Ficher Startet 14.September.2008 Link til dette innlegget Startet 14.September.2008 (redigert) Se film ..... Redigert 14.September.2008 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 1) Glad det ikke var min båt. 2) Glad for at jeg ikke var ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Med noe større styrefart ville båten blitt stødigere da? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Når man får inn sjøen akterfra med så store bølger gir økt styrefart økt risiko for broaching - et fenomen som ikke er noe å trakte etter (for å si det litt forsiktig). Jeg opplevde noe i nærheten av dette engang fra Helgoland - da var eneste løsning i det havområdet å redusere farten. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Nå kjenner ikke jeg så godt til disse seiluttykkene Roald, men jeg har funnet litt ut ved å google. Bla a. dette: Broach kan fint forekomme på kryss også, men sjelden så dramatisk som under spinnakerslør, siden de aller fleste båter har en tendens til å gå opp mot vinden dersom roret mister sin kraft. På bidevind fører det da til at seilene begynner å blafre og dermed mister sin kraft -> båten retter seg opp igjen. På slør under spinnaker skjer det motsatte, båten går opp mot vinden, men vindpresset i seilene ØKER og båten krenger uforholdsmessig mye (60-90 grader). Det finnes også andre årsaker, men uansett er måten å unngå det på å slippe ut på skjøtene (storseil og spinnaker er viktisgst). Problemet under spinnakerseiling er at det kan være vanskelig å rekke å slakke nok i tide. Her ble det mange nye ord for en motorbåtmann. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Det er fullt mulig å få en broach på flatt vann også. Broachen fremkommer ved at båten ikke klarer å omsette kraften fra seilene til fart. Baugen blir presset ned i stedet inntil punktet hvor roret staller, båten begynner å dreie mot vindøyet, seilpresset øker og båten blir blåst flat. Er man riktig flink, får man en kineser til lo. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 I seilbåt kan man også få en ganske heftig pendling hvis man seiler lens og båten ikke går fort nok. Da prøver vinden/kraften å "gå ut til siden" for seilene, dette gir en pendeleffekt slik at riggen/båten begynner å pendle fra side til side. Det kan være et tidlig tegn på at en broach begynner å bli aktuelt. Når pendlingen/krengingen fører til at man mister styringa, luft på roret, så er broachen et faktum. Problemet er i grunne det samme, kraften fører ikke til nok fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Appropo det å ikke ville vært ombord, ikke her heller, å iallfall ikke som styrmann, tragisk, tragisk... Redigert 14.September.2008 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Mange rare klipp på Youtube. Denne har dere sikkert sett mange ganger. Lurer på hva han tenker på??? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mulligan Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Med noe større styrefart ville båten blitt stødigere da? Nå tror jeg nok han der går hva remmer og tøy kan holde. På den amerikanske vestkysten har de en båttype som er utviklet akkurat for å krysse disse sandbankene (bar)ved munningen av elevene. De kaller dem for bartender. Ser ut som en spissgatter, men går styggfort. Mye kraft for å beholde kontrollen i akkurat sånne situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 For å rydde litt opp: broaching kan inntre for motorbåter. Jeg har desverre opplevd dette to ganger selv - og det var ikke hyggelig opplevelse - det kan jeg forsikre om. Det var i områdene vest for Hamburg. Vi har diskutert dette tidligere her på BP. Dette henger sammen med bølgehastighet og båthastighet. Bølgehastigheten varierer svært mye i forhold til bl.a. dybde og bunnforhold, derfor vil det være svært vanskelig å manøvrere i farvannet som er vist i innlegg # 1. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Redigert 14.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 det er enkelt, BB koder Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tintin Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Film av en Dufour 34 Performance som ender med broaching på flatt hav på sluttten av en regatta, rett før de er tilbake i Tromsø havn. Enzo: (youtube)xyz2yyy(/youtube) med klammeparenteser. Redigert 14.September.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
roaldbj Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Jeg har sett dette noen ganger tjeh men jeg har ikke klart å få tak i virkningskreftene. Var det svært grunnt i dette farvannet? Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Her er en liten snutt som viser hvordan vi kan ha det på kolmuletråling vest av irland.. det gikk greit denne gangen også.. Skal se om jeg kan finne en film jeg hadde fra loddefiske i barentzhavet, poster den senere.. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Var det svært grunnt i dette farvannet? Jeg husker ikke nøyaktig selv om jeg har gått der atskillige ganger med loddet på. Tipper det er et sted mellom 4 og 8 meter dypt der. Nærmere 4 enn 8, på slutten av motbakken. Edit: Sjekket kartet. Det sier 4 meter. Redigert 14.September.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
logget av Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Jeg ble kjent med en kar fra Australia for mange år siden som utviklet et styreanker. (Et spesielt drivnker som brukes når båten skal styres inn i havnen. http://www.seabrake.com/ Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Hvor farlig er det egentlig å broache med seilbåt? Er det fare for at det går helt galt og båten havner opp-ned, eller er det værste som skjer at den legger seg flatt og retter seg opp igjen? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ficher Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Denne får også kjørt seg litt. Er der noen broaching episoder her ?? Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) "Jeg ble kjent med en kar fra Australia for mange år siden som utviklet et styreanker. (Et spesielt drivnker som brukes når båten skal styres inn i havnen." Vi måtte bruke noe lignende da vi seilte i havn i Sidi Ifni i Marokko. Her heises det grønt,gult eller rødt flagg på break-wateren som forteller når det er helt ok å gå inn (grønt), når man må være meget forsiktig (gult) og når havnen er stenkt (rødt). Da vi kom fra Lanzarote i mnd. skifte februar mars 2004, hadde det like før vært en kraftig storm som hadde bygget opp kraftig svell mot land i Marokko, og dette i kombinasjon med grunnt farvann utenfor og i havneinnløpet, gjør entreen ganske livlig. Vi festet en stor taukveil samt 3 vanndunker a 10 liter til en kraftig trosse, og med dette på slep fikk vi kontroll på innfarten, noe vi like etterpå fikk se noen som ikke hadde. Som flere påpeker, mener også jeg at det er viktig at ikke farten blir for stor da dette fort fører til at båten tvinges sidelengs, og om neste bølge da treffer riktig blir båten slått ned eller rundt om masten ryker. Capella. Redigert 14.September.2008 av Capella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Hvor farlig er det egentlig å broache med seilbåt? Er det fare for at det går helt galt og båten havner opp-ned, eller er det værste som skjer at den legger seg flatt og retter seg opp igjen? Overhodet ikke farlig for liv og lemmer - så lenge man ikke detter i sjøen eller vikler armer og ben inn i skjøter e.l. so kan strammes med et rykk. Første gangen er litt nervepirrende såklart - siden man ikke helt vet 'hva skjer nå'? Etter å ha gjort det noen ganger så begynner mannskapet 'opprydding' for å komme på kurs igjen (slakking på bras og spinnakerskjøte, løygang på riktig side avhengig av broach til lo eller le, slakking på storskjøte) allerede før båten har veltet helt over. Det beste er selvfølgelig å forhindre at broach skjer i det hele tatt ved aktiv kjøring av storskjøte og bras, men av og til napper vinden såpass hardt - og båten får en 'slædd' som man erfaringsmessig vet vil ende i en broach - at man må fokusere på å bli ferdig med den så raskt som mulig isteden. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtummel Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Nå kjenner ikke jeg så godt til disse seiluttykkene Roald, men jeg har funnet litt ut ved å google. [...] For å rydde litt opp: broaching kan inntre for motorbåter. [...] Her blir det forvirring. Broach er et engelsk uttrykk som brukes om to ting. Den seilbåtfolk er mest kjent med er den du siterer. Den motorbåtfolk kjenner til oppstår når båten går samme vei som brytende bølger. Med seilbåt kan man faktisk oppleve begge typene broach, og bølgebroachen er nok den verste. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Her er en annen video av en heftig havneankomst... Skipperen her velger å ha en aning mer styrefart enn videoen i første post... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøtummel Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Ah, jeg mente å huske at vi har hatt diskusjonen om broach en gang tidligere (minst). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.