Jump to content

Kan en diesel kjøres ubelastet med maks turtall?


mart69

Recommended Posts

har bare hatt båten/motoren i noen måneder, og vet faktisk ikke om registerreim er skiftet. Bør kanskje være forsiktig med de høye turtall.

 

Kanskje det, men registereima får faktisk den største belastningen under oppstart (kald motor) og ved plutselige turtallsendringer. Slike bråe turtallsendringer/økninger får man normalt ikke på en båtmotor som ikke blir gearet(klutsjet), som på bil.

 

De uhell som jeg har vært med på ved opprusing av dieselmotorer har vært multireimbrudd (viftereim). Brudd har oppstått når reima har vært dårlig, fordi jeg har vært for brå ved gassgiving rett etter eller ved turtallsfall. Årsaken er da at det er stor masse i bevegelse i dynamoen og denne massen lager ei kraftig påkjenning på reima ved hurtige turtallsendringer.

Dette er også en av årsakene til at motorer med kraftige dynamoer i dag har et frihjulssystem ved reimskiva. Da kan dynamoen rotere med til tider større hastighet enn reimhjulet.

 

Jeg tipper at dette frihjulssystemet også brukes på båtmotorer siden de ofte har kraftige dynamoer. Man kan oppdage defekt frihjulssystem ved å se på reima mens motoren går på tomgang. Vibrerer reima unormalt kan dette skyldes defekt frikopling av reimhjulet. Dette fordi alle motorer pga indre kraft osv. ikke roterer på tomgang med konstant hastighet, (som vi ofte tror) men har en betydelig hastighetskorreksjon pga komresjon/indre massebevegelse osv.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post

På engelsk heter tomgang "idle-speed" Som betyr hastighet på motor uten noen form for gasspådrag. Så hvor noen kommer opp med at en motor kan ha tomgang/idle på 4000 rpm høres jo rimelig tullete ut... Men nå er jo jeg bare en dum flyger med litt erfaring fra motor.....

 

Litt info hentet fra Wikipedia

 

"Idle speed is the minimum operating speed (generally measured in revolutions per minute, or rpm, of the crankshaft) of a combustion engine. At idle speed, the engine generates enough power to run reasonably smoothly and operate its ancillaries (water pump, alternator, and, if equipped, other accessories such as power steering), but usually not enough to perform useful work, such as moving an automobile. For a passenger-car engine, idle speed is customarily between 600 rpm and 1,000 rpm"

Redigert av norflyer (see edit history)
Link to post

Det har hvist hent att motorer har rasa under opprusning på tomgang men sjansen til å klare det med en motor med rikktig temp er så mikroskopisk att en ikke behøver å tenke på det en gang.

Om det skulle skje så skal en bare hvere glad for att det skjedde der og ikke på sjøen for skjer ett motorhavari ved en opprusning så har en bare forflyttet frem ett kommende motor havari litt i tid.

 

Om en har kjøpt en brukt båt med motor kan det hvere lurt å skjekke med motorleverandøren om motoren har rett tomgansturtall ved fuldt gasspådrag da en del mekkere er flinke til å bryte plomberinger og fabrikkinstilningene slik at de får mere diesel og flytter avreguleringsturtallet og da kan opprusningen komme langt over det uskadelige turtalls området.

 

Ved en opprusing på en normalt bra innstilt diesel båtmotor , ca 2500 rpm , blir ikke økningen normalt ikke mere enn 100 -150 rpm fra full last.

Link to post

Bare for å nevne det. På min motor skulle jeg sjekke om pumpa var riktig innstilt. Jeg har et maksturtall på 2450 rpm. Maks tomgangsturtall derimot skal være 2900 rpm. Jeg gjorde en sjekk for å se om pumpa var riktig justert og fikk helt korekt 2900 rpm uten belastning....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
vet faktisk ikke om registerreim er skiftet. Bør kanskje være forsiktig med de høye turtall.

 

Har den reim da ? De fleste båtmotorer har vel drev eller kjede. Min VM har drev, altså tannhjul.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
De fleste båtmotorer har vel drev eller kjede.
De fleste båtmotorer er i utgangspunktet bilmotorer og i bil finnes der snaut nok noe annet enn reim for tiden og det smitter i løpet av litt tid over på båt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Kanskje det, men registereima får faktisk den største belastningen under oppstart (kald motor) og ved plutselige turtallsendringer

 

ikke helt enig. den største belastningen oppstår ofte ved stopp av motoren. spes på bensinbiler som av og til har en microskopisk ettertenning. og ikke minst de som hopper over pga slakk reim når bilen henger på gearet. det er derfor viktig og sette bilen i rev når bilen heller bakover og ikke handbrekket er supert. men kan fort bli lurt til å tro det er når man starter igjen for da har den alerede hoppet.

jeg har altid regnet tomgangsturtallet for å være tomgang. null gass ubelastet. ifølge alle de tekniske bladene jeg har står det opgitt 7-900 rpm på tomgang . om det alikevel kan kalles tomgang på 4000 rpm ubelastet aner jeg ikke. det er i såfall nytt for meg . ved rusning på eu kontroll er nok jeg litt snill. dvs jeg ruser til jeg hører \der jeg vet toppen er og slipper momentant gassen. ser ingen grunn til å holde maxturtallet flere sekunder , da jeg mener det er i belastningsfasen folk kjører og det er der det er høyest røykutvikling. jeg mener da det strengt tatt er tull å holde i 3 sekunder da det ikke har noe føre seg. kan ikke huske jeg har sett noen utvidet røykutvikling ved max turtall over flere sekunder ubelastet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Tomgangs-turtall er etter min mening og lærdom - turtall ved 0 pådrag. Dette gjelder bensin som diesel motorer. Derav navnet "tomgangs-turtall"

Ved å øke turtallet uten belastning har ingenting med tomgangs-turtall å gjøre.

Tomgangs-turtallet på en diesel ligger ~800-1000 rpm.

Ved å "ruse" motoren til max turtall skal en være forsiktig med, og ikke før denne er godt gjennom-varm.

Som nevnt i en link over, testes dette på generatorer for å teste rusing-rpm på regulatoren og krav til assuranse selskapene.

På nyere motorer (elektronisk styrte - småbåt motorer) er "rusing" på tomgang sperret ved ~1600 rpm.

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
ved rusning på eu kontroll er nok jeg litt snill. dvs jeg ruser til jeg hører \der jeg vet toppen er og slipper momentant gassen. ser ingen grunn til å holde maxturtallet flere sekunder , da jeg mener det er i belastningsfasen folk kjører og det er der det er høyest røykutvikling. jeg mener da det strengt tatt er tull å holde i 3 sekunder da det ikke har noe føre seg. kan ikke huske jeg har sett noen utvidet røykutvikling ved max turtall over flere sekunder ubelastet.

 

Dette blir en avsporing men nå er det jo slik at det er det optiske apparatet som gir beskjed om når det skal gis gasspådrag og når dette skal slippes, Crypton opasitetsmåler. Ellers er det jo lurest å gjøre jobben sin slik som prosedyrene er beskrevet., på tross av at vi mekanikere gjerne mener hele opasitetsmålingen er forbaska tullete. Vi måler jo stort sett bare hvor mye sot som ligger i eksossystemet, om ikke bilen er litt hardkjørt før kontrollen da.

 

Ellers er jeg enig i at det ogsåer belastning på reima ved stopp av motor fordi denne er nokså momentan/brå.

Link to post

det er forskjell på opasitetsmålere. jeg kjører en gammel protech og der får jeg beskjed om at det er klart til måling , og når trykket er oppnådd i slangen kommer beskjed om ny rusing eller resultatet hvis det er under 2,00 ppm,.

men fra rusing til resultatet +beskjeden kommer er det en liten treghet så jeg slipper uansett før det vises på skjermen. hvis jeg ruser for lite klarer ikke apparatet å fange opp målingen og da må jeg ruse mere . litt vagt ja. men føler det blir nogenlunde riktig resultat.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Att reima får stor belastning ved stopp er helt nytt for meg , hvet ikke om noen motorer hvor motorenen må bremse kammaksel , hvet heller ikke om noen motorer med svinghjul på kammaksel/ler og der reima har hoppet over har den blitt i gjenn , dvs omvent.

 

Det har hvert intresant å hvite hvilken motor der kammakselen har hoppet over fremmover og ikke blitt igjen og jeg synes ikke dette er i uintresant når spørsmålet var om opprusning av motoren er skadelig.

 

Derimot kan det bli uheldige temraturer i motoren ved for hurtig stopp da kjølinga opphører fortere en motoren avkjøles og på di tynneste , letteste motorblokkene fx . på xxxxx kan sylindrene bli ovale .

Link to post

fiskebåt. det blir kjappere svingninger ved stopp av en motor enn start. har ingenting med hvor lett kamakselen sviver. ingenting annet enn ventilfjærene pleier å holde den igjen. når en motor stoppes kan også den også svive noen grader bakover , som igjen på mange gjør at reima blir slakk på strammersiden og dermed kan hopppe over.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

hei,har ikke lest alle postene så mulig noen har poengtert dette før,altså:inne i diselpumpa sitter det en regulator som regulerer turtallet(diselmengde,slaglengde/vridning på stemplett som styrer diselmengde) etter belastning på motoren,virker denne som den skal,er det ikke noe problem å "ruse" motoren.Det kan sammenlignes foreksempel med en traktor/lastebil.

Link to post
Hvilke av store produsentene bruker rem på en eller flere av sine modeller? VP, Yanmar, Perkins, Steyr.....

 

Yanmar 6LP (240 og 290 hk) bruker reim i allefall.. Skiftintervall på 5 år eller 1000 timer mener jeg å huske.

 

VP 30/31 og 40/41, 60 og 70 serien, samt alle KAD'ene bruker ikke reim. Lurer på om det var tannhjulsdrift på de??

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...