabøyle og fremover for å gi litt skygge mens kalsejen akter legges inn og festes i targabøylen. Avhengig av vind fra siden osv. er det heller ikke noe problem å kjøre med noen sider på, mens andre er tatt av. Stabil og fin i fart også. Denne løsningen med flere deler gjør at fleksibiliteten er stor og ofte (her i Norge) er det jo enten for kaldt, for mye vind, for mye sol, osv. slik at man må tilpasse litt for å ha det komfortabelt!

Ja-ja, smaken er som baken. Noen liker moren, andre datteren.

Var foresten på tur i helgen med min 360SE sammen med en Cranchi 37, Elan 35 og Bavaria 35. Nydelig vær - men det var nå bare jeg som "gadd" å hive av kalesjen! helt av og stuet inn i targaen på 2-3 minutter :cheers: og når tiden var inne og solen gått ned, så var den på igjen i løpet av 3-4 min :flag:

Redigert av alfb (see edit history)
Joda 370 har en bedre løsning både innvendig og utvendig enn scand 360, den nye 360 har lik løsning utvendig som Joda men plassen som er i stikkabinen på Joda er veldig bra.

Skorget på båtene er jo identiske.

Det er ikke helt korrekt. Utgangspunktet er det samme - det er et Scand Dymaic skrog, men på Jodaen er det forlenget litt og steglistene er endret slik at det har betydelig mer bæring i hekken. Det er særlig viktig når man hiver nedi et par store og tunge D motorer.

Jeg har sett litt på windy, det er egentlig favoritt.. bortsett fra prisen. Mest av alt kunne jeg tenke meg en Scirocco 33 HT, men den er så pass ny at selv en brukt blir jo over 2 mill. 37 mistral er jo også en fin båt, men den er jo egentlig bra lik Sciroccoen.. bare større.

Vel - å si at 33 og 37 er samme båt - bare at den en er litt større er vel å dra det litt langt kanskje :wink: Sjøegenskapene på 37 er nok hakket vassere enn på 33 i litt sjø. Og byssa og salongen under dekk skiller, det er to separate kabiner på 37 og badet er større. Bortsett fra det er de ganske like :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...