Jump to content

voltmeter som hopper litt fra 14,4-16?


Seesnake

Recommended Posts

Hei. så var det siste problemet som skal løses for i år. Ved hjelp av dere :flag: (igjen)

Når jeg kjører spretter voltmereret mitt på instrumentpanelet noen ganger opp fra 14,4 og opp til 16??? Dette er noe som har skjedd nå etter at jeg har byttet forbruksbatterier. Har vært bor i mange koblinger som jeg har mistanke til. Noen som har hatt det samme problemet?? Dynamoen er ca 3 år gammel og har gått lite.

Hoppingen kommer ikke dersom jeg kjører veldig sakte, men når jeg øker turtallet under kjøring . :confused:

Se bilde av dynamoen min. kan dette skape hopp og dans??

Litt usikker på hva den ene ledningen på dynamoen er til!!!! :confused:kontakt.jpg

 

 

håper noen har svaret da jeg vil alt skal være i orden. :flag::flag:

I gjen tusen takk for at dette forumet eksisterer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :flag_sw::flag_da::flag::flag:

Seesnake :flag:

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Om dynamoen har senseledning vil jeg ha sjekket denne for dårlig kontakt først. Sjekk om noen kontakter blir varme. I og med at du har byttet batterier ville jeg begyndt å lete i denne enden. Mål så spenningsfall mellom gods på dynamo og - på batteriet. Deretter + på dynamoen til + på batteriet. Om det ikke er spenningsfall her ville jeg sjekket regulator/børster. Opplevde en gang at en haddde satt i uorginale børster, noe som resulterte i at kommutatorene ble slitt slik at det ble ett spor i disse. Dette resulterete i at kbørstene fikk dårlig kontakt og dynamoen oppførte seg slik som din gjør nå. Men dette var en ganske søkt feil.

 

Prøv å verifisere med ekstern voltmeter med god kvalitet hva den reelle spenninger er. Husk at endel 12 Volts elektronikk ikke tåler mer en 16 Volt.

Link to post

Siden du har en Valeo som er ung antar ikke jeg at det er noe galt med den,

hvis ikke du har startet motoren din uten at batteriene ha vært tilkoblet. (?)

 

"Hopper fra 14 til 16V" må defineres.

 

a) har du et digitalt eller analog instument?

b) hvor er den koblet til (presis)?

c) stiger spenningen bare sakte eller -hopper- den virkelig etter "klikk-klakk"-prinsippet?

 

Ellers ville også jeg, som JRK sa, ville begynne med senseledningen først.

Dette pga. at heller ikke noe dårlig batteripakke gjør at spenningen hopper og detter "lynaktig".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei på dere. :smiley: Er litt usikker på dynamo og lading. :confused: Dynamoen min har ekstern regulator som sitter på veggen et stykke unna dynamoen.

Ladingen "spretter" opp fra 14,4-16v . der kan den være i 1/2 sekund og så ned til 14,4 i gjen. slik kan den holde på lenge. Men dersom jeg kjører motoren i free ved brygga, er den konstant på 14,4(14,3-14,4).

Jeg har alldri startet motoren med frakoblede batterier. Helt sikker.

Kjøpte båten i fjor og fikk med regninger som gamle eieren hadde. Han har tydelig skiftet dynamo og spenningsregulator for ca 3 år siden.

PS jeg har et ANALOGT INSTRUMENT som viser volten på panelet . :yesnod:

Jeg lurer litt på sence-ledningen dere spør etter. Hvor på dynamoen sitter denne?? er det den som er gjennomrusten på bildet på mitt forige innlegg??

Skal bytte denne kontakten i løpet av helgen :seeya:

Setter stor pris på alle svar. :wink:

Seesnake :seeya:

Redigert av Seesnake (see edit history)
Link to post

Sensekablen på dette dynamoet skulle være gulfarget.

Vanligvis sitter den på en flat stikkontakt direkte på B+ (der positivt ladekablen sitter på dynamoen).

Ellers kan noen ha skøtet dette kabel slik at den ligger nå direkte på batteri-pluss,

for å eliminere noe spenningsfall.

 

a) skulle du gjøre som Indax sa: Bruk et multimeter for å sjekke spenningen direkte på batteri,

men gjerne også mellom pluss og minus direkte på dynamoen.

 

b) siden jeg ikke tror at du finner feilen der skulle du finne den feilen uansett.

Hvis feilen er et resultat av f.eks. dårlig minus på dashbordet

da får du snart andre problemer i tillegg.

 

Men det kan også være pga. dårlig kontakt av andre plussen til analoginstrumentet,

fordi bittelitegranne overgangsmotstand (f.eks. pga. oksidasjon) holder da allerede.

 

Søk og finn feilen. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du kan kikke på den her.

IP1652.jpg

Det behøves ikke å være nøyaktig likt med regulatoren som du har (antakeligvis har du verken L eller IGN)

men du ser plassering av den gule.

 

..senseledningen er aldri lila.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

hei. problemet skjer selvfølgelig når motoren går med regulatoren tilkoblet ja. (ya 12.)

På min dynamo har jeg også L og IGN . skal studere til helgen . Men kan dårlig kontakt i hovedbryteren på båten skape hopping og dansing på analoge voltmeteret på panelet?? :confused: Det har jeg ikke hørt før men skal selfølgelig skjekke dette

Seesnake :flag:

Link to post

Hei på dere. så har jeg vært i båten og målt og skjekka opp litt. Se bildene mine er dere snille. Min dynamo siver fra 14,4- 16++++volt.

Noe som jeg har konstatert er at relee som styrer strømmen til batteriene blir meeeeeeget varm og det klikker hvert 10-ende sekund. i takt med viseren min på voltmeteret!!!!!!!!!!!!!!!! samtidig blinker batterilampen og temparaturmåleren (to pærer som indikerer dette) . Alt virker normalt dersom jeg starter opp på tomgang. Øker jeg turtallet i free ser jeg voltmeteret på panelet siver opp mot 16 v. så spretter den ned til 14 v for så og sive opp i gjen til 16. Slik gjør den hele tiden.

 

Er dynamoen i stykker???????? skal vel ikke lade mere en 14,4v?????

Er vel ikke regulatoren som bestemmer hvor mye volt en dynamo skal gi? dvs at den skal gi 16+++++ volt?

Håper noen kan mye om dette

 

 

 

 

relee.jpg

 

 

 

dynamo.jpg

 

Hilsen Seesnake :nonod::nonod:

Link to post

Hvis dette relé er i rekke da er det ikke reléet som feilen skylder.

Men du kan jo lage et bru for å sjekke.

 

Men jeg tipper mer på dynamoet.

Enten regulatoren it self, eller den berømte gule som ikke ha kontakt, eller kull/fjær.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

hei . takk for svar. Mulig eg nå er på rett vei. :crazy: Jeg har byttet batterier og koblinger slik at ikke dårlig kontakt skal kunne skape noe tull.

Jeg har koblet en ledning feil!!! :cryin: Den røde senceledningen sitter vist ikke der den en gang satt!! Denne skal jeg flytte til riktig batteri om 20 min.

Skal vist sitte sammen med plussen som kommer fra dynamoen til batteriet. hum......... Må ha surra litt der..... :confused::confused:

 

kommer tilbake med resultatet om 2-timers tid. Men syntes det er litt rart at dynamoen klarer å produsere 14.4-17 volt..... :confused:

seesnake :flag:

Link to post

Jeg har hatt samme problem selv, og det skyldes dårlig kontakt i hovedstrømsbryter. Dette forklares vel med at når laderegulator mister kontakt med batteriet, vil den "booste" opp ladingen fordi den tror at batteriet er tomt?

 

I alle fall forsvant feilen når jeg sprayet CRC Electroclean (?) i bryteren og jobbet endel med den (av/på). Ellers har jeg hatt litt problem senere med at voltmeteret går helt til topps bare jeg slår på tenningen. Når jeg kakker på instrumentet faller den ned igjen.. Kanskje kan instrumentet ha tatt skade av denne hoppingen? Jeg skal i alle fall skifte instrumentet til vinteren.

Link to post

Hei i gjen. Nå sitter senceledningen riktig men ingen ting hjalp :nonod: Måler på dynamoen og den lader fra 14,4 og opptil 16+++++.

Hopper å danser. Har nå skrudd ut dynamoen. Noe som var meget dårlig når det angår kontakter er jordingen til dynamoen. Kan dette ha noe å si??ser ikke bra ut nei. Like dårlig jording på motsatt side av dynamo-jordingen... Vet noen hvem som kan tester dynamoen min? Er det et firma i oslo? Greit å gjøre dette da dynamoen nå er ute :flag:

 

se bilde

 

jording_daarlig.jpg

 

 

Hilsen Seesnake

Link to post

Når senseledningen fra ekstern regulator (YA12) har vert feilkoblet, enten ikke har hatt kontakt med batteriet eller vert koblet på feil batteri vil ladespenningen øke til maks. Det er ofte 16 til 17 Volt. Dette kan også skade regulatoren.

 

Nå kan det jo være at den interne regulatoren fremdeles står i dynamoen og virker. I så fall vil en test av dynamoen vise at den er OK, bare at den nå har lavere ladespenning. For å få en test av dynamoen må du også ta med YA12 slik at den kan kobles på dynamoen for å utelukke at det er den som er synderen.

 

En annen mulighet er at releet ditt kan være årsaken til dette. Det kan være at dette releet veksler med å gi spenning først til den ene og så til den andre batteribanken. Når senseledningen da måler spenningen på det batteriet som ikke får lading, vil spenningen øke til maks.

 

For å utelukke denne feil-muligheten må du da koble begge batteribankene sammen til en batteribank. Vil råde til å sjekke dette før du tar dynamoen med til et verksted for kontroll. Skulle dette være feilen, vil ikke det vise på testen hos verkstedet.

Link to post

Kan være det du skriver Amorøsa. Har tatt ut dynamoen. Drar ned på Triconor i oslo i morgen. Håper de kan sjekke denne for meg.

Jordingen til dunamoen ser ikke ut i begge ender. Så jo ikke den før jeg nesten hadde tatt ut dynamoen. se bilde over.Noe jeg også merket var at den ene plussledningen som går inn på forbruksbatteriene mine blei meeeeget varm. :confused: Har dette noe med at jeg har meget dårlig joring av dynamoen min?? takker for alle svar. :rolleyes:

seesnake

Link to post
Noe jeg også merket var at den ene plussledningen som går inn på forbruksbatteriene mine blei meeeeget varm. :confused:

Har dette noe med at jeg har meget dårlig joring av dynamoen min??

Du snakker da allerede om 2 steder som blir meget varme, men verken relé eller kablene skulle blir varme i det hele tatt.

Så er det i hvert fall et klart tegn for at det flytter for mye strøm gjennom for tynne kabler/kontakter/eller på dårlig batteri, m.m.

 

Hvis det er virkelig "meeeeget varm" da skulle man lete og finne feilen rask.

Jeg ville anbefale at du henter noen som kan sjekke det hele på båten din,

helst før at "meeeget varm" blir også "godt synlig utenfor båten din".

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei på dere i gjen. Det at den røde plussledningen på batteriet ble varm var en meget dårlig kabel. :smiley:

Tok ut dynamoen og dro ned på Triconor i dag. Han testet dynamoen og konstaterte at det var brudd i ....... ja tror han snaket noe om viklingene eller huset?? Men men da var jo den saken grei. Der var det veldig god service og han kunne sakene sine ja :flag: Det han anbefalte meg var å kjøpe en dynamo(med samme fester selvfølgelig) med innebygd spenningsregulator og senseledning. Og da var jeg ikke i tvil. For skule det vise seg i ettertid at den eksterne regulatoren også er delvis defekt har jeg et problem til. Dynamoen henter jeg i morgen.

 

Glad dette surret endelig tok slutt :flag::flag:

 

Men et problem gjenstår : Å koble den nye.

Legger ut bilde av den nye i morgen så får jeg sikkert svar av dere :yesnod: . Lurer på en ledning men har beskrivelse av Triconor.

Tusen takk for all hjelp så langt :flag:

 

Seesnake :drink:

Link to post

Mja, da får vi vente til i morgen.

 

Likevel burde du sjekke både kabler og ringsko, releet som du har og også batteriene dine.

Ikke noe av det skulle blir særlig varm i det hele tatt, spesiellt ikke på slik lufttemperatur.

Blir det varm da er det fortsatt noe galt.

 

Men husk i alle fall: "Delvis defekt" finnes ikke, det ville være det samme som "litt gravid". :smiley:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

hei Joerg. Har akkurat kjøpt nye batterier skjønner du. Derfor er jeg sikker på at dette er i orden. :flag: Det eneste jeg skal dobbeltsjekke er hovedbryteren min i tilfelle dårlig kontakt her også. Har hatt dårlig kontakt i YA12 regulatoren min da ledningen har vært i klem :sad:

Dette er også en av grunnene til at jeg går over til annen dynamo :yesnod: . Syntes det er greit, så utelukker vi senere problemer med eksterne regulatoren..

 

Kommer tilbake i morgen :yesnod:

Seesnake :sailing:

Link to post

Ja, men dessverre er det alltid ikke så.

Nye batterier er en bra forutsetning, men ikke noe garanti at batteriene er o.k.

Uansett har du gode grunn for å kikke over det hele siden du kjenner noe temperatur på deler som -ikke- skal blir varm.

 

Men lykke til videre, det blir spennende å høre om hvordan det gikk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...