Jump to content

WinChart med C-Map Max for PC - noen med synspunkter

Flybridge

Recommended Posts

Har tenk å gå over til PC-plotter ombord. Har sett på WinChart Neptune Professional fra firmaet SeaCom i Egersund. Dette kan bruke C-Map Max kartene, og nå også kommet med USB 2.0 kartbrikkeleser. Noen som bruker dette og har synspunkter.

Eller kanskje jeg skal se på "annet" program for min PC?

Her link til firmaet SeaCom i Egersund = KLIKK

Hilsen: Capitan of Canopus

Har hørt om noen som har vært fornøyde... men jeg kjøpte PRO versjonen og brukte den bare noen uker før jeg forbannet hele greia :headbang: Jeg hadde forresten Max kartbrikke og den gamle oransje kortleseren. Jeg syntes bl.a. brukergrensesnittet var klønete, dårlig oppdatering av kartet ved bevegelse, programmet hang ved bruk av flere vinduer (tror det er fikset), dårlig dynamikk i programmet ved f.eks. endring av skjermoppløsning, ulidelig treg karttegning (sammenlignet med f.eks. PC-Planner med samme PC og kortleser).

De som er fornøyde med Winchart tror jeg bruker det på en langt enklere måte enn det jeg gjør...

Det finnes flere tråder om dette og tilsvarende emner - søk på Winchart så får du opp noe

Jeg bruker nå Nobeltec med CMap MAX Pro kart og det er programvare i en helt annen klasse enn Winchart. Du kan gjerne få kjøpe min Winchart lisens billig :cool:

De som er fornøyde med Winchart tror jeg bruker det på en langt enklere måte enn det jeg gjør...

Det finnes flere tråder om dette og tilsvarende emner - søk på Winchart så får du opp noe

Jeg bruker nå Nobeltec med CMap MAX Pro kart og det er programvare i en helt annen klasse enn Winchart. Du kan gjerne få kjøpe min Winchart lisens billig :cool:

Kan man skrive in i Nobeltec, merke av grunner som ikke er merket i kartet, eller skrive in og merke fine fiskeplasser, eller annet ?

fortell litt mer hva som er mye bedre i Nobeltec.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Til Flybridge: Med de gamle kartene til Nobeltec var det meget mangelfull navnangivelse på land. Men som kjent har Jeppesen som eier Nobeltec kjøpt C-Map. Jeg fikk dermed gratis ( :yesnod: ) oppgradering til CMap MAX PRO. Dette er kart som lastes inn i PC-en (ikke på brikke) og de holder samme standard på landinformasjon som f.eks. C-Map MAX (Alle veier, tannlegekontorer og annen informasjon som du ikke trenger :crazy: er der).

Eneste drawback så langt jeg kan se, er at de ikke har lagt inn søkemuligheter i denne vannvittige mengden med informasjon). Men det ser altså veldig bra ut. En ting jeg IKKE likte så godt med de nye kartene er at det er litt ulike dybdekoter på ulike zoomnivåer i CMap MAX pro. I nobeltec sine kart kunne man lett kjenne igjen dybdekonturer etter hvert som man zoom ut og inn. Jeg tror dette er en egenskap med C-Map, men det finnes også noen innstillinger som muligens kan fikse på dette. Uansett - det er bare en vanesak...

Til Careka:

Ja - man kan legge inn objekter, boundaries m.m. Jeg er ikke superflittig til dette, men har bl.a. lagt inn noen streker som markerer grensene for fartsbegrensninger. Da har jeg også gitt de navn som f.eks. "5 knop" slik at det er veldig lett å se grensen (og jeg fant ut at jeg generelt kjører vesentlig forsiktigere enn disse grensene tilsier...)

Når det gjelder egenskapene til Winchart så skrev jeg litt i mitt første innlegg - det finnes noe i andre tråder og, mener jeg å huske. Noen stikkord (men husk at det er over ett år siden jeg kastet det ut av båten - og manns minne er ikke som det burde :lol: ):

-brukergrensesnittet var klønete. Jeg fant meg aldri tilrette i menystrukturen og hadde ikke god kontroll på hvilket kart jeg jobbet i. Ingen gode muligheter til å konfigurere hvordan visningen skulle være etc.

-Ruteplanleggingen var i mine øyne nesten ubrukelig. Nobeltec har her en ruteplanleggingsfunksjon med import, export, detaljert liste over ruter (med sanntids beregning av tid til rutens start - mulighet til enkelt å velge hvilke ruter som skal vises på kartet), detaljert liste liste over veipunkter i en rute. Ruter kan enkelt spleises, deles, veipunkter flyttes, slettes navnes etc. etc.

-dårlig oppdatering av kartet ved bevegelse. Her husker jeg ikke helt, men jeg mener at båte rotering og scrolling av kart ikke var i nærheten av hva jeg er vant til fra Garmin, Simrad og Nobeltec.

-programmet hang ved bruk av flere vinduer (tror det er fikset). Dette hadde antakelig sin årsak i låsing mot kortleser ved bruk av flere kartvinduer.

-dårlig dynamikk i programmet ved f.eks. endring av skjermoppløsning. Nå skal man kanskje ikke endre skjermoppløsning i hytt og dynevær, men som IT mann så gremmes jeg og synes det er tragisk at man må ha stor skjerm for å få tak i kantene av programmet for å få det lite nok til å passe inn på skjermen dersom man reduserer oppløsningen!

-Jeg bruker konsekvent to kartvinduer. Dette er dårlig automatisert i Wincahrt. Man må selv dra kartvinduene til riktig størrelse (på pixelet). dette medfører at man trekker vindut utenfor skjermkanten og/eller at man får overlegg og glipper. Særlig glippene mellom kartene er utrolig irriterende når man kjører ned på nattfarger.

-Ytelsen er særdeles begredelig. Og det skyldes ikke bare kortleseren for PC-plassner hentet opp de samme kartene fra den sammen brikken, med den samme kortleseren på en brøkdel av tiden! Jeg stiller helt andre krav til respons!

Men som sagt - jeg har hørt om flere som er fornøyde så jeg har slått meg til ro med at jeg er litt sær. :cool:

Skal ikke utale meg om Telchart av i dag men før var det ialefal slik at man måte betale i dyre dommer om man ønsket noe utover det som var standard mange tusen bare for og kunne koble til en AIS motaker.

Når det kommer til SeaPro kan jeg jo trekke frem en del ting:

Kartene er laget på grunlag av de til envær tid siste S57 data fra sjøkartverket og er det beste som kan oppdrives, når de i tilegg er de biligste på markedet kr 1500,- for hele Norge inklusiv Svalbard blir det jo bra.

En kan koble til stortset hva som helst til maskinen og det er støtte for det.

Selv har jeg koblet till:

GPS, Autopilot, AIS, Navteksmotaker, Modem for nedlasting av Grip værfiler, Vinnmåler, Log, Dybdemåler, og ikke minsr Radar.

Radar bildet kan vises separat i eget vindu eller som et overleg på kartet. Det samme er det med værdataene.

Systemet har meget avanserte rutingsfungsjoner samt gode verktøy både for og editere i kartene eller i egne overleg.

Mer informasjon kan du jo lese på hjemesiden til Euronav

Kjøpte Tiki Pro med kart over oslofjorden og svenskekysten.

Godt fornøyd med dette. Spesielt over "pakken" over svenskekysten hvor digitale kart+papirkart+kystlos fulgte med.

Sjekk evt ut nautisk.no om kartene dekker ditt omeråde.

Jeg deler BMP sitt syn hva angår pris, funksjonalitet, kvalitet og brukervennlighet for elektroniske kart fra "Livechart" og kartprogram fra "seaPro". Jeg har gitt mye gratis markedsføring for disse produktene i flere tråder her på forumet, og for ordens skyld vil jeg opplyse om at jeg ikke har eierskap eller aksjer i firmaet Euronav AS som er leverandør. Selv benytter jeg bare "seaPro Lite i 3000-serien", men er likevel meget fornøyd. Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd:

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro Lite i 3000-serien" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro standard i 3000-serien" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

"seaPro Lite i 3000-serien" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO. Dersom "seaPro Lite i 3000-serien" oppgraderes til "seaPro Lite + i 3000-serien" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro Lite i 3000-serien" er dessuten brukervennlig.

Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no.

Edited by Capitaine (see edit history)

...og for ordens skyld... jeg har ingen formening om Nobeltec vs. SeaPro. Jeg sier bare at Nobeltec er langt bedre for mitt bruk enn WinChart....

Det er helt sikkert store forskjeller i hva som er viktig for hver enkelt. F.eks. så er rask oppdatering/zooming og delt kartvindu svært viktig i en hurtigående båt som kjøres mye i trange farvann. På den annen side så har en som seiler helt andre behov. Og i den anledning har jeg lyst til å gjøre en lite avsporing... Jeg ser at BMP har seilbåt og SeaPro, mens stort sett alle seilbåter jeg ser har Raymarine plottere. Er det funksjoner i Raymarine som gjør det spesielt egnet for seiling og får man evt. dette på PC-plottere også (årsaken til spørsmålet er at vi funderer på å bytte over til seilbåt...)

Har tridata og autopilpt fra Raimarin da dette sto i båten da jeg kjøpte den. Noen plotter fra de har aldrig vært aktuel for meg da de ikke fyller mine behov tenker da spesielt på værruting i forbindelse med seiling. Og hvorfor i all verden skulle jeg bruke flere hundrede tusen på plotter og radarytstyr fra Raimarine når jeg for et par titusner kan få noe bedre fra Euronav/Koden. Har i dag en 15" skjern inne og en 12" sklerm ute med både kart og radar på begge.