Jump to content

Dreving av båt over vannlinjen.

rogre

Recommended Posts

Er sikkert noen her som har erfaring med dreving av båt , jeg har ei 30 fot kravellbygget skøyte som jeg må dreve om di øverste bordgangene på ,

lekker inn i grov sjø og så lurer jeg på om jeg kan gjøre denne jobben mens hun ligger på vannet? Samt hvor lang tid tar dette , har ingen erfaring

med dette men en gang må jo være den første. Blir sikkert ikke siste gang jeg kommer bort i samme problemet. Er takknemlig for all den

hjelp jeg kan få.

Hei rogre

Den tradisjonelle måten å gjøre dette på er ved bruk av tjæreimpregnert hampedrev. Hampen ble drevet inn med jern som hadde bredde tilpasset bredden på natet. Under vannlinjen ble deretter natet fylt med bek. Dette gjøreres ved at en spesiell børste dyppes i oppvarmet bek for deretter å strykes langs natet til natet var fylt med bekk. Over vannlinjen tror jeg det ble brukt linoljekitt i natene. Dette er antagelig lettere å få pent hvis skroget ikke skal males. På min båt brukte jeg farm 100 i natene under vannlinjen og linoljekitt over vannlinjen, etter dreving med hamp. Det er antagelig mulig å bruke andre tetningsmiddler også uten at jeg har noe erfaring med disse. Det er sikkert mulig å foreta utbedring av noen mindre områder mens båten ligger på vannet, men skal du ta hele skroget er det en stor fordel å gjøre dette mens båten er på land. Det er en ganske omstendelig og tidkrevende jobb. Liers produkter( egen hjemmeside) i Sørum fører hampedrev. Annet verktøy må lages eller kjøpes. Nautisk utstyr i Danmark fører alle produkter du trenger til jobben. WWW.nautisk.dk

Hei, har selv ei risør skøyte på 43" som jeg har drevet både under og over vann. Brukte tjære drev under vann og bomullsdrev over vann. Bomulls drev holder fint over vannlinjen og er mye enklere å dreve med en tjære drev. Over drevet brukte jeg jotun vindus kitt (linolje). Vis du har tilgang til ei flytebrygge burde det gå greit å dreve mens båten er på sjøen :cheers:

Redigert av *Glimt* (see edit history)

Takker så mye for svarene , skal prøve og dreve mens hun ligger på sjøen . Det er i utgangspunktet bare baug og hekk

partiet som i utgangspunktet må dreves , skal ta resten over vannlinjen neste år. Lurer bare på hvor tykk sånn ca drevet

skal rulles. Har hørt noe om finger tykkelse men stemmer dette? Og hvor hardt skal dette slåes inn for at det skal sitte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...