Jump to content

Hvilke Mercruiser V8 motorer blir CE godkjent i dag?


NovaMan

Recommended Posts

Båten står i følge Bayman på tollager, det skulle tilsi at båten er i norge ja!

 

Bayman, hvorfor ikke bare først og fremst få ferdiggjort et vedlegg3 så du får båten ut av tollager? Det koster vel sine kroner???

 

 

Den står nesten gratis på Tollageret, og i tillegg står den godt beskyttet (står innendørs), men jeg tar den ut på et Vedlegg 3 så snart jeg har funnet en løsning på motorproblematikken.

 

mvh.

BayMan

Link to post

Hei

Jeg har nesten akkurat vært igjennom samme som du prøver på. Det er som nevnt tidligere ikke blokka som er godkjent men totale enheten i seg selv. For at SFD og tollvesnet skal bli fornøyde må du få tilsendt en "Declaration of Conformity" fra motorfabrikken samt en kopi av selve godkjennings sertifikatet som fabrikken har fått via godkjent kontroll organ som da har godkjent produksjonen av motoren. Jeg kjøpte en "Norsk" motor og trodde jeg skulle slippe alt det tullet men nei den gang ei, jeg måtte skaffe tilveie alle papirer uansett om motor var solgt nye eller brukt i norge, dette siden motoren skulle settes inn i en båt som trengte CE merking. Spiller ingen rolle hva alle måtte mene om saken det er SFD og tollvensnet som har det siste ordet uansett. Så skal du kjøpe motor uavhengig merke og hvilket land den måtte komme fra så sørg for å få med de rette papirene fra fabrikken, tror kanskje ikke Mercruiser USA gidder å hoste opp slike papirer til gud og hvermann, ikke vet???

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Det er ikke selve blokka som er Ce merket men utstyret som sitter på den (EFI av nyere dato).

Jeg går ut i fra att du har sjekket på Finn om det ligger noe som kan brukes der.

 

Hei igjen

 

Bakgrunnen for spørsmålet mitt var nettopp at jeg trengte betegnelser på de motorene som kunne brukes (godkjennes). Hva legger du i "nyere dato" ?

 

mvh.

BayMan

Link to post
Hei

Jeg har nesten akkurat vært igjennom samme som du prøver på. Det er som nevnt tidligere ikke blokka som er godkjent men totale enheten i seg selv. For at SFD og tollvesnet skal bli fornøyde må du få tilsendt en "Declaration of Conformity" fra motorfabrikken samt en kopi av selve godkjennings sertifikatet som fabrikken har fått via godkjent kontroll organ som da har godkjent produksjonen av motoren. Jeg kjøpte en "Norsk" motor og trodde jeg skulle slippe alt det tullet men nei den gang ei, jeg måtte skaffe tilveie alle papirer uansett om motor var solgt nye eller brukt i norge, dette siden motoren skulle settes inn i en båt som trengte CE merking. Spiller ingen rolle hva alle måtte mene om saken det er SFD og tollvensnet som har det siste ordet uansett. Så skal du kjøpe motor uavhengig merke og hvilket land den måtte komme fra så sørg for å få med de rette papirene fra fabrikken, tror kanskje ikke Mercruiser USA gidder å hoste opp slike papirer til gud og hvermann, ikke vet???

 

-Xlnt

 

Jeg har en del dialog med SFD, og det eneste de sier at de aksepterer er motorer som fysisk er merket med CE godkjent. Spiller ingen rolle om fabrikken dokumenterer aldri så mye at de følger alle mulige standarder så lenge CE merket ikke forefinnes.

 

mvh.

BayMan

Link to post

De fleste MPI motorene nyere enn 2006 har CE merke og dokumentasjon. Men som tidligere nevnt her i tråden må begge deler forefinnes før du får aksept.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Jeg har en del dialog med SFD, og det eneste de sier at de aksepterer er motorer som fysisk er merket med CE godkjent. Spiller ingen rolle om fabrikken dokumenterer aldri så mye at de følger alle mulige standarder så lenge CE merket ikke forefinnes.

 

Ok, SFD har mye rart for seg og endrer synspunkt stadig. Min motor har ikke noen synlige CE merker men SFD godkjente altså mine pairer så sent som i juli i år. Jeg fikk da denne "report of conformity" fra motorfabrikken og en kompi av selve sertifiseringen av motoren(30 siders dokument) fra TKO i Canada. SFD gikk da grundig til verks og fant mangler i dokumentene og jeg måtte fremskaffe de samme papirene på nytt med rettelser fra TKO og fabrikken. Helt sykt masse styr men den ble altså godkjent til slutt. (et sted i det store dokumentet hadde TKO skrevet "outboard engine" i steden for inboard engine og da ble dokumentet forkastet)

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...