Jump to content

Hvordan få motor løs fra seilbåtdrev?


benq

Recommended Posts

Er det noen spesielle grep for å få løs VP.en fra seilbåtdrevet. Var 6 skruer, alle er løsnet, men fortsatt sitter det som i Norge. Kan det skje noe galt hvis jeg begynner å presse på med større makt.(taljer el.lignende) :confused: Finnes det noen som har bilder/tegninger på VP derv, hadde været artig å se side jeg aldri har sett dem åpen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om du meiner at du har skrutt løs alle skruene som holder motoren, så er det mest sansynlig at motoren heng på akslingen i drevet. Prøv å lirk motoren fram, du må sikkert også bruke en del makt. Her er det små pasninger, så om motoren er 1mm skeiv i forhold til drevet, så vil det kile seg i akslingen. En stor fordel om dere er to.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp tatt ut min egen volvo fra seilbåten min. Satte bare en kran på motoren og dro den forsiktig bakover.. Så var det "upp upp and away..." Nå ligger den i 1000 deler i garasjen.. Har egentlig ikke lyst å sette denne grønne "sat.n" tibake i båten.. Men staten skal jo ha noen kroner for en ny.. Grrrr

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det er fire eller seks skruer avhenger om man løsner i forkant eller bakkant av adapteret. (7 serie).

Jeg byggde opp med plank under motoren, satte spenn på forover med lastestropp, og rikket litt på drevet. Da slapp den. Det sitter enn svingningsdemper på splines inni adapteret. Kan sitte godt dersom det ikke er blitt brukt fett ved montering.

Link to post
Share on other sites

Der var "Trollet" løs fra drevet og jekket fram i lugaren i påvente av at en kompis med kranbil har tid over helga til og løfte den på land. Egentlig gikk det helt greit (unødvendig skepsis). Men den oljen som kom på dørken da alt deltes, hva og hvor kom den fra?? Den så dårlig ut, grå og ekkel så her var det nok på tide å få skiftet. Mye som kommer fram når man kjøper brukt, ikke kjenner man service intervallene til forrige eier og diverse slike ting som skal skiftes. Og som kjent så går "manns minne" ca. 14 dager tilbake. Så det som kommer fram i samtale med selger stemmer vel ikke alltid. Ikke for å si noe galt men det er ikke alltid lett å tidfeste "når skiftet jeg olje på ditt og datt osv." Alt bør skrives ned er min erfaring. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...