benq Startet 17.September.2008 Del på Facebook Startet 17.September.2008 Er det noen spesielle grep for å få løs VP.en fra seilbåtdrevet. Var 6 skruer, alle er løsnet, men fortsatt sitter det som i Norge. Kan det skje noe galt hvis jeg begynner å presse på med større makt.(taljer el.lignende) Finnes det noen som har bilder/tegninger på VP derv, hadde været artig å se side jeg aldri har sett dem åpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Er det ikke bare 4 skruer da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Om du meiner at du har skrutt løs alle skruene som holder motoren, så er det mest sansynlig at motoren heng på akslingen i drevet. Prøv å lirk motoren fram, du må sikkert også bruke en del makt. Her er det små pasninger, så om motoren er 1mm skeiv i forhold til drevet, så vil det kile seg i akslingen. En stor fordel om dere er to. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Trodde også at det var 4 skruer men det viste seg at det var 6 stk. Så det er altså veldig små marginer å gå på når man tenker skjevhet. synes at det virker litt skummelt. Men har man først startet så får man vel fullføre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Ja, det kiler seg lett. Men har du teknikken, så går det raskt. Det gjelder bare å lirke. Har du ein kompis, så kan han bruke eit brekkjern under drevet mellom drev og motor og lirke opp og ned. Det er en ting å få det ut, men det skal også inn igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hei bellen, nå har eg grudd meg til dette arbeidet,så det er for tidlig å grue seg til innsettinga, den kommer ikke før til våren. I verste fall så kutter jeg opp dekket og lager luke der, men det må være siste utvei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Har nettopp tatt ut min egen volvo fra seilbåten min. Satte bare en kran på motoren og dro den forsiktig bakover.. Så var det "upp upp and away..." Nå ligger den i 1000 deler i garasjen.. Har egentlig ikke lyst å sette denne grønne "sat.n" tibake i båten.. Men staten skal jo ha noen kroner for en ny.. Grrrr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Har fridag imorgen så da skal jeg prøve meg på "Trollet". Får vel ikke sove inatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hvorvidt det er fire eller seks skruer avhenger om man løsner i forkant eller bakkant av adapteret. (7 serie). Jeg byggde opp med plank under motoren, satte spenn på forover med lastestropp, og rikket litt på drevet. Da slapp den. Det sitter enn svingningsdemper på splines inni adapteret. Kan sitte godt dersom det ikke er blitt brukt fett ved montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Der var "Trollet" løs fra drevet og jekket fram i lugaren i påvente av at en kompis med kranbil har tid over helga til og løfte den på land. Egentlig gikk det helt greit (unødvendig skepsis). Men den oljen som kom på dørken da alt deltes, hva og hvor kom den fra?? Den så dårlig ut, grå og ekkel så her var det nok på tide å få skiftet. Mye som kommer fram når man kjøper brukt, ikke kjenner man service intervallene til forrige eier og diverse slike ting som skal skiftes. Og som kjent så går "manns minne" ca. 14 dager tilbake. Så det som kommer fram i samtale med selger stemmer vel ikke alltid. Ikke for å si noe galt men det er ikke alltid lett å tidfeste "når skiftet jeg olje på ditt og datt osv." Alt bør skrives ned er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hvis det kom olje frem etter deling vil jeg anta at du har en lekkasje i simmerringen i bakkant av motoren. Jeg har det selv på min motor og må bytte denne nå i høst. Min lekkasje er så stor at selvstarteren ble fyllt med denne oljen og sluttet å virke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Men hvorfor er den så grå?? Det tyder jo på at det også er kommet vann dit. Men forstår jeg rett, mener du at det kan være motorolje som har lekket bakover. Kan det komme olje fra drevet også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Min MD7 er åpen fra veivhuset til adapteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.