2nd Trikker'n Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 For å gjöre en test, må en ha en representativ lengde ca 30m og alle må ha samme diameter. De må strekkes med en utgangsbelastning ca 100 kg og merkes, så ökes til max belast og merkes. Avstand mellom belastningsmerkene noteres Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Fallet er vel rundt 35 meter men når det er heist opp så er det nok ikke som du sier mer enn kanskje 15meter + ja. Det varierer jo en del fra båt til båt. 15 meter rekker ikke ned til hyttetak på min båt. For å gjöre en test, må en ha en representativ lengde ca 30m og alle må ha samme diameter.De må strekkes med en utgangsbelastning ca 100 kg og merkes, så ökes til max belast og merkes. Avstand mellom belastningsmerkene noteres. Samme diameter blir vel kanskje å overdrive litt, men det blir selvsagt helt feil å sammenligne tau med lik bruddstyrke. Noen går ned ett nummer i diameter når de bytter til dyneema, selv om en tynnere og glattere line har sine ulemper. Sveiver jeg til med maks last for et dyneemafall har jeg antagelig sprengt en blokk eller tre. Jeg tenker det er fornuftig å måle elastisiteten med lik belastning på hvert av tauene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hva veier skikkelig tau av god kvalitet kontra vaier av samme kvalitet... Ser det snakkes mye om dette med vekt, men det er ikke kommet noe konkret ut av dette etter hav jeg kan lese.. En normal god rustfri stålvaier veler veier jo ikke mange kg/m. Lengde vi snakker om er en snau mastelengde og resten er tauverk Hva er egentlig problemet med en vaier på 13-15 meter og tauverk på resten? Hvorfor er dette evnetuelt en dårlig løsning? Er det slik at vaieren strekker seg mere enn tauverket under den belasningen dette normalt blir utsatt for... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Vaieren veier så mye at den holder storseilet oppe selv om jeg slipper fallet , dyneema fallet veier så lite at det omtrent ikke merkes at man holder 30meter i hånden , vet ikke den speisfikke vekten men det er i praksis stor forskjell. Vire vil også bråke mer. Redigert 16.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Hva veier skikkelig tau av god kvalitet kontra vaier av samme kvalitet... Det var disse dimensjonene og bruddstyrke igjen da. Uansett, fallwire er mer bøyelig enn riggwire, og har dermed mindre bruddstyrke. Nå vel, la oss se hva man har snakket om i denne tråden. Clas Ohlson selger Poly Ropes av type poly-braid-32. Linen som er 10 mm veier 74 g/m og har en bruddgrense på 2500 kg. Velger vi Robline Admiral Dyneema veier linen som er 10 mm 65 g/m og har en bruddsyrke på 5850 decaNewton (5737 kg) (Det virker kanskje ikke så imponerende, men skal du ha Dyneema med bruddstyrke rundt 2500 kg blir det omtrent 25 g/m. Skal du ha en poly-braid-32 med bruddgrense 5800 kg blir det 16mm som veier 194 g/m.) Fallwire var litt vanskeligere å finne, men Skaane har en 8 mm wire med bruddstyrke 3336 kg som veier 239 g/m. Nå nevnte jeg dette med å gå ned en størrelse i diameter når man skifter fra vanlig line til Dyneema. Det virker relativt kurant i dette tilfellet hvor 12 mm poly-braid-32 har en bruddstyrke på 3300 kg og veier 105 g/m. Redigert 16.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 jeg hadde vaier på min båt med alt på rull, og det var ikke snakk om at seilet mitt ble holdt oppe.... dog veide nok seilet mitt noen kg plassert i spor med motstand... Så er dette et problem med at vaier som veier 3-4 kg for 15 meter klarer å holde et seil oppe så tror jeg at jeg hadde sjekket om det var en annen treghet noen steder og ikke umiddelbart lagt skylden vaieren.... men alle er nok forskjellg er... Det kan selvsagt tenkes at Enzo har et så lett seil at en slik vaier som veier på 3-4 kg klarer å holde seilet oppe, men det kjenner ikke jeg til, annet enn at vaieren holder seilet oppe.. Hvordan er det med elsatisitetne til vaieren kontra taufall... Er vaieren mye mer elastisk innefor de krefter den normalt utsettes for siden dette er negatvit for båten.... Er litt i tvil om en utelukkende skal se på bruddgresen, men heller se mot elastisk deformasjon under normal belastning er vel det som bør sammenlignes om siden det er det denne tråden dreier seg om. Er litt usikker på hvor mange som belaster normale fall til over bruddstyrken med vinsjene sine.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Vaieren veier så mye at den holder storseilet oppe selv om jeg slipper fallet , Da har du et helt annet og større problem i masten din, enn ca 3 kg wire! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Hvordan er det med elsatisitetne til vaieren kontra taufall... Det wirefallet jeg fant fram til er syvslått og det er slått nokså løst for at det skal bli mykt nok til at det fungerer som fall. En ulempe er at dette blir ganske elastisk. Redigert 17.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Det kan selvsagt tenkes at Enzo har et så lett seil at en slik vaier som veier på 3-4 kg klarer å holde seilet oppe, men det kjenner ikke jeg til, annet enn at vaieren holder seilet oppe.. Da har du et helt annet og større problem i masten din, enn ca 3 kg wire! Tror kanskje jeg ikke var helt nøyaktig i uttalelsen min , storseilet er ikke fast i toppen selv om jeg slipper fallet , det kommer ned men ikke lik raskt som jeg kunne ønske. Jeg har ikke vanlige plastklips i mastesporet , jeg har selden MDS (sånne med hjul på) og med det lette fallet så kan jeg slippe fallet og seilet ligger på bommen raskt , veldig raskt. Med virefallet så er vektmotstanden akkurat så stor at det ikke kommer rett ned av seg selv på den måten det gjør når jeg svitsjer over til det lette fallet. Nå skal det sies at dyneema fallet mitt er tynnere enn tauet var på virefallet så jeg har også gått ned i sammenlignbar dimensjon. Hos meg så er det viktig at dekksutstyret fungerer slik jeg selv ønsker at det skal fungere og det innebærer at ting skal skli veldig lett med minst mulig motstand men samtidig være sterkt og lett. Om jeg sparer 3-4kilo i masten så er det viktig for meg , også viktig på andre måter enn at ikke en 3kilos last holder igjen i seilet når jeg slipper fallet. De som har taufall kan jo prøve å holde igjen fallet med krefter på 2-3kilo når de slipper fallet og sammenligne med å slippe det fritt ,det er faktisk forskjell Redigert 17.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Hvor stor effekt disse kiloene har fårman et bedre inntrykk av dersom man kjenner vekten av masta. Nå får andre ta jobben med å veie egen mast med og uten stag og vant, men en kilo her og en kilo der vil vanligvis merkes. Ett enkelt fall er kanskje ikke all verden, men mange av oss har tre fall og et opphal eller to i masta. (Og, for å ta opp en diskusjon fra en annen tråd, et sammenrullet storseil og en liten kakeboksradar blir også ganske merkbart...) Det dreier seg altså om å fjerne vekt fra riggen. Litt her og litt der, summen kan bli merkbar. Redigert 17.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Det blir vanskelig å gjøre en sånn sammenligning med Dyneemafiber. Dyneema har den unike egenskap at det har ingen "memory". I det øyeblikk man strekker det så mye at det oppstår en forlenging, så er den forlengingen permanent. Det igjen vil si at dersom man belaster til brudd, så blir tauet bare slakt. Det slår ikke tilbake slik som stålwire og andre fibre gjør. Dette er en egenskap som gjør slik fiber svæt sikkert i bruk. Sjansen for skader på folk og materiell er nesten ikke til stede. Derfor brukes Dyneema (Spectron12) i økende grad innen offshore og fiske. Ellers: Det finnes ikke en eneste fordel med fall av sammenspleiset tau/wire bortsett fra prisen. Dyneemafall er lettere, sterkere og det skrangler ikke i masta. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Dyneema har den unike egenskap at det har ingen "memory". I det øyeblikk man strekker det så mye at det oppstår en forlenging, så er den forlengingen permanent. Og i det øyeblikket fallet er blitt målbart lengre bør du antagelig vurdere å bytte det ut... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Når man kjøper et dyneema fall så er det ofte ikke ferdig strekt og på den første turen så må man etterstramme det noen ganger før det har "satt" seg , det er ihvertfall min erfaring. Jeg har 5 fall + 1 opphal i masten , 2 av de falla var originalt i tau resten vire , om jeg bytter alle virefalla så snakker vi vel en plass opp under 10kilo , å fjerne 10kilo der oppe ser jeg ingen bakdeler i , det er vel delte meninger om dette men jeg synes det er tullete av båtprodusentene å bruke vire der på nyere båter. Redigert 17.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 .... å fjerne 10kilo der oppe ser jeg ingen bakdeler i , det er vel delte meninger om dette men ..... Hvis noen klarer å argumentere imot dette så bør man vel få utdelt en pokal som årets kverulant? Kan forøvrig tenke meg er par som vil la seg friste av den pokalen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Utkikken Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Det finnes ikke en eneste fordel med fall av sammenspleiset tau/wire bortsett fra prisen.Dyneemafall er lettere, sterkere og det skrangler ikke i masta. .. å fjerne 10kilo der oppe ser jeg ingen bakdeler i , det er vel delte meninger om dette men jeg synes det er tullete av båtprodusentene å bruke vire der på nyere båter. Har aldri opplevd at tau/wire skrangler i masta! Er det ikke slik da at man nå og da bør kutte en bit av et dyneemafall i enden mot seilet for å fjerne skade i tauet der har ligget mot trinsen? Og hva med levetiden? Tau/wire kombinasjon kan holde fint i 20 år! Kanskje blir dyneemafall egentlig 4 - 5 ganger så dyrt i bruk! Så gode seilere er dere neppe at vinsten med lettere fall er av noen som helst betydning for hvor effektivt dere seiler! Redigert 17.September.2008 av Utkikken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Et moment som ikke har kommet fram er hva som må gjøres hvis man skifter fra wire/tau til kun tau. Det er ikke bare å skifte og tro at alt er bra. Trinsene (spesielt i mastetopp) må sjekkes grundig for slitasje. Wire er hardt, og på en gammel trinse vill du gjerne se diagonale spor som wiren har gravd ut. Disse vil kunne slite ut det nye fallet uhyggelig fort. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Trinser for wire og tau er såpass forskjellige at dersom det ikke er en spesiell kombitrinse for wire og tau så må den byttes dersom man bytter fra wire til tau eller omvendt. Wire+tau holder sjelden 20 år, du må som regel bytte tauet. En annen ting er at det som regel er folks vedlikeholdsrutiner og ikke alderen i seg selv som påvirker behovet for utskifting av liner. Noen lar alt henge i riggen hele året, andre tar ned linene og vasker dem. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Trinser for wire og tau er såpass forskjellige I teorien ja, men i praksis fungerer det nok litt anderledes. Jeg har observert mange trinser med slitespor rundt omkring i havner og masteskur. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
finnarne Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Tenkte ikke på å nøye se på trinsene hvordan de var. Tror ikke de var spesielt slitt, men jeg skal se. Stay tuned for pictures... Redigert 17.September.2008 av BoBeep (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Enzo Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Har aldri opplevd at tau/wire skrangler i masta! Det har jeg opplevd sammen med veldig mange andre som en eller annen gang ikke har strammet det opp skikkelig. Så gode seilere er dere neppe at vinsten med lettere fall er av noen som helst betydning for hvor effektivt dere seiler! Jeg er en elendig seiler men den dagen jeg ligger med masten inne i en bølge og håper på å komme opp igjen da er de kiloene jeg sparer i masten plutseilg veldig interessante , strekkfastheten den tror jeg de fleste med gode seil vil sette pris på , trenger ikke å kunne seile i det heletatt for å sette pris på at et flatet storseil holder seg stramt i kastene når det blåser 15ms og man ikke har revet.......... vel du skjønner hva jeg mener Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 ,,,den dagen jeg ligger med masten inne i en bølge og håper på å komme opp igjen da er de kiloene jeg sparer i masten plutseilg veldig interessante , strekkfastheten den tror jeg de fleste med gode seil vil sette pris på , trenger ikke å kunne seile i det heletatt for å sette pris på at et flatet storseil holder seg stramt i kastene når det blåser 15ms og man ikke har revet.......... vel du skjønner hva jeg mener Burde kanskje ikke kommentere dette, men... Mener å ha lest et sted at du har en HR 34. Med en slik turbåt seiler du mye mer effektivt og behagelig om du rever og flater seilene godt før det blåser 10 m/s. Med respekt å melde - å gå for full duk med en HR 34 i sann vind 15 m/s hører ingen steds hjemme. :nono: Har aldri opplevd det som noe problem at tau/wire fall tøyer seg i vindkast når seilføringen er rimelig riktig og seilene flatet for den middelvinden man seiler i. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Nå var dette et tenkt eksempel så ikke ta det så bokstavelig , har du seilt HR34 i mye vind og har kjennskap til denne båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Har kjennskap til HR 34, nok til å si hva jeg har sagt om den så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Jeg ser at viaer nærmest blir slaktet her i forhold til godt tauverk, både med tanke på strekkfasthet, elastisitet og ikke minst vekt.... Hva er er da årsaken til tauverk er så lite i bruk til riggen, og akteratsg.... Her må det være ufattelige med 10kg å spare, samt at man slipper å etterstamme hele tiden siden vaieren er for elastisk... Hvorfor bytter dere ikke ut denne hesrsens stålvaieren som vel ikke på ingen måte kan forsvarers rent vektmessig og ikke minst med tanke på elastiten og styrken som er så mye mindre enn på tauverket.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Powerlite Future Fibres. Redigert 17.September.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.