NovaMan Startet 15.September.2008 Del på Facebook Startet 15.September.2008 Hei Jeg må trolig bytte ut motoren som står i båten i dag pga havari. Vurderer en longblock motor som en alternativ løsning, men så langt jeg har greid å finne ut er ikke disse CE merket. Hvilke Mercruiser V8 motorer blir CE godkjent i dag? Bensin eller diesel er for så vidt det samme slik prisene er i dag. mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) Hvilke Mercruiser V8 motorer blir CE godkjent i dag? Bensin eller diesel er for så vidt det samme slik prisene er i dag. Er ikke båten din CE merket allerede? Redigert 15.September.2008 av Thelina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Er ikke båten din CE merket allerede? Den båten dette gjelder står på Tollager, men kan tas ut for å settes i stand. mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Må båten være kjørbar før den blir ce godkjent ? Bensin eller diesel er for så vidt det samme slik prisene er i dag. Hvis du kjøper en ny Diesel så må du nok betalt litt mere i forhold til Bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Må båten være kjørbar før den blir ce godkjent ? Det heter seg at den skal være det ja! Sier seg selv at om en inspektør skal godkjenne båten etter gitt regelverk så ville det være rart om regelverket ikke sa noe om fremdriftsmotoren! Men i praksis..... Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) Ligger båten i Norge BayMan ? Redigert 15.September.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Den båten dette gjelder står på Tollager, men kan tas ut for å settes i stand. Båten står i følge Bayman på tollager, det skulle tilsi at båten er i norge ja! Bayman, hvorfor ikke bare først og fremst få ferdiggjort et vedlegg3 så du får båten ut av tollager? Det koster vel sine kroner??? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Nå har de vel tollager i Sverige også ! Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Båten står i følge Bayman på tollager, det skulle tilsi at båten er i norge ja! Bayman, hvorfor ikke bare først og fremst få ferdiggjort et vedlegg3 så du får båten ut av tollager? Det koster vel sine kroner??? Den står nesten gratis på Tollageret, og i tillegg står den godt beskyttet (står innendørs), men jeg tar den ut på et Vedlegg 3 så snart jeg har funnet en løsning på motorproblematikken. mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Er den motoren som sitter i båten nå CE godkjent ? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 15.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2008 Nei, det er derfor jeg må ha tak i en motor eller en longblock som er CE merket. mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Det er ikke selve blokka som er Ce merket men utstyret som sitter på den (EFI av nyere dato). Jeg går ut i fra att du har sjekket på Finn om det ligger noe som kan brukes der. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Hei Jeg har nesten akkurat vært igjennom samme som du prøver på. Det er som nevnt tidligere ikke blokka som er godkjent men totale enheten i seg selv. For at SFD og tollvesnet skal bli fornøyde må du få tilsendt en "Declaration of Conformity" fra motorfabrikken samt en kopi av selve godkjennings sertifikatet som fabrikken har fått via godkjent kontroll organ som da har godkjent produksjonen av motoren. Jeg kjøpte en "Norsk" motor og trodde jeg skulle slippe alt det tullet men nei den gang ei, jeg måtte skaffe tilveie alle papirer uansett om motor var solgt nye eller brukt i norge, dette siden motoren skulle settes inn i en båt som trengte CE merking. Spiller ingen rolle hva alle måtte mene om saken det er SFD og tollvensnet som har det siste ordet uansett. Så skal du kjøpe motor uavhengig merke og hvilket land den måtte komme fra så sørg for å få med de rette papirene fra fabrikken, tror kanskje ikke Mercruiser USA gidder å hoste opp slike papirer til gud og hvermann, ikke vet??? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
NovaMan Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Det er ikke selve blokka som er Ce merket men utstyret som sitter på den (EFI av nyere dato).Jeg går ut i fra att du har sjekket på Finn om det ligger noe som kan brukes der. Hei igjen Bakgrunnen for spørsmålet mitt var nettopp at jeg trengte betegnelser på de motorene som kunne brukes (godkjennes). Hva legger du i "nyere dato" ? mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 HeiJeg har nesten akkurat vært igjennom samme som du prøver på. Det er som nevnt tidligere ikke blokka som er godkjent men totale enheten i seg selv. For at SFD og tollvesnet skal bli fornøyde må du få tilsendt en "Declaration of Conformity" fra motorfabrikken samt en kopi av selve godkjennings sertifikatet som fabrikken har fått via godkjent kontroll organ som da har godkjent produksjonen av motoren. Jeg kjøpte en "Norsk" motor og trodde jeg skulle slippe alt det tullet men nei den gang ei, jeg måtte skaffe tilveie alle papirer uansett om motor var solgt nye eller brukt i norge, dette siden motoren skulle settes inn i en båt som trengte CE merking. Spiller ingen rolle hva alle måtte mene om saken det er SFD og tollvensnet som har det siste ordet uansett. Så skal du kjøpe motor uavhengig merke og hvilket land den måtte komme fra så sørg for å få med de rette papirene fra fabrikken, tror kanskje ikke Mercruiser USA gidder å hoste opp slike papirer til gud og hvermann, ikke vet??? -Xlnt Jeg har en del dialog med SFD, og det eneste de sier at de aksepterer er motorer som fysisk er merket med CE godkjent. Spiller ingen rolle om fabrikken dokumenterer aldri så mye at de følger alle mulige standarder så lenge CE merket ikke forefinnes. mvh. BayMan Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 De fleste MPI motorene nyere enn 2006 har CE merke og dokumentasjon. Men som tidligere nevnt her i tråden må begge deler forefinnes før du får aksept. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Xlnt Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Jeg har en del dialog med SFD, og det eneste de sier at de aksepterer er motorer som fysisk er merket med CE godkjent. Spiller ingen rolle om fabrikken dokumenterer aldri så mye at de følger alle mulige standarder så lenge CE merket ikke forefinnes. Ok, SFD har mye rart for seg og endrer synspunkt stadig. Min motor har ikke noen synlige CE merker men SFD godkjente altså mine pairer så sent som i juli i år. Jeg fikk da denne "report of conformity" fra motorfabrikken og en kompi av selve sertifiseringen av motoren(30 siders dokument) fra TKO i Canada. SFD gikk da grundig til verks og fant mangler i dokumentene og jeg måtte fremskaffe de samme papirene på nytt med rettelser fra TKO og fabrikken. Helt sykt masse styr men den ble altså godkjent til slutt. (et sted i det store dokumentet hadde TKO skrevet "outboard engine" i steden for inboard engine og da ble dokumentet forkastet) -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.