mart69 Startet 17.September.2008 Del på Facebook Startet 17.September.2008 Hei. Skal justere og kontrollere litt på diesel motoren i båten. Motoren er en innenbords diesel på 96 hk. Bruksanvisningen til motoren sier maks turtall på 4200. Hvor høyt kan jeg kjøre turtallet med giret i nøytral, altså ingen last eller motstand for motoren. Noen har fortalt meg at jeg ikke bør gjøre det, ettersom motoren kan "gå løpsk", (stempler, ventiler ol). Er dette bare tull, eller skal man være forsiktig med høye turtall uten motstand. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig hva er maks turtall med gir i fri .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Motoren din går nok ikke løpsk! Men det regulerte turtallet på 4200 er beregnet ved last. så du bør uansett ikke ruse den over lengre tid på det turtallet Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
alma Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Uten motstand kan du bare gi på. Da går motoren så lett likevell. Som du selv sier "uten belastning" He he. tror du bør være litt forsiktig. Vet ikke ved hvilket turtall du skal gi deg, Det får du sikkert svar på. Sitér dette innlegget Link to post
mart69 Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Øk turtall til det kommer røyk, og slakk av 200 rpm Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) Dei fleste motorersom eg har vore bort i, har hatt eit turtall på ca 100 o/min meir enn det som den er oppgitt til når gearet er i fri, men veit ikkje om dette er nokon fasit. Men husk på at det er viktig at motoren er kommet opp i skikkelig temperatur før du presser på så høgt turtall, Og ikkje hold den lenge på dette turtallet. Redigert 17.September.2008 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Den opprinnelige tittelen var grei å forstå. Men den endrede ble meningsløs. Enten går motoren på tomgang, eller den gjør ikke. Rus er ikke tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Tomgang er når motoren går uten belastning, har egentlig ikke noe med turtallet å gjøre. Ellers så innbefatter EU kontroll av dieselbiler 3 ganger kjøring på ruseturtall, hifo kan muligens kommentere i hvilken grad man opplever havari ifm dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Vet ikke helt men. I instruksjonsboka på bilen min står det at tomgangsturtall er 820 rpm. Har vært med på flere rusetester med båtmotorer. De stopper på 2-400 rpm over nominell full ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Tomgang er når motoren går uten belastning, har ikke noe med turtallet å gjøre. Da lærte jeg noe nytt idag igjen! Da er tydligvis begrepet tomgangsturtall bare tullball!!! Sitér dette innlegget Link to post
mart69 Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 blir disse kontrollene utført opp mot motorens maks turtall, og hvor lenge blir de holdt på et slikt turtall? Har alderen noen betydning, min motor er fra ca 1985 Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Tomgang er når motoren går uten belastning, har egentlig ikke noe med turtallet å gjøre. Men motoren har vel et turtall ved tomgang?, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 blir disse kontrollene utført opp mot motorens maks turtall, og hvor lenge blir de holdt på et slikt turtall? Testen utføres med "gassen i bånn" og på tomgang. Husker ikke hvor lenge , men det er bare snakk om noen sekunder. Står i forskiftene, skal forsøke å finne link. Ifølge rykter er det endel motorer som totalhavarerer under testen. Hovedsaklig fordi registerreima ikke er i skikkelig stand. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Tomgang er kjøring uten belastning! Vanlige diesel pumper har ofte det man kaller droop. Det betyr at turtallet dropper 5% fra null til full last. For en vanlig motor som har max turtall 4200rpm vil rusnings turtall typisk være 5% over eller 4400rpm. Non motorer kan ha mindre! Vanlige generator sett lastfordeler v.h.a droop! Har man to generatorer og disse er justert til samme droop vil de typisk gå med 1575rpm ubelastet 1537rpm med 50% last og 1500 ved full last. Mere moderne styringer har annen lastfordeling! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Husket litt feil. Dersom motoren består testen (røykgass) på første forsøk er det greit. Hvis ikke vil man prøve to ganger til. Er heller ikke da verdien innenfor kravet kan man prøve flere ganger, men da på eiers anmodning... Dvs at eier må bekrefte at han tar sjansen... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Eller så kan man gå på et annet verksted!!!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 At tomgang var noe annet enn null pådrag på gasshendelen var også nytt for meg. Selv i instruksjonboken er jo tomgangsturtall oppgitt. Hvor kommer ordet fra, noen som vet? I dagligtale blir det i hvertfall mest brukt slik jeg trodde det var, det være seg på bil eller båt eller annen type motorisert doning. På båter er man jo også av og til interessert i fart ved tomgangsturtall. For høy fart kan reduseres med f.eks sluregear eller vribart propellanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Testen du refererer til kalles å kjøre motore mot sitt eget massetreghets moment! Dette vil variere p.g.a svinghjuls størrelse og graden av utbalansering(kontravekter) Dette er en dårlig test men den eneste som lot seg gjennomføre for å kartlegge røyk! Vitsen er å slippe gasspedalen når motoren når sitt maksimale turtall! Da tar den allikevell av pådrag. Du kan lett lure denne testen på en bil med mekanisk pume ved å stille ned max på drag. Du kan også stramme inn på hvor høyt turtall den skal kunne gå. Denne testen gir høye strekk spenninger i veivstake ! De fleste motorer er designet for min 15% overturtall! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Dette å ruse motoren i fri er stor belastning på lagre. Bør gjøres minst mulig. Veiven ligger å slenger i lagrene. Ved belastnig blir veiven holdt nede i lageret og får dermed ikke slagg mot lager skålen. Dess mer slitt motor jo større belastning. PS Vi knuste en motor på Bilfag skolen på denne måten. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Tomgang betyr som sagt at belastningen er tom, at motoren går uten belastning. I dagligtale blir det vel betegnet som den tilstand motoren er i når gearet står i fri og gasspedalen ikke røres. Men når det gjelder testing av ruseturtall skjer dette også på tomgang. men dersom dette er forvirrende kan jeg gjerne endre tittelen til "ubelastet". Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Har flere ganger lurt på hvorfor Byggmester kaller seg byggmester. For mitt inntrykk er at man her har å gjøre med en ekspert på forbrenningsmotorer. Bygger motorer kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Nei, ikke for min del Ble bare overrasket over at frikoblet = tomgang uansett pådrag. Det var nytt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Har flere ganger lurt på hvorfor Byggmester kaller seg byggmester. For mitt inntrykk er at man her har å gjøre med en ekspert på forbrenningsmotorer. Bygger motorer kanskje? Kanskje det! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Så når det står "Tomgangskjøring forbudt" slik de fleste svenske kommuner har så betyr det at det er forbudt å ha giret i fri? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Med den "nye" emnetittelen er svaret nei! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
motor Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) En dieselmotor har et avreguleringsturtall som er oppgitt fra fabrikk. Gir du full gass mens motoren er i fri oppnår du normalt dette avreguleringsturtallet. Det er ikke skadelig for motoren om dette gjøres for å sjekke tilstanden, maks tre sekunder. Dette gjør jeg hver dag med dieselmotorer. En forutsetning før denne kontrollen er å lytte etter ulyd, er det riktig oljemengde på motoren, er reisterreima skiftet i henhold til intervall osv. Har gjort det flere tusen ganger. Ventilflyt osv skjer ikke om avreguleringsturtallet er korrekt. Trimmede motorer ol kan få høyere turtall, det er ikke bra. Redigert 17.September.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.