Jump to content

Sørlandet i dag


kristian

Recommended Posts

Hei Kristiansandere

 

Slenger inne et spørsmål i denne tråden, siden det er så mange lokalkjente her.

 

To ganger har jeg gått igjennom Randesund og fått problemer med GPS'en. Denne er nokså stabil til vanlig, og kan vel egenlig ikke huska andre ganger den har flippa ut.

Nøyaktig på samme plassen; akkurat i sundet mellom lykta vest i Randøysundet og uthavna på østsida av Stokken (heter kanskje uthavna Stokken, eller er det øya som heter Stokken?). Blir liksom i forlengelsen av Skippergada, nordover.

Er det flere som har opplevd det samme i dette området?

 

Er det forsvaret som har skylda, kanskje?

 

Eller er det bare GPS'en min som ikke trives akkurat på det stedet?

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Mange flotte steder i området der. Skippergada er virkelig artig.

Link to post
Share on other sites

To ganger har jeg gått igjennom Randesund og fått problemer med GPS'en.

<{POST_SNAPBACK}>

Kjører dette området ofte, men har aldri hatt problemer av noe slag her. Forsvaret har heller ikke noe her som kan forstyrre dette som jeg kjenner til.

 

Din Sun 33 er vel i største laget for skippergata. Går helt sikkert greit, men mange som tar nedi langt ute i svingen i skippergata. Hvor dypt stikker du ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kjører dette området ofte, men har aldri hatt problemer av noe slag her. Forsvaret har heller ikke noe her som kan forstyrre dette som jeg  kjenner til.

 

Din Sun 33 er vel i største laget for skippergata. Går helt sikkert greit, men mange som tar nedi langt ute i svingen i skippergata. Hvor dypt stikker du ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

 

Nei, Skippergada går greit. Har gått der flere ganger. Stikker ca. 80-90cm. Det er jo litt trangt, men det har gått fint sålangt.

 

Synes det er litt merkelig det med GPS'en her. Opplevde det samme på nøyaktig samme plass med to års mellomrom. I tillegg har nøyaktig det samme skjedd hver gang (passerte flere ganger hvert år), så det er jo litt merkelig.

Trodde opprinnelig det kanskje var forsvaret som hadde noen kabler eller lignende liggende, men det er jo i såfall rart at det ikke er flere som har opplevd samme problemer.

 

Vel, det er jo ikke store problemet, men var litt nyskjerrig.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Trodde opprinnelig det kanskje var forsvaret som hadde noen kabler eller lignende liggende, men det er jo i såfall rart at det ikke er flere som har opplevd samme problemer.

 

Vel, det er jo ikke store problemet, men var litt nyskjerrig.

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde samme problemet på min plotter i den forige båten min. Mistet signalene nesten hver gang jeg passerte Tåneset. ( Tror jeg hadde en egen tråd om dette her før. ) Fant til slutt ut at det var VHF`n som slo ut satelittene. Slo av VHF`n i 10 sek, og signalet kom rett tilbake i full styrke.

 

Belanor og VHF leverandør kunne ikke forklare dette. Men har hørt at i fly er det et krav om at GPS og radioer skal være plasser lengst mulig fra hverandre.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Riktig ! "Militærbukta" kalles den.

Men våger du deg inn der nå da med pinnebåt, Gev? :wink: Det er jo temmelig grundt inn der...

 

Når det gjelder Skippergata er jeg fremdeles veldig i tvil om jeg skal våge meg igjennom. Kartet sier 0,80 dypt, men jeg har jo sett relativt store båter gå gjennom. Stikker selv 90 og vil ha minst en meter under kjølen. Går ikke "Silius" gjennom nå da? Leste at den skal gå to ganger for dagentil den gamle militærbrygga på Randøya.

Link to post
Share on other sites

Dersom du stikker 90 burde det gå ganske greit. Ang. Silius så er vel den solgt, det er vel Maarten som skal gå i rute. Regner med at den må gå rundt og komme inn sørfra.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Men våger du deg inn der nå da med pinnebåt, Gev?  :wink: Det er jo temmelig grundt inn der...

 

Når det gjelder Skippergata er jeg fremdeles veldig i tvil om jeg skal våge meg igjennom. Kartet sier 0,80 dypt, men jeg har jo sett relativt store båter gå gjennom. Stikker selv 90 og vil ha minst en meter under kjølen. Går ikke "Silius" gjennom nå da? Leste at den skal gå to ganger for dagentil den gamle militærbrygga på Randøya.

<{POST_SNAPBACK}>

Våger oss et godt stykke inn ja. Stopper før den grunne sandbunnen på venstre siden. men kan også legge til på høyre siden ganske langt inn. Fin plass, men ikke alltid like lett å få godt dreggfeste med mye østavind når man ligger på vestsiden. Har sett mange som har slitt her. Viktig å passe seg for steinen som ligger i innløpet til bukta. Har sett litt bunnstoff på den tidligere når jeg har snorklet rundt der :wink:

 

Var fint på sjøen i dag. Så du stakk ut når jeg kom inn.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Var fint på sjøen i dag. Så du stakk ut når jeg kom inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Kjempefine dager! Har væt på helgetur i Blindleia og Lillesand. Så du var ute da vi kom hjem i kveldinga i dag. Forundrer meg hvor lite folk som er utpå. Nesten ikke båter i Blindleia. Fint for oss, men en skulle jo tro at når vi endelig fikk litt bra vær at alle skulle utpå, men slik så det ikke ut.

Link to post
Share on other sites

Men våger du deg inn der nå da med pinnebåt, Gev?  :wink: Det er jo temmelig grundt inn der...

 

Når det gjelder Skippergata er jeg fremdeles veldig i tvil om jeg skal våge meg igjennom. Kartet sier 0,80 dypt, men jeg har jo sett relativt store båter gå gjennom. Stikker selv 90 og vil ha minst en meter under kjølen. Går ikke "Silius" gjennom nå da? Leste at den skal gå to ganger for dagentil den gamle militærbrygga på Randøya.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo heve drevet litt da, akkurat der det er grunnest. Er en flott tur gjennom.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...