ÅtteGlass Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) Jeg har sett dette noen ganger tjeh men jeg har ikke klart å få tak i virkningskreftene. Var det svært grunnt i dette farvannet? Som Sjøtummel skriver, så handler det her om to forskjellige årsaker til broaching. Jeg leser av innleggene dine at du absolutt har forstått kreftene bak en broach med motorbåt i kraftige bølger. Hvis du ser på båten i Tromsø, så seiler den med stor seilføring på flatt vann. Dybden spiller ingen rolle her, da det ikke er bølgene som fremprovoserer denne broachen. En seilbåts krefter balanseres av kreftene i seilet og motstanden i kjøl og ror. Seilene gir både fremoverrettede krefter og krengende krefter. Samlet virker de på skrå forover i forhold til båtens fartsretning. Kjølen og roret ønsker derimot ikke å bevege seg sideveis, så deres motstand i vannet tvinger båten til å bevege seg forover. Overskuddet av kraft blir omgjort til fart, og naturen har oppnådd en deilig balanse. Når så båten har for stor seilføring, og begynner å pendle, er faren stor for at seilenes krefter et øyeblikk kommer for langt ut fra båtens senterlinje. Kreftene får da en ekstra kraftarm som vil virke roterende på båten. Og resultatet er at ror og kjøl "mister" sitt grep i vannet. Det er det samme som skjer når et fly "staller". Båten blir snudd rundt, farten opphører, og alle krefter i seilene går med til å krenge båten. Naturens balanse er gjenopprettet, men på dekket av seilbåten er det kaos. For seilerne gjelder det da å få vekk alle krefter i seilene ved hjelp av skjøtene, og spinnakeren må gjerne en tur ned før de kan få båten på riktig retning igjen. Dette skjer oftest når båten presses til det maksimale, gjerne under regattaer, og det er jo absolutt med på å gjøre seiling til en spektakulær sport. Seiler en turseilas,er ikke dette noe en ønsker å oppleve. Men en veltrent besetning håndterer dette fint. Redigert 15.September.2008 av ÅtteGlass (see edit history) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøtummel Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Men en veltrent besetning håndterer dette fint. Så lenge ikke noen ligger å sover i cockpit eller på dekk, for ikke å snakke om matlaging i byssa eller et besøk på toalettet, så går en vind-broach som regel greit. Hovedsakelig går det ut over kameraer, kikkerter og klær som ligger løst. En bølge-broach med seilbåt kan være betydelig verre. Du ligger sannsynligvis på en rom slør eller lens i det en bølge skyver hekken til den ene eller andre siden. I beste fall mister du farten til du rekker å hale inn skjøtene. Du kan få deg en ufrivillig jibb, og bruker du spribom eller jib preventer risikerer du at et av seilene bakker. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 ... Du kan få deg en ufrivillig jibb, og bruker du spribom eller jib preventer risikerer du at et av seilene bakker. Ikke sant! Har et veldig 'hat-elsk' forhold til både spribom og preventer. Spribommen gir deg et mye bredere spor å styre i uten at forseilet kollapser. Gjør styring i bølger bare halparten så slitsomt. Jibb-preventer gjør at man kan seile mye lavere uten paniske hvite knoker på rattet / kulten. Men hvis det går på snørra, hva da? Da er det big time payback fra både spribom og preventer. Særlig preventer er noe møkk ved broach til lo. Kan risikere å måtte bade litt for å få løsnet den opp sånn at båten reiser seg opp igjen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Blue_Dragon Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Synes det virker som han har full kontroll i den første videoen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Særlig preventer er noe møkk ved broach til lo. Kan risikere å måtte bade litt for å få løsnet den opp sånn at båten reiser seg opp igjen. Har ikke noen formening om bad, men det er slett ingen fordel dersom seilet krenger båten godt før en brytende bølge forsøker å gjøre resten av jobben. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Seilte en gang rett bak en båt som gikk med preventer på lens. Blåste 15 m/s, med kraftige vindkast. Egentlig helt uforsvarlig å gå med spinnaker (fra et økonomisk standpunkt i det minste). Båten foran broachet voldsomt til lo, og storseilet ble stående rett til værs og presse båten ned sånn at den ikke rettet seg opp igjen. De hadde også grei fart der de lå på siden pga vindpress i storseilet (som fortsatt hadde nesten samme areal mot vinden som da de seilte med masta pekende oppover. Forskjellen var at de nå hadde bommen oppover og masta horisontalt). Hørte etterpå at det ble nødvendig med et lite dykk for å løsne preventeren som gikk via blokk på fordekk til kryssholt i lo (som var under vann der de lå på siden..). Har ikke vært med på den varianten selv, men har altså sett den Vil ikke havne i den situasjonen selv (eller - rettere sagt - ikke med min båt. Kunne kanskje vært artig nok om man ikke får regningen for blokker, liner, kryssholt, seilreparasjon, rekkestøtter og spinnakerbom selv). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirT Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Jeg ble kjent med en kar fra Australia for mange år siden som utviklet et styreanker. (Et spesielt drivnker som brukes når båten skal styres inn i havnen. http://www.seabrake.com/ Kjenner noen til om disse er å få tak i her i Norge ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.