Jump to content

Kan en diesel kjøres ubelastet med maks turtall?

mart69

Recommended Posts

Hei.

Skal justere og kontrollere litt på diesel motoren i båten. Motoren er en innenbords diesel på 96 hk. Bruksanvisningen til motoren sier maks turtall på 4200. Hvor høyt kan jeg kjøre turtallet med giret i nøytral, altså ingen last eller motstand for motoren. Noen har fortalt meg at jeg ikke bør gjøre det, ettersom motoren kan "gå løpsk", (stempler, ventiler ol). Er dette bare tull, eller skal man være forsiktig med høye turtall uten motstand.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig hva er maks turtall med gir i fri .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Dei fleste motorersom eg har vore bort i, har hatt eit turtall på ca 100 o/min meir enn det som den er oppgitt til når gearet er i fri, men veit ikkje om dette er nokon fasit. Men husk på at det er viktig at motoren er kommet opp i skikkelig temperatur før du presser på så høgt turtall, Og ikkje hold den lenge på dette turtallet.

Redigert av bellen (see edit history)
blir disse kontrollene utført opp mot motorens maks turtall, og hvor lenge blir de holdt på et slikt turtall?

Testen utføres med "gassen i bånn" og på tomgang. :smiley:

Husker ikke hvor lenge , men det er bare snakk om noen sekunder. Står i forskiftene, skal forsøke å finne link.

Ifølge rykter er det endel motorer som totalhavarerer under testen. Hovedsaklig fordi registerreima ikke er i skikkelig stand.

Tomgang er kjøring uten belastning! Vanlige diesel pumper har ofte det man kaller droop. Det betyr at turtallet dropper 5% fra null til full last.

For en vanlig motor som har max turtall 4200rpm vil rusnings turtall typisk være 5% over eller 4400rpm. Non motorer kan ha mindre!

Vanlige generator sett lastfordeler v.h.a droop! Har man to generatorer og disse er justert til samme droop vil de typisk gå med 1575rpm ubelastet

1537rpm med 50% last og 1500 ved full last. Mere moderne styringer har annen lastfordeling!

At tomgang var noe annet enn null pådrag på gasshendelen var også nytt for meg. Selv i instruksjonboken er jo tomgangsturtall oppgitt.

Hvor kommer ordet fra, noen som vet?

I dagligtale blir det i hvertfall mest brukt slik jeg trodde det var, det være seg på bil eller båt eller annen type motorisert doning. På båter er man jo også av og til interessert i fart ved tomgangsturtall. For høy fart kan reduseres med f.eks sluregear eller vribart propellanlegg.

Testen du refererer til kalles å kjøre motore mot sitt eget massetreghets moment! Dette vil variere p.g.a svinghjuls størrelse og graden av utbalansering(kontravekter) Dette er en dårlig test men den eneste som lot seg gjennomføre for å kartlegge røyk! Vitsen er å slippe gasspedalen når motoren når sitt maksimale turtall! Da tar den allikevell av pådrag. Du kan lett lure denne testen på en bil med mekanisk pume ved å stille ned max på drag. Du kan også stramme inn på hvor høyt turtall den skal kunne gå. Denne testen gir høye strekk spenninger i veivstake ! De fleste motorer er designet for min 15% overturtall!

En dieselmotor har et avreguleringsturtall som er oppgitt fra fabrikk.

Gir du full gass mens motoren er i fri oppnår du normalt dette avreguleringsturtallet. Det er ikke skadelig for motoren om dette gjøres for å sjekke tilstanden, maks tre sekunder.

Dette gjør jeg hver dag med dieselmotorer. En forutsetning før denne kontrollen er å lytte etter ulyd, er det riktig oljemengde på motoren, er reisterreima skiftet i henhold til intervall osv.

Har gjort det flere tusen ganger. :yesnod:

Ventilflyt osv skjer ikke om avreguleringsturtallet er korrekt. Trimmede motorer ol kan få høyere turtall, det er ikke bra. :smash:

Redigert av motor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...