Jump to content

Heftig tur inn til havna. (se film)

Ficher

Recommended Posts

Når man får inn sjøen akterfra med så store bølger gir økt styrefart økt risiko for broaching - et fenomen som ikke er noe å trakte etter (for å si det litt forsiktig). Jeg opplevde noe i nærheten av dette engang fra Helgoland - da var eneste løsning i det havområdet å redusere farten.

Nå kjenner ikke jeg så godt til disse seiluttykkene Roald, men jeg har funnet litt ut ved å google.

Bla a. dette:

Broach kan fint forekomme på kryss også, men sjelden så dramatisk som under spinnakerslør, siden de aller fleste båter har en tendens til å gå opp mot vinden dersom roret mister sin kraft. På bidevind fører det da til at seilene begynner å blafre og dermed mister sin kraft -> båten retter seg opp igjen. På slør under spinnaker skjer det motsatte, båten går opp mot vinden, men vindpresset i seilene ØKER og båten krenger uforholdsmessig mye (60-90 grader).

Det finnes også andre årsaker, men uansett er måten å unngå det på å slippe ut på skjøtene (storseil og spinnaker er viktisgst). Problemet under spinnakerseiling er at det kan være vanskelig å rekke å slakke nok i tide. Her ble det mange nye ord for en motorbåtmann. :lol::lol:

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er fullt mulig å få en broach på flatt vann også.

Broachen fremkommer ved at båten ikke klarer å omsette kraften fra seilene til fart. Baugen blir presset ned i stedet inntil punktet hvor roret staller, båten begynner å dreie mot vindøyet, seilpresset øker og båten blir blåst flat.

Er man riktig flink, får man en kineser til lo.

Guest Avmønstret#

I seilbåt kan man også få en ganske heftig pendling hvis man seiler lens og båten ikke går fort nok. Da prøver vinden/kraften å "gå ut til siden" for seilene, dette gir en pendeleffekt slik at riggen/båten begynner å pendle fra side til side. Det kan være et tidlig tegn på at en broach begynner å bli aktuelt. Når pendlingen/krengingen fører til at man mister styringa, luft på roret, så er broachen et faktum.

Problemet er i grunne det samme, kraften fører ikke til nok fremdrift.

Mange rare klipp på Youtube. Denne har dere sikkert sett mange ganger. Lurer på hva han tenker på???

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Med noe større styrefart ville båten blitt stødigere da?

Nå tror jeg nok han der går hva remmer og tøy kan holde.

På den amerikanske vestkysten har de en båttype som er utviklet akkurat for å krysse disse sandbankene (bar)ved munningen av elevene. De kaller dem for bartender. Ser ut som en spissgatter, men går styggfort. Mye kraft for å beholde kontrollen i akkurat sånne situasjoner.

For å rydde litt opp: broaching kan inntre for motorbåter. Jeg har desverre opplevd dette to ganger selv - og det var ikke hyggelig opplevelse - det kan jeg forsikre om. Det var i områdene vest for Hamburg. Vi har diskutert dette tidligere her på BP. Dette henger sammen med bølgehastighet og båthastighet. Bølgehastigheten varierer svært mye i forhold til bl.a. dybde og bunnforhold, derfor vil det være svært vanskelig å manøvrere i farvannet som er vist i innlegg # 1.

det er enkelt, BB koder

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her er en liten snutt som viser hvordan vi kan ha det på kolmuletråling vest av irland.. det gikk greit denne gangen også..

Skal se om jeg kan finne en film jeg hadde fra loddefiske i barentzhavet, poster den senere..

Capella.

Var det svært grunnt i dette farvannet?

Jeg husker ikke nøyaktig selv om jeg har gått der atskillige ganger med loddet på. Tipper det er et sted mellom 4 og 8 meter dypt der. Nærmere 4 enn 8, på slutten av motbakken.

Edit: Sjekket kartet. Det sier 4 meter.

Edited by tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

"Jeg ble kjent med en kar fra Australia for mange år siden som utviklet et styreanker. (Et spesielt drivnker som brukes når båten skal styres inn i havnen."

Vi måtte bruke noe lignende da vi seilte i havn i Sidi Ifni i Marokko. Her heises det grønt,gult eller rødt flagg på break-wateren som forteller når det er helt ok å gå inn (grønt), når man må være meget forsiktig (gult) og når havnen er stenkt (rødt).

Da vi kom fra Lanzarote i mnd. skifte februar mars 2004, hadde det like før vært en kraftig storm som hadde bygget opp kraftig svell mot land i Marokko, og dette i kombinasjon med grunnt farvann utenfor og i havneinnløpet, gjør entreen ganske livlig. Vi festet en stor taukveil samt 3 vanndunker a 10 liter til en kraftig trosse, og med dette på slep fikk vi kontroll på innfarten, noe vi like etterpå fikk se noen som ikke hadde.

Som flere påpeker, mener også jeg at det er viktig at ikke farten blir for stor da dette fort fører til at båten tvinges sidelengs, og om neste bølge da treffer riktig blir båten slått ned eller rundt om masten ryker.

Capella.

Edited by Capella (see edit history)
Hvor farlig er det egentlig å broache med seilbåt? Er det fare for at det går helt galt og båten havner opp-ned, eller er det værste som skjer at den legger seg flatt og retter seg opp igjen?

Overhodet ikke farlig for liv og lemmer - så lenge man ikke detter i sjøen eller vikler armer og ben inn i skjøter e.l. so kan strammes med et rykk.

Første gangen er litt nervepirrende såklart - siden man ikke helt vet 'hva skjer nå'?

Etter å ha gjort det noen ganger så begynner mannskapet 'opprydding' for å komme på kurs igjen (slakking på bras og spinnakerskjøte, løygang på riktig side avhengig av broach til lo eller le, slakking på storskjøte) allerede før båten har veltet helt over.

Det beste er selvfølgelig å forhindre at broach skjer i det hele tatt ved aktiv kjøring av storskjøte og bras, men av og til napper vinden såpass hardt - og båten får en 'slædd' som man erfaringsmessig vet vil ende i en broach - at man må fokusere på å bli ferdig med den så raskt som mulig isteden.

S/Y Surprise

Nå kjenner ikke jeg så godt til disse seiluttykkene Roald, men jeg har funnet litt ut ved å google. [...]
For å rydde litt opp: broaching kan inntre for motorbåter. [...]

Her blir det forvirring. Broach er et engelsk uttrykk som brukes om to ting. Den seilbåtfolk er mest kjent med er den du siterer. Den motorbåtfolk kjenner til oppstår når båten går samme vei som brytende bølger. Med seilbåt kan man faktisk oppleve begge typene broach, og bølgebroachen er nok den verste.