Jump to content

Ventilasjon av motorrom.


kito

Recommended Posts

Hei,

 

Saken er relatert til ventilasjon av mottorrom og hvordan denne bør fungere for å være optimal. Jeg har en installasjon av 2 x TAMD 63 og har så langt ikke hatt noen problemer med båten. Saken er at tidligere startet to vifter i motorrommet som blåste luft til luftinntakene på motorene. Disse viftene har sluttet å virke uten at det har hatt merkbar effekt på motorene. Er det noen av dere med tilsvarende type motor installasjon som kan forrtelle meg om disse viftene skal suge luft ut eller blåse luft inn i motorrommet. Leste i et engelsk magasin at man burde ha et lite undertrykk i motorrommet, og det rimer jo dårlig med at viftene blåser luft inn. Dette er vel heller ikke heldig for turboene som får saltvannsprøyt, og ikke minst ved brann?

 

Noen synspunkter.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Eit motorrom skal normalt ha eit overtrykk for at motorene skal få mest mulig luft uten å anstrenge seg. Lystbåter har som oftest ett luftinntak på kvar side av båten, der eine peiker forrover, og det andre peiker bakover. Det som peiker forrover har som misjon i å få inn mye luft under fart.

 

Du vil nok ikkje merke noko effekttap likavel viftene dine ikkje fungerer, men egentlig jobber motorene meir for å behalde samme effekt.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å fatte meg i korthet. Ventilasjon er nødvendig for å fjerne strølevarme fra motor! Denne er omtrent 1% av innfyrt efekt!

På slike motorer vil dtte si ca 7kw varme (Går utfra 300hk!) Motorens luft forbruk vil ca være 0.35kg/s. Om du ikke har vifter vil du med omgivelses temperatur 25grader få en heving av temperaturen på 7.3kw/(0.35kg/s*1.05kj/kg/k)= 18grader. Motoren vil da suge inn luft med 43grader Motorens ladetrykk vil synke betydelig og motorens eksos temperatur vil stige! Du som bruker vil ikke merke nevneverdig forskjell! Om du skal fjerne denne varmen må du ha kraftige vifter! Med vifter på 3ganger motorens forbruk vil temperatur stigning synke til 7grader. Det enkleste er å bare la motoren ha det varmt og la turboen suge fra utsiden av motorkassen! Da gjør ikke 45grader så mye!

Link to post
Share on other sites

Byggmester, vil det si at man optimalt sett kobbler en slange på innsuget som man f. eks legger i cockpit-aktercabin etc. ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

...... Disse viftene har sluttet å virke uten at det har hatt merkbar effekt på motorene. ......
Jeg har også to kraftige vifter i motorrommet som blåser luft ut av motorrommet. Disse startes via rele når tenningen til motorene skrus på. Har du kontrolert at det kommer strøm frem til viftene. Det kan jo være at sikring som styrer releene har gått?
Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for tips.

Da jeg kjøpet båten brukt i sin tid reagerte jeg egentlig ikke da selger fortalte at han hadde snudd viftene fra å blåse luft ut av mottorrom til å blåse luft inn i mottorrommet. Jeg vil tro at hensikten må være å få temperaturen ned ved å suge ut overskuddsvarme. Når det gjelder årsaken til at viftene ikke virker lenger så er det nok bare det at de er utslitt. Viftene skal ha en levetid på 1000timer og mine har gått ca 1400, sikringer virker OK, men jeg skal måle opp og sjekke releer før jeg bytter viftene.

Flere synspunkter på dette?

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Gitt at du ikke har restriksjoner på luftinntaket ditt, må det være et riktigere prinsipp å kvitte seg med varmlufta i motorrommet ved å blåse den ut, kontra å suge/blåse frisk luft inn. Blåser du ut varmlufta, må jo dette kompanseres med tilsig av kjølig uteluft. Du får et svakt undertrykk i motorrommet som forhindrer at motorromlufta forurenser oppholdsrommene oppe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det fire vifter , to inn og to ut.

Er ikke sikker på nødvendigheten av dette , men siden verftet har tatt seg bryet med det så antar jeg at det har sin misjon.

Eneste minuset jeg ser er at dei trekker 25 ampere , så på korte turer mellom uthavner slår jeg dei av for å prioritere lading av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Hei. Du har løsningen som vi bruker på supply og turistskip :cheers:

 

Det som skjer her er den beste løsningen. 2 supply og 2 exhaust. Motoren skaper det lille undertrykket som er nødvendig for å holde vekke lukt fra innredning.

 

Det som kan være greit å passe på er at hastigheten på luften som skal inn er lavest mulig for å hindre mest mulig vann/salt inn.

 

Ett annet alternativ er jo å legge innsuget direkte utenfra men krever da litt omtanke mtp. sjøsprøyt. Tryggest er å ta fra motorrom og er å anbefale. Du vil ikke merke noe effektforskjell samt at du tar vare på undertrykket mtp. lukt.

Link to post
Share on other sites

jeg lurer også på å montere vifter. selges noen på maritim til en ok pris. men hvis man da konbler 2 vifter enten på inn eller ut av motorrommet . og viftekapasiteten er under det motoren trenger av luft på full gass , vil man da strupe lufttilgangen i forhold til bare hull? det jeg spør om er kan man dra mye mere luft igjennom viftene enn det som er max kapasitet på viften?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

De som jobber med dette opererer med tre begrep.

Tilluft, avluft og forbrenningsluft.

Jeg har en fin liten bok fra Volvo Penta om ventilasjon av maskinrom.

Den forklarer ved hjelp av enkle formler og tabeller hvor store de forskjellige rørene skal være med hensyn til effekt i kW, antall m. rør og antall bend.

Det er også en tabell som angir effektreduksjon i forhold til temperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...