Walter_S Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Du er nok inne på noe der, Selco 18. Holder selv på og male båten min i disse dager med Jotun Hardtop, og jeg befinner meg på grensen av det som man kan tillate seg temperaturmessig. Godt at det kommer noen varmer dager nå denne uken, så lakken kan få herdet godt gjennom. Malte selv på samme tid som Espen Rekedal gjorde, med temperaturer rundt 12º-14º og lakken er bare tørr på utsiden, ikke tvers gjennom. Man skal ikke belaste lakkerte flatene noe særlig før det blir merker i den, selv etter en par-tre dager. Mens vi igjen er i gang i denne tråden. Har et tilleggsspørsmål angående denne Harttop-malingen. Den er jo som sagt ganske dyr, nesten 500,- / literen. Og det er alltid vanskelig å beregne akkurat hvor mye maling man trenger for å male en bestemt flate. Jotun legger jo ikke opp til at man f. eks. kan blande bare halve boksen ad gangen, så fremgangsmåten er jo å blende hele boksen, med den herderen so følger med. Jeg har ved to tilfeller kommet i den situasjon at jeg etter å ha malt det jeg skulle, hadde nesten en halv boks igjen. Ikke har jeg lyst til å kaste den og ikke kan man oppbevare den slik den er. Jeg satte på lokket helt tett, pakket boksen inn i plastposer og la den ned i fryseboksen, for om muligens å stoppe opp selve herdeprosessen. Vil den lakken, etter å ha blitt tint til romtemperatur, herde på vanlig måte? Mener å ha lest noe slikt her på BP en gang, men klarer ikke å finne igjen innlegget. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Honduras Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Jeg bruker Star sin skipslakk og syns den er dyr nok: Full pris ca 230kr for en liters box. Og hvis jeg ikke tar helt feil - må ta forbehold om at jeg IKKE er fagmann!! - så mener jeg at AKRYL betyr det samme som 'basert på vann' - omtrent som den såkallte "Topcoat'en" til Biltema. Den er også basert på polyuretanakryl. Koster også mye mindre der. kr. 189,- / liter Det er Star som produserer 2K "topcoat" for Biltema. Men navnet er litt missvisende, da det er snakk om ett produkt sammenlignbart med Jotuns Hardtop, ikke en topcoat i tradisjonell mening med Gelcoat tilsatt voks. Jeg lakkerte en båt i våres med BT Topcoat, blandet til viskositet ca DIN 20Sec. Ble så flott atte.... Men bruk en skikkelig maske (brukte selv den "værste" maska til 3M) for den tynneren er ikke god, samt at lakken inneholder noen forbindelser (Cyanater?) som frigis når man sprøyter. Disse er ikke spesielt helsebringende. Walter, det er ikke mye VANN som er brukt som tynner, det kan jeg skrive under på... Men lakken blir blank og knallhard, så den kan anbefales Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Selco18 Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Lakken til BT er bra den..... Fryst litt lakk for en kort periode, men lakken herder litt senere etterpå. Fryst i ferdigblendet tilstand og tint til nær 20 grader. Anbefaler ikke dette for steder som trenget topp finish. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 ....Men lakken blir blank og knallhard, så den kan anbefales Sikkert helt bra, antgeligvis like bra som Jotun / Penguin sin. Bare synd at Biltema, for det første ikke har flere farger å velge mellom, og for det andre, ikke en gang har et fargekart å tilby! Når jeg skal male en hel båt så kjøper ikke jeg 5 liter med 2-komp.-lakk bare på at det står blå - grønn - rød - grå - svart - hvit eller benhvit i katalogen. Svart og hvit er jo greit, men både blå, rød og grønn kan være mye rart..... ...Fryst i ferdigblendet tilstand og tint til nær 20 grader. Anbefaler ikke dette for steder som trenget topp finish. Nei, det er forståelig, men herdet den på samme måten som FØR fryseprosjektet? Dessuten bruker jeg rulle og ikke sprøyte. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Selco18 Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 De har hatt fargekart i biltemabutikken jeg har handlet..... Lakken herdet til slutt men det tok nesten dobbelt så lang tid! Men ble bra! Jeg brukte rulle da! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Ble det blankt og fint med bare og rulle? Sitér dette innlegget Link to post
EspenRekdal Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 Heisann, Leit å høre at du har problemer med hardtopen Walter_S. Snudde båten på lørdag etter å ha forsikret meg om at lakken var gjennomherdet. Det var den. Knall hard! Etter å ha lest svarene på BP og mine egne erfaringer tatt i betraktning så er jeg ganske sikker på at man oppnår bedre utflyting av lakken ved høyere temperatur. Jeg tror lakken blir litt seigere ved lave temperaturer med de problemer det medfører. Det jeg tror jeg gjorde riktig: Temperaturen var ca 15 grader. Tynnet ut med 20%. Først et tynt heftstrøk, deretter 2 tynne strøk til. Fikk litt sig. Rettet opp siget med en skrape dagen etter. Tre dager etter første strøk blandet jeg opp ny maling og tynnet denne med 13,5%. La to tykke strøk. Hadde oljeovn i teltet som kanskje gav et par grader til - temp var 15 grader. Det er verdt å merke seg at nattetemperaturen i perioden var høy på 12-14 grader. Nå har jeg begynt å pusse båten invendig. Ser at den har vært reparert en gang for lenge siden i frbindele med en forsikringssak. Og det er brukt en maling som gulner når den pusses av (hvit). Finnes den en god måte å forsikre seg om at den er tokomponent eller må jeg pusse av all malingen for sikkerhets skyld? Mvh, Espen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 ...Finnes den en god måte å forsikre seg om at den er tokomponent eller må jeg pusse av all malingen for sikkerhets skyld? Vanlig fremgangsmåte er å legge en klut, godt fuktet med aceton inntil denne malingen og holde den der en stund. Hvis det er 1-komp. der, så vil den krympe / smelte / rugle seg / løsne. Er det derimot 2 komp. så skal det ikke skje så mye der. Nb. er bare noe jeg selv har leste et sted, en gang - her på PB? Mulig... Gud løkk, uansett, Espen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SveinHa Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 ...er jeg ganske sikker på at man oppnår bedre utflyting av lakken ved høyere temperatur. Jeg tror lakken blir litt seigere ved lave temperaturer med de problemer det medfører.Det stemmer godt over ens med mine erfaringer også. Jeg fikk veldig godt resultat med ufortynnet hardtop oppvarmet til anslagsvis 30 grader. Ingen problemer med sig, et sted la jeg på så tykt lag at luften fra sprøytepisolen blåste bølger i lakken men det strakk seg ut igjen og viste ikke etter få minutt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.