Jump to content

Olje eller lakk?

SkipsrederGranli

Recommended Posts

Jeg lakker både utvendig og innvendig. I mange lag. Inne vareierer jeg mellom blank og halvblank. Det passer min båt best. Og dette er selvfølgelig svært individuellt hva en liker. Jeg har kun teak i min båt og liker godt at det skinner i lakken. Har brukt Epifanes blanklakk med godt resultat. Blander i ca. 15% rustolje fra Maritim. Denne oljen tilsvarer Owatrol 1. Som en annen også skriver, hvis du skal ha det matt eller halvblank lakker du med blanklakk helt til du kommer til siste strøket. Da tar dumatt eller halvblank og får et fint resultat.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Stjeler tråden litt.

På huset mitt er det en del store vinduer i stua. Disse er listet inn med teak lister(ikke til å åpne). Dette har siden huset var nytt blitt lakket. De siste årene har det blitt dårlig med vedlikehold så nå er listene nesten lakkfrie og grå. Jeg hadde tenkt å pusse bort det som måtte være igjen av lakk og male de hvite med dør og vindusmaling. Noen som har noen synspunkter på om det går greit eller om det bør forbehandles med noe ? (listverket virker veldig tørt, noe som sikkert skyldes at det har stått uten behandling i 3-4 år. Listene var nye i 1967)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det går helt greit! Jeg har gjort det samme, og malingen sitter mye bedre på teaken enn på gran/furu. De første årene ble vinduene behandlet med 15-20 strøk med Owatrol sånn ca hvert annet år, men dette ble alt for tidkrevende. Malte dem for fire-fem år siden, og det har ikke flasset en plass ennå! Dør og vindusmaling har jeg også brukt, den sitter ekstra godt på høvlede materialer. Så dette går nok fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skjønner nå at dette blir smak og behag ja... Så hvis jeg oppsummerer litt så er det sånn at hvis en vil ha en blank og fin finish så bruker man lakk, men da må man regne med litt mer jobb siden det flasser av innimellom... Mens olje er bedre for treverket, sitter bedre, men gir ikke en så fin finish... Var det riktig oppsummert tru?

Blir jo helt svimmel vettø, for når en kikker på maritim eller andre plasser så er det jo "ørten" forskjellige merker og varianter av både lakk og olje...

Hvilken type og merke anbefaler dere?

Det går helt greit! Jeg har gjort det samme, og malingen sitter mye bedre på teaken enn på gran/furu.

Takker for deling av erfaring index. Uff, nå blir det enda mer jobb.......jeg som hadde tenkt meg på vannet til helgen.

Disse Rederinnene er helt umulige, først skal huset males og så må jammen vinduene taes også. Hva blir det neste ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei. Jeg har prøvd begge deler. Jeg har lakket sidedører og takluke, oljet resten. Min erfaring er at ved bruk at god lakk eller teakolje holder alt meget bedre.

Jeg bruker både olje (bioimpression)og lakk som du finner på vedlagte link.

Takluken min ble skrapet ned og fikk 3 strøk med olje og 7 strøk med lakk. Håndrekkene fikk 4 strøk med olje. Jeg vannsliper med 400 papir og legger på 2 strøk med olje. Da er de like fine. Enkelt og greit.

http://www.letonkinois.se/index.html

En annen ting er at både lakk og olje er løsemiddelfri. Jeg gjorde arbeidet hjemme i gangen.

Jeg skjønner ikke folk som, i min oppfattning, ødelegger fint treverk med mange lag lakk. Fjernere fra virkelighet er det vanskelig å komme. Man kan gjerne bruke imitert tre i plast. Observerer at mange av dem også bruker kunstige blomster, så hvorfor ikke?

Merkelig utsagn. :cryin:

Jeg er en av de som "ødelegger" treverket med lakk, men i min erfaring så er det pent og treverket holder seg pent. Litt ekstra jobb med etterlakking etc, men det er jaggu jobb å rense teak med teak cleaner og olje på nytt og. Ubehandlet teak er forøvrig mange ganger mer sikkert hvis du bruker båten etter at snø og kulde slår til. Da er lakkert teak direkte farlig/glatt med snø/is på.

Tommy.

Jeg skjønner ikke folk som, i min oppfattning, ødelegger fint treverk med mange lag lakk. Fjernere fra virkelighet er det vanskelig å komme. Man kan gjerne bruke imitert tre i plast. Observerer at mange av dem også bruker kunstige blomster, så hvorfor ikke?

Bruken av båten er nok litt forskjellig kanskje? Enig i at treverk er absolutt penest ubehandla, men det er himla vanskelig å holde rein en ubehandla dørk. Blir alltid en masse vann og søl. Plast er ikke noe alternativ for meg da jeg syns det er kaldt å gå på og dessuten for dyrt for meg. Lakk på eik/teak er da et godt alternativ. Dørken er lagt for å brukes og tåle litt overflatejuling, ikke vises fram.

Hvilken type og merke anbefaler dere?

Epifanes. Min 7 strøk på ubehandlet teak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lakk gjør treverk blankt. Treverk er ikke blankt. Og jada, jeg vet at grønn maling gjør treverk grønt:)

Lakk gjør treverk glatt. Treverk er ikke glatt. Det skal ikke være glatt ombord i en båt.

Skipsdekk og andre steder man satte beina var ubehandlet før. Og ble skrubbet daglig med halve kokosnøtter.

Her på BP er alle oppatt av sikkerhet. Obligatorisk båtførerbevis, beste radar, beste plotter etc.

De fleste som dauer detter over bord. Lurer på hvor mange av dem som datt fordi de sklei?

Så hvis jeg forstår deg rett er det en sjangs for å skli og derefter dette over bord og dø

om en er så grønn at en lakker en dør og annet småtteri ombord ?

Jeg tenkte mest på hyttetaket, jeg.

For å sitere meg selv: "og andre steder man satte beina "

Jeg har satt igjen fotavtrykk på de rareste steder under sjøgang, men ei dør - nei :wflag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...