Seesnake Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Hei i gjen. Jeg er ikke sikker på om han nevnte om spenningen hoppet opp og ned. men dette kan jeg sjekke til uken da jeg bare kunne stikke innom om jeg lurte på noe. og det skal jeg gjøre så dere får vite eksakt hva han målte. Jeg husker veldig godt at han kalte dynamoen min for SYK og at det var brudd i den. Jeg hadde ikke med relee som klikket og blei varmt. Jeg nevnte dette for han og han sa som flere her inne at jeg burde samtidig gå over alle koblingspunkter. Og det er nesten gjort. Men jeg kommer tilbake jeg Her legger jeg ut et bilde av baksiden av den nye dynamoen Stemmer dette som på bilde med tekst? Er det galt kan jeg ha rota litt Er litt usikker på hvor den gamle kontakten til turtelleren satt. Skal visst inn på W. Men er det + eller - som skal inn på W ??? Kan noen forklare meg dette og samtidig si hva W står for?? Jeg syntes det er litt rart at det ikke står verken + eller - på denne w-en. Men dere kan det sikkert Seesnake Redigert 24.September.2008 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Ta en titt på denne.http://skyllermarks.se/bil-och-bat/ Bør jo ikke nødvendigvis kjøpe noe fra dem men det ligger en del relevant info her i noen .pdf filer. Bare for ordens skyld, jeg selger ikke skyllermark sine saker, men har kjøpt noe kabler på SeaSea i Bærum. Virker robust, og koster seff mer enn Biltema, som ligger tvers over gata. Se på denne siden, der står det bra forklart om merking av dynamoer Fikk tipset fra en anne tråd Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Joerg Becker Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er riktig som det er på bildet. Ang. "W" finnes det vanligvis bare en kabel (ikke "pluss og minus") som går ned til dynamoet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seesnake Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok da skjønner jeg litt mer. Men vet at turtelleren aldri har vært i drift. Jeg tror han forige eieren har rota mye med tilkoblingene på den gamle dynamoen. Kanskje jeg nå får turtelleren til å virke? Dette skal sjekkes. Men hvilge farge pleier denne å være da? Jeg har lurt på om den kan være sort?? eller er det ingen fasit? Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Har ikke du Volvo TMD 30 da ? Uttaket til turteller er ikke på dynamoen såvidt jeg husker. Jeg kan se det for meg men ikke helt klart, uttaket er på toppen av dieselpumpa hvis jeg ikke husker helt bort i staur og vegger. Redigert 26.September.2008 av Amorøsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Jo det er sant Amorøsa.Den du mener styrer turtallet på motoren tror jeg?? Er det det samme som turtelleren ??? Dersom det er det, kan jeg jo se bort i fra denne W tilkoblingen på dynamoen?? Vet at omdreiningene på motoren fungerer fint. Men ikke timetelleren (eks båten har gått 5220 ) Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Skulle det være sånt da må du se bort av W på dynamoet. På W er det en vekselstrømimpuls mens en slik giver jobber med både likestrøm og pluss/minus. Om at -den- giveren går mot minus, eller om den er gjennomgående vet ikke jeg. Men det vet helt sikkert noen her og informasjonen kommer snart. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Amorøsa Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 (redigert) Stemmer. Har bilde av tilkoblingen fra andre siden og det er på toppen av den blanke mutteren på bildet ditt. Hvis du har en sånn hvit plastkabelsko som er ubrukt i nærheten vil jeg prøvd å plugge den på der og se om turtelleren virker da. Alt er tatt etter hukommelsen men jeg er rimelig sikker på at uttaket ikke er på dynamoen ihvertfall. Redigert 27.September.2008 av Amorøsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Dessverre så har jeg ikke kunnskaper til å legge tekst på bilder som deg men du ser jo hvor jeg mener håper jeg. Men det kan jo være at du kan koble deg på dynamoen også ? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 11.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Nå er dynamoen montert og spenningsregulatoren fjernet for godt!!! Detta gjorde susen!!! Dere hadde rett. jeg brukte ikke W på dynamoen da den er til turtelleren. Nå hopper ikke lade-pila på styringspanelet, Nå gar heller ikke skille-relee varmt. Og Når jeg nå skrur av hovedstrømbryteren, ja da finnes det ikke snikstrøm i lampene mine heller(bla lampene i targabøyla, toalett-lampa osv) Her har jeg hatt en overledning fra dag 1. Tror egentlig at spenningsregulatoren var halveis gåen (mye rust) og rotor-brudd var påvist av verkstede. Veeeeldig glad for at jeg kjøpte nå en dynamo med innebygd spenningsregulator Det angrer jeg ikke på. Hvordan den gamle dynamoen opførte seg under testen skal jeg komme til bake til. Har ikke fått vært hos Triconor enda. Men det skal jeg legge ut her hvordan han målte motor/rotor-bruddet Tusen takk for all hjelp. Dette er et mega-bra forum!!!! tusen takk Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.