Jump to content

Har du wire eller bare tau til fall ?

finnarne

Recommended Posts

Etter å ha godt over tauverk og wire i løpet av helgen ser jeg at jeg trenger 2 nye vant (top og under), samt at jeg må bytte storseilsfallet. Idag er det Wire og tau, men jeg ser at fallet til forseilet er kun tau. Hva bruker folket ?

Regner med at jeg kontakter en seilmaker for å få tak i nytt fall, kanskje greiest å få tak i vant også derfra ?

Bør jeg bytte vant på begge sider når jeg først er igang, eller holder det med å ta det som er skadet ?

Redigert av seascout (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg skiftet ut storseilfallet fra tau/wire til tau. Siden jeg utelukkende bruker båten min til turseiling så kjøpte jeg nytt fall hos Clas Ohlsson. Billig og greit. Det er nok litt mer fleksibelt enn de dyre tauene, men fungerer helt greit til turseiling. Wire/tau finnes ennå å få kjøpt, men det må stort sett spesialbestilles siden dette brukes lite i dag.

Her kan du sjekke ut fallene fra Clas Ohlsson. 10mm.X 35 meter for 598,- er gitt for pengene.

Skal snart skifte ut genoa fallet, og da blir det Poly Ropes fra Clas igjen.

Fordelen med tau er å spare vekt. Levetiden på tau og wire kan være over tyve år. Godt tau som ikke strekker, seg har betydelig kortere levetid som fall, og er betydelig dyrere pr. meter enn den gammeldagse tau og wire løsningen.

Til turbruk og mindre avansert regattaseiling er tau og wire mer enn god nok, og betydelig billigere enn "bare tau (som duger)" i det lange løp!

, det veier mindre ,

Leste en historie fra en nyrestaurert J-boat - kanskje Velsheda? Husker ikke helt:

91AU6899_Velsheda_Helico.jpg

Første gang de skulle ha en mann i riggen så kom han ca 2/3 av veien opp før vekten av fallet inne i masta ble større enn resten av fallet + mann i båtsmannsstol.

Han aksellererte til topps uten drahjelp nedenfra, og der satt han godt. Prosedyren ble endret sånn at de festet 'nedhal'' i ræva på båtsmannsstolen for å få gasten ned igjen :eek:

S/Y Surprise

Han aksellererte til topps uten drahjelp nedenfra, og der satt han godt.

Dette er da en utmerket løsning om en tjukkas som meg skal opp i masten... Da er det håp i hengende "vaier" i allfall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Siden jeg utelukkende bruker båten min til turseiling så kjøpte jeg nytt fall hos Clas Ohlsson. Billig og greit. Det er nok litt mer fleksibelt enn de dyre tauene, men fungerer helt greit til turseiling.

Hver sin lyst. Et fall som strekker seg må justeres mer og oftere. En enkel løsning er å bruke tykkere line, men da må alle blokker være store nok. Det er kanskje ikke så farlig med vekta for en turbåt.

Jeg ville ikke følt meg særlig komfortabel med 20 år gamle fall.

Ved turseiling så mener jeg det er like viktig at et fall er av høy død kvalitet som det er under regatta , man vil absolutt ikke at et seil blir bakbuset med mormor og de åtte barna i båten. Når det blåser opp og man flater seilene for å redusere kraft da er det slett ikke morro at fallet strekker seg i vindkastene slik at seilet ikke står slik man tenkte

Nå har jeg bare ca 3 meter dynema tau, det er velbrukt, men man får da en vis indikasjon. Sitter nå å pønsker ut en metode for å teste strekkfastheten i tauverk. Jeg tenker meg noe sånt som å måle en gitt lengde og utsette det for belastning og måle differansen. om man kjenner til strekket på en meter er det enkel matematikk å regne ut strekket for, feks, 30 meter.

Jeg har ikke en vekt som tar over 20 kg, så helt vitenskaplig blir det nok ikke. Men jeg ser for meg en metode der jeg bruker identisk lodd på begge typer tau.

Om jeg bruker sekker på 50 kg og lager et skjema der jeg laster på flere sekker, så kan man lage et system der man kan bruke flere sekker.... Pønsker ennå.

Fallet er vel rundt 35 meter men når det er heist opp så er det nok ikke som du sier mer enn kanskje 15meter + ja.

Jeg har byttet fall på de 3 siste båtene mine og prøvd litt med forskjellig og det er forskjell som er mulig å se på seilet , men det skal sies at en annen ting jeg merker etter å ha byttet er at dyneema fallet lettere sklir i avlasteren og dermed i mye vind bør stå rundt vinsjen i tillegg.

Om det er fordi det er glattere i overflaten eller at det er 100% dødt og dermed har økt belastning i stopperen det vet jeg ikke.

Har i dag 2 storseilfall , et poly rope som koster 19.- pr meter , det er vel et vanlig polyesterfall ? og så har jeg et dyneema fall til 70.- for meteren og det er forskjell på hva som skjer med forliket på storseilet når jeg strammer hardt og det blåser mye.

En annen fin ting med slike tau er at de veier omtrent nothing og unødvendig vekt oppe i masten er ikke noe jeg trakter etter.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...